MotoGP - Silly season 2014.

Spies ser tydligen inte ut att tävla mer i år – och skulle kunna hamna i WSBK på en fabriks-Panigale 2014. Vad tror ni om det? Teamkompis med Hayden? All american team.

”Italian reports suggest that Ducati may be considering running just three factory bikes in 2014...meaning that Spies would be racing a different series, or a non-factory bike, presumably.”

www.superbikeplanet.com
 
Jag låter mina bristande kunskaper i ämnet tala. Men vad är det egentligen som gör Moto2 till den bästa "pedigreen" för MotoGP? Hastigheter och effekt borde ju ligga närmre för WSBK? Är det chassi, bromsar, däck och banor som gör skillnaden? Någon insatt, snälla ge mig en överskådlig förklaring :) Och när vi ändå är inne på saker som jag inte vet, varför försvann Yamaha från WSBK efter det att Spies vunnit på en?
 
Enkelt: bättre förare än i Superbike-VM. Och prototypchassin som i MotoGP.

Nja skulle nog till och med säga att de som tar med sig mest deg in i ett moto3 moto2 team har kommit en bra bit på vägen. Ser inte att moto3 och moto2 teamen driver en social verksamhet där bästa killen med talang får köra oavsett ekonomi. No cash no flash gäller väl där som överallt annars!!
 
Mjo det visste jag, men det svarade inte riktigt på min fråga.
Mmm, men prototypchassina går att variera betydligt mer, och i en så stenhård konkurrens som råder i Moto2 (enhetsmotorer, ingen TC) så blir det väldigt avgörande hur väl föraren och teamet lyckas nyttja chassits möjligheter för att skapa sig en liten, racevinnande fördel.

Det fostrar förmodligen förare med förmåga att köra på topp och med absolut fokus under varenda tävling under säsongen. Utan någon fördel som vassare elektronik, skräddarsydda däck eller mer effekt kan ge vill det till att alla de små detaljerna sitter där de ska.

Tror jag :)
 
Hmm, så det är helt enkelt så att talangpoolen i Moto2 är så mycket mer potent än vad den är i WSBK? Ändå rätt märkligt när man tänker på en kille som Jonathan Rea som wildcardade in två 7:e-platser för Repsol Honda förra året. Det är ju samma eller bättre än vad en kille som Bradley Smith lyckas åstadkomma i år?
 
Hmm, så det är helt enkelt så att talangpoolen i Moto2 är så mycket mer potent än vad den är i WSBK? Ändå rätt märkligt när man tänker på en kille som Jonathan Rea som wildcardade in två 7:e-platser för Repsol Honda förra året. Det är ju samma eller bättre än vad en kille som Bradley Smith lyckas åstadkomma i år?

Va det inte typ en 7e och en 8e plats? Helt okej tycker jag även om inte Stoner va med. Att Moto2 förarna skulle vara mycket bättre än WSBK förarna köper jag inte
 
Rea gjorde det bra från WSBK men Marquez från Moto2, också på Repsol, gör det ännu bättre. :)

Och ja, Marquez är unik.
Men killar som EsP, Ianonne (på riktig hoj), Redding osv hade nog gjort bättre än 7-8'a på Repsol.

Så det känns som Moto2 killar är "up and coming" medans WSBK nog är lite "retirement".

Mina 2 amatör-cent... :)
 
Det skulle ju vara jävligt kul om han kom tillbaka på duccen och vann. ;) Skulle liksom cementera att han är en gudabenådad förare på två hjul.
Det går jag med på - fast i övrigt förblir han den supertönt han alltid varit!

(Tönt är egentligen ett för högt 'betyg' på Stoner, det gamla västgötska uttrycket flane beskriver hans personlighet bättre.)
 
Det går jag med på - fast i övrigt förblir han den supertönt han alltid varit!

(Tönt är egentligen ett för högt 'betyg' på Stoner, det gamla västgötska uttrycket flane beskriver hans personlighet bättre.)

Haha, ja, det är ju fullt möjligt. ;) Hans personlighet är ju kanske inte lika strålande som hans förmåga att fara fram som en total dåre på två hjul.
 
Om Aleix Espargaro slutar som bästa CRT och vill lämna teamet så har Aspar skrivit en klausul att han måste köpa sig ur teamet för 600.000 euro.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top