KTM 690 Smc 2008

Har ett 45-drev till salu som har rullat mindre än 10 mil. KTM original.
PM:a ett bud om du är intresserad. Frakten bjuder jag på.

Lyckas inte infoga bild nu men kan mailas vid önskemål...
 
Hej, kan inte bestämma mig vilken hoj och årsmodell jag ska köpa.

690SMC -08 ca 800mil, Acra, 40-45000kr
690SMC -11 ca 500 mil, orginal system, 55.000kr
Duke -10 ca 800mil, orginal system 45.000kr

Eller slå till på en SM -08 runt 1000mil för 35000kr.

Vad hade ni gjort? Fördel vs nackdel, priset påverkar ju såklart också.
 
Vad ska du ha den till? Kör du längre pass hade jag valt duke eller sm annars hade jag tagit smc -08 samma hoj som 11a ( små ändringar ex slanglösa hjul bättre kabelstam), inte värt 10-15k mer + akra .smcn är mer lek vänlig än de andra
 
Hej,

Inga direkta långturer, mest lek, åka o bada, t/r jobbet (1mil enkel).

Egentligen tycker jag det skiljer för lite pengar mellan en 08 vs 11, samtidigt vill jag ha ett annat avgassystem på -11:an i så fall.

Ingen fara att köpa en 08:a SMC med andra ord, eller en DUKE, SM :-)

PM:a om ni har någon att sälja...
 
Har ingen egen erfarenhet av Duke eller SM, däremot har jag kört 440 mil på en SMC R i år.

SM/SMR går bort direkt för mig p.g.a. utseendet men det är ju såklart upp till var och en. De verkar även vara relativt tunga, framförallt fram. Dessutom börjar de bli rätt gamla.

Duke passar väl inte särskilt bra om man verkligen vill busa eller t.ex. köra lite grusväg. Vet att vissa haft Duke och bytt till SMC/R och inte ångrat sig.

Mest lek bör ju helt klart vara SMC och är det inga långturer så hade jag inte tvekat :) Det går dock att köra långt på dem också tycker jag. Har själv kört över tio mil i sträck utan några som helst problem.

Jag hade gärna köpt en så ny som möjligt. Tycker du inte heller att det är så mycket pengar mellan 08 och 11(+ slipon) så hade jag siktat på en SMC R. Har sett dem på blocket för runt 65 med avgas så det är ju faktiskt inte jättemycket mer. Då får du även faktiskt en 690cc-motor (08-11 är 654cc) med mer effekt. Är även lite bättre bromsar och stötdämpare tror jag. Längre serviceintervall som är 1000 mil på 12-13. 08-09 och 10-11 har 500 resp. 750 mil (trots att det inte är någon skillnad maskinellt vad jag vet).

Sedan är ju såklart SMC R snyggast med ;)
 
Tjabba, rätt nyligen köpte jag en ktm smc 690 2009, tidigare ägaren har satt på acra slipon samt sportluftfilter. Han hade inte mappat den efter detta, så det jag undrar är om jag kanske borde göra det?
 
Åker och kollar på en 690 SMC -10 i helgen om allt går enl planerna.

Uppdaterad : Köpte en SMC idag :-)
 
Last edited:
SM/SMR går bort direkt för mig p.g.a. utseendet men det är ju såklart upp till var och en. De verkar även vara relativt tunga, framförallt fram. Dessutom börjar de bli rätt gamla.

Ja smaken är ju som baken.. Dock tycker jag inte min -11 är speciellt gammal? Inte överdrivet tung för att vara en "tjockis". Slangar 1-2-3-4 utan problem. Självklart är det en annan hoj än enstånkorna men inget att räkna ut om man är intresserad av att åka nånstans än utanför 50 skyltarna. Dvs mera allround hoj..
 
Ja smaken är ju som baken.. Dock tycker jag inte min -11 är speciellt gammal? Inte överdrivet tung för att vara en "tjockis". Slangar 1-2-3-4 utan problem. Självklart är det en annan hoj än enstånkorna men inget att räkna ut om man är intresserad av att åka nånstans än utanför 50 skyltarna. Dvs mera allround hoj..

Fast nu pratar du större än 690 väl? :) Jag syftade på 690 SM/SMR i mitt inlägg och antog att Henren gjorde det tidigare med. Har för mig att de slutade tillverkas 2007-2008, d.v.s. i samband med att 690 SMC kom.

Om du pratar om 990 så håller jag med dig! Det är dock inga problem att köra långt utanför 50-skyltarna med 690 också :)
 
Hoj är inhandlad, olja och filter ska bytas. Köper man ett komplett paket eller var för sig, tips på hemsida?

Kedja står på inköpslistan också, vart fyndar man en sådan till rätt peng.
 
Det går att köpa ett sådant här filterset med alla filter, oljesilar och lock till oljesilar men den går på nästa 500:-. Köp de två filtren lösa. Tyvärr medföljer bara o-ring till ena filtret. Det är ju direkt inga slitagedelar så håll bara reda på vilken o-ring du byter nu så byter du den andra o-ringen nästa gång du gör service.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    22.6 KB · Visningar: 75
Det går att köpa ett sådant här filterset med alla filter, oljesilar och lock till oljesilar men den går på nästa 500:-. Köp de två filtren lösa. Tyvärr medföljer bara o-ring till ena filtret. Det är ju direkt inga slitagedelar så håll bara reda på vilken o-ring du byter nu så byter du den andra o-ringen nästa gång du gör service.

Får kolla med lokala handlaren, helt enkelt.

Önskar tips på hur man snyggar till plasten bak, några stövelmärken och runt tanklocket är det missfärgat. Hur rengör jag på bästa sätt, vilka medel?
 
Tja,

Vart kan jag köpa en sån gummiring som vissa har runt ljuddämparen som skydd, vad heter dom?..

Undrar även om någon vet vart man kan köpa dekaler till ktm smc smc-r? förutom de som ktm tillhanda håller?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top