MotoGP - Silly season 2014.

Vad är det som gör att kawa kan modifiera chassit mer än andra utan att trilla utanför reglementet?

Stötdämparlänkagets placering ger större frihet att laborera med chassistyvhet, dels i själva stötdämparinfästningen, dels i svingarmen. Jämför foton (gärna tagna rakt från sidan) på Superbiken och Superstockern så ser du dessutom lite andra skillnader.
 
Intressant!Tur då att inte Kawasaki dragit från de övriga, tvärtom är ju tabelltoppen onekligen jämn och spännande. WSBK har ju till och med den goda smaken att köra på Istanbul Park, så om ett dygn får vi återigen se/njuta underbara högfarts högern. Nu när ändå (MGP tråden ballat ur) såg jag på en Italiensk sida att Marco Melandri är bland de dyraste i ligan med € 800.000 / år hos BMW vilket borde vara en lukrativt triggande summa att ta sikte på för de bästa av förare som "kört fast" i MGP eller de bästa i Moto2 som inte "naturligt" får ett MGP kontrakt men i WSBK en chans att ta en titel!
 
Last edited:
Med risk för att vara lite petig...
MÅSTE vara petig här annars korsfäster de googlekunniga dig!


...kanske intresset för den slumrande serien kan öka.
WSB har tyvärr blivit ett ställe där mindre talangfulla förare och de som inte längre får kontrakt inom GP kan avsluta sina karriärer på ett värdigt sätt.
Och ändå bjuder WSBK under senare år på bättre racing än MotoGP!
British Superbike är ännu bättre.


Nej, Panigalen verkar inte vara så het för tillfället men de dras väl med restriktioner beroende på den större cylindervolymen?
Är väl 'ramlös' också som MGP-hojen var och det konceptet verkar tyvärr ingen kunna hantera ännu.
 
Och ändå bjuder WSBK under senare år på bättre racing än MotoGP!
British Superbike är ännu bättre.
Det tror jag beror på elektroniken i MotoGP och att förarna är så extremt duktiga.

Tyvärr så verkar många "racingentusiaster" få ut mer av att se Lorenzo lägga varv efter varv inom ett par tiondelar än att se halvgalna satsningar i BSB där det får bära eller brista.
 
Man kan ju uppskatta en massa olika saker inom racing? Jag tycker om att se på GP, WSBK, BSB, AMA och SM.
Det som inte går att trolla bort är det faktum att GP har de snabbaste förarna på de snabbaste hojarna. Det blir liksom inte mer betydelsefullt än så oavsett om det är tätare racing i en enhetsserie i valfritt land. GP är den mest intressanta serien och MotoGP är den tyngsta klassen.
 
Man kan ju uppskatta en massa olika saker inom racing? Jag tycker om att se på GP, WSBK, BSB, AMA och SM. Det som inte går att trolla bort är det faktum att GP har de snabbaste förarna på de snabbaste hojarna. Det blir liksom inte mer betydelsefullt än så oavsett om det är tätare racing i en enhetsserie i valfritt land. GP är den mest intressanta serien och MotoGP är den tyngsta klassen.
Håller med till 100% men jag räknar inte in dig bland de renläriga "racingentusiasterna" :)
 
Man kan ju uppskatta en massa olika saker inom racing? Jag tycker om att se på GP, WSBK, BSB, AMA och SM.
Det som inte går att trolla bort är det faktum att GP har de snabbaste förarna på de snabbaste hojarna. Det blir liksom inte mer betydelsefullt än så oavsