Varför blir omkörda människor sura?

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
jag skulle utan tvekan stanna åt sidan och hoppas på att personen bakom mig också gjorde desamma så man kan ta ett ordentligt snack med han/henne
 

Smagatusk

Guest
Det kan du fundera lite på, återkom gärna när du har tänkt klart

Om du kallar mig patetisk, måste jag då fundera i en viss tid innan jag får ett svar av dig varför du tycker jag är patetisk?

Känns som en undanflykt att du inte kan specificera varför. Du kan lika gärna använda den briljanta comebacken "du då?" Låt höra...
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
On a side note så försöker jag tydligt signalera till medtrafikanterna vad jag håller på med i rusning. Använder händerna istället för blinkers, och vinkar alltid tacksamt till de som ger plats. Känner jag själv att jag dabbat mig försöker jag signalera även det.

live and let live, typ.

Det där är bra, tycker jag. Försöker även jag att visa mina avsikter på ett sätt eller ett annat. Har dock ännu aldrig signalerat någon ursäkt, mest för att jag inte riktigt vet hur man signalerar just en ursäkt. :) Hur gör man egentligen? :)
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nä, att motorcyklisten "vinner" gör mig ingenting. Vi ska förmodligen inte till samma ställe.
Det som stör mig är att de bara är halvaggressiva. Do or do not, there is no try.

Yoda! :)

Det där är bra, tycker jag. Försöker även jag att visa mina avsikter på ett sätt eller ett annat. Har dock ännu aldrig signalerat någon ursäkt, mest för att jag inte riktigt vet hur man signalerar just en ursäkt. :) Hur gör man egentligen? :)

Se ledsen ut och forma munnen till ett förlåt...svårt på hojen dock om du har mörkt visir. :D
 
Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Självklart tycker jag det är fel att agera trafikpolis och medvetet försöka skada andra men....
Vem fan tycker om att bli omkörd? :D
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Se ledsen ut och forma munnen till ett förlåt...svårt på hojen dock om du har mörkt visir. :D

Haha, man kan köpa en korvätarhjälm för det ändamålet. :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där är bra, tycker jag. Försöker även jag att visa mina avsikter på ett sätt eller ett annat. Har dock ännu aldrig signalerat någon ursäkt, mest för att jag inte riktigt vet hur man signalerar just en ursäkt. :) Hur gör man egentligen? :)

Detta är dagens Sverige när alla vet hur man visar sitt missnöje på massor av olika sätt men inte vet hur man ber om ursäkt!:va

Man jag gör ett försök!:tungan Man kan höja handen på ett icke aggresivt sätt! Jag vet, som svensk är det svårt, men använd fantasin.:kär Sätt ut en hand rakt ut om du kör hoj, vinkla upp fingrarna från ratten i bil. Lite ovant i början men du vänjer dig. :)

Prova att försöka be om ursäkt! Det är inte en så stor prestigeförlust som man kan tro. Börja med lätta övningar som att t.ex. be om ursäkt när du släpper dörren i ansikte på bakomvarande när du går genom en dörr. :) När du klarat det några gånger, gå vidare och prova att lägga till ett leende trots att den bakomvarande ger dig en grinig blick.:tummenupp

Det går faktiskt att be om ursäkt i trafiken även med mörkt visir i sadeln på en sporthoj! :)Jag gjorde en missbedömning liknande Tomas Lofterud i somras när passerade en skåpbil med lite för dåligt avstånd för att jag skulle tycka det var snyggt vid spårvägsbygget i Solna. Vid nästa rödlyse kollade jag bakåt och fick ögonkontakt, trots mörkt visir, höjde handen och fick en icke aggresiv höjd hand tillbaka. :tummenupp

Det kändes som att jag inte var ensam om att se det positivt!

Krama varandra i trafiken, även om mottrafikanterna kör med rattmuff! :kär
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Ni kör för mesigt helt enkelt!

Kör aggressivt och visa att de ska flytta eller stå där de står och inte närma sig för jag ska förbi! Inte en jävel som vågar bråka förutom några äldre tanter som blänger lite surt vid rödstop. Och kör man hoj under rusning ska man alltid ha nerven redo för att smälla nån jävel på käften :) Med den mentaliteten utstrålar du signaler att gör de fel så får det konsekvenser.

Sväng av och följt efter folk tills de stannat och tagit snack med dem, och de märker direkt när jag kliver av hojen att håller de inte tungan rätt i mun smäller det.


Nå mer problem ni vill ha tips på?
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Detta är dagens Sverige när alla vet hur man visar sitt missnöje på massor av olika sätt men inte vet hur man ber om ursäkt!:va

Man jag gör ett försök!:tungan Man kan höja handen på ett icke aggresivt sätt! Jag vet, som svensk är det svårt, men använd fantasin.:kär Sätt ut en hand rakt ut om du kör hoj, vinkla upp fingrarna från ratten i bil. Lite ovant i början men du vänjer dig. :)

Prova att försöka be om ursäkt! Det är inte en så stor prestigeförlust som man kan tro. Börja med lätta övningar som att t.ex. be om ursäkt när du släpper dörren i ansikte på bakomvarande när du går genom en dörr. :) När du klarat det några gånger, gå vidare och prova att lägga till ett leende trots att den bakomvarande ger dig en grinig blick.:tummenupp

Det går faktiskt att be om ursäkt i trafiken även med mörkt visir i sadeln på en sporthoj! :)Jag gjorde en missbedömning liknande Tomas Lofterud i somras när passerade en skåpbil med lite för dåligt avstånd för att jag skulle tycka det var snyggt vid spårvägsbygget i Solna. Vid nästa rödlyse kollade jag bakåt och fick ögonkontakt, trots mörkt visir, höjde handen och fick en icke aggresiv höjd hand tillbaka. :tummenupp

Det kändes som att jag inte var ensam om att se det positivt!

