Banor vi vill se på MotoGP-kalendern!

IMOLA med förbättrad säkerhet!

Banan är främst känd för San Marinos Grand Prix, som kördes här säsongerna 1981-2006. Det första i formel 1-loppet här var dock Italiens Grand Prix 1980. Säsongerna 2005-2006 kördes även GP2 på Imolabanan.

Autodromo Enzo e Dino Ferrari är en racerbana i Imola, ca 30 km sydost om Bologna, i Italien.
Banan genomgår just nu stora ombyggnationer, där då hela depån och depåbyggnaden rivits och byggts om. Även genomgående renoveringar av banområdet genomgås. Man har även planer på att helt och hållet ta bort den avslutande chikanen precis innan start- och mål. Detta skulle medföra en längre raka från Rivazza till den inledande kurvan Tamburello. Man har stora förhoppningar om att återfå sin plats i F1-kalendern.

:fyllisar

Det är väl att märka ord, men vi är ju i racingforumet så det verkar vara ok, men är inte Imola mest känd för att Senna körde ihjäl sig där?
 
Tankning i farten via dockande "följe-mc" är ju tillåten.

Kan vara spännande att se. Och vi vet ju nu att Bridgestone inte kommer att tänka på att de borde testa där innan så det kan bli spännande när alla går ut på mjuka däcket.
 
Inte riktigt representativt klipp, ...men hade ändock varit kul med ett race i kalendern där team och tillverkare jagat toppfartskilometrar på olika sätt. Som på "gamla goda tiden". :rock
Håller med. Återuppliva Avus! 8,3 km och två kurvor.

http://en.wikipedia.org/wiki/AVUS

På tal om toppfart såg jag just artikeln vid länken nedan, publicerad i juni 2003, och blev lite föråvnad. Listan nedan är en skärmdump därifrån; ökade toppfarten bara 8 km/h under 8 år mellan 1994 och 2002?

http://www.crash.net/motogp/news/72339/1/motogp_creates_top_speed_award.html
 

Bifogat

  • avus3.jpg
    avus3.jpg
    108.1 KB · Visningar: 58
  • Skärmavbild 2013-10-24 kl. 22.07.02.png
    Skärmavbild 2013-10-24 kl. 22.07.02.png
    69.1 KB · Visningar: 64
Gamla sträckningen på Hockenheim hade varit kul också.


Det blir tyvärr ganska svårt. Någon person utan historiskt sinne har återkonverterar banan till skog

Hockenheim_Decay.jpg
 
Last edited:
Det blir tyvärr ganska svårt. Någon person utan historiskt sinne har återkonverterar banan till skog

Hockenheim_Decay.jpg

Trist det där, jag tycker iofs inte att den nya Tilke-sträckningen är lika tråkig att köra som de säger, framförallt långa rakan/kurvan är rolig, men den gamla sträckningen hade varit rolig att prova!
 
Riktigt kul tråd!
Märker att jag delar uppfattning med många andra. Är svag för de riktiga högfarts banorna:
1. Salzburgring
2. Monza
3. Gamla Hockenheim innan den blev förstörd.

Av någon anledning så gillar jag också en bana som är motsatsen, skulle vara kul att se Spaniens Gp på Jarama.
 
Finns det banor som är guppigare än Gelleråsen? :D

Den hör onekligen till de guppigare. Tyvärr envisas ägaren med ständiga lappningar, fusklagningar och halvdana asfaltjobb vilket gör att banan aldrig är likadan två gånger i rad. Vilket tyvärr bidrar till att denna banas rykte som bra testbana numera är ifrågasatt.
 
Det VAR skoj att se alla världsstjärnorna på Åsen en gång i tiden; Sheene, Roberts Senior och alla de andra. Bra kringarrangemang och god publiktillströmning var det med. Åsså gamla bansträckningen som utmanade ännu mer än idag.
Fast det var då det...
PS: Hur många av er var över till Imatra och kollade? Snacka om galna race! DS
 
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top