Krama varandra i trafiken, även om mottrafikanterna kör med rattmuff! :kär

Ja, alltså, jag har inga problem att be om ursäkt, inte på något sätt. Visste bara inte hur man gick tillväga på mc, utan att tolkas som missnöje eller så. Att köra om, på ett mindre smidigt sätt, och sedan räcka upp handen kan ju, av bilföraren, tolkas som att man gestikulerar något helt annat än en ursäkt, och kanske eventuellt trigga denne till vidare retalliation. Sen är det igång.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, alltså, jag har inga problem att be om ursäkt, inte på något sätt. Visste bara inte hur man gick tillväga på mc, utan att tolkas som missnöje eller så. Att köra om, på ett mindre smidigt sätt, och sedan räcka upp handen kan ju, av bilföraren, tolkas som att man gestikulerar något helt annat än en ursäkt, och kanske eventuellt trigga denne till vidare retalliation. Sen är det igång.


Du får inte ta det personligt det är bara så att ursäkta, förlåt och tack är utrotningshotade ord eftersom de används så sällan. :D

Och jag kan räkna på ena handens fingra hur många gånger någon annan bett om ursäkt i trafiken Sverige.:rolleyes:

Första gången det hände i England var 1983 utanför London, en blå Ford tränger mig. Delvis för jag ligger i döda vinklen och delvis för att föraren inte har koll. Men när hon ser mig och vi får ögonkontakt säger hela hennes kroppsspråk "förlåt, det var inte meningen" och det blir ingen arg känsla, inga fingrar i luften utan jag vinkar tillbaka. Och åker därifrån med lärdomen att undvika döda vinkeln.:)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Mmm, det där med paintballpistol har jag också funderat lite på... Man skulle ha ett sånt där hölster som kobojsarna har på hästen till sina winchesters, lite strategiskt placerat på sidan av tanken... Hmm.. hmmm hmmmm...:)

..fast jag undrar hur jag skulle träffa med vänsterhanden...
Jag tycker att Pentti har löst det ganska bra. Här är en bild på hans hoj.

002.jpg
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja, alltså, jag har inga problem att be om ursäkt, inte på något sätt. Visste bara inte hur man gick tillväga på mc, utan att tolkas som missnöje eller så. Att köra om, på ett mindre smidigt sätt, och sedan räcka upp handen kan ju, av bilföraren, tolkas som att man gestikulerar något helt annat än en ursäkt, och kanske eventuellt trigga denne till vidare retalliation. Sen är det igång.

Vi är av födseln programerade att se skillnad mellan ödmjukhet och aggressivitet.

Prova och se hur det tas av trafikanterna runt dig.
 

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Stuvsta
Hoj
KTM 990 SMT -09
Bilförsäljare sa: "med den här bilen blir du aldrig omkörd". Värsta förolämpningen nånsin för vissa verkar det som
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Om du kallar mig patetisk, måste jag då fundera i en viss tid innan jag får ett svar av dig varför du tycker jag är patetisk?

Känns som en undanflykt att du inte kan specificera varför. Du kan lika gärna använda den briljanta comebacken "du då?" Låt höra...

Det är väl bar att läsa ditt inlägg : Jag vill se det som en sorts försvar att reagera som metcrue gjorde. Har gjort det själv i mina yngre dagar, så jag förstår honom.

Saken är att det ÄR hans problem. Inte förarens fru, men själva aktionen där han tutar och stressar för att han vill hålla en högre hastighet än tillåten. Att du sen menar att metcrue agerar privatpolis tyder väl mest på att du inte är kapabel att göra nånting själv utan hjälp.

Tycker lite synd om dig faktiskt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag försökte hänga med men antingen är jag för trött eller så va det där väldigt "luddigt" formulerat :va

Nu vill jag inte var taskig och kalla dig ej läskunnig och så.

Jag har blivit spontant vålddejtat av 10,11 och 12 åringar och dom har sedan sagt till föräldrarna att dom hittat en snygg kille och presenterat mig för föräldrarna.
Dom har plockat mig spontant på ett kafe och sån skit

Förädrarna har ju fan suttit och asgarvat och sagt "Ja men hon gillar dig, sitt här"

Skitkul och vara 35+ och råka ut för det:3freak

Nu har jag humor och så och har inga problem med barn men för fan och vara 40 och bli
tagen som krigsfånge av en sån tjej:rofl

Ja jag e snygg och intelligent och så men jag vill inte sitta och ha morgonfika med Lisa 11,hennes mamma 34 och pappa 36.

När jag är 39:rofl

Tjejer kör över allt - dom skapar även mental förödelse runt sig med sådana här fiffiga moves.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
lisa 11 kanske har en storesyrra som e 18 å påsättningsbar ? :brynad
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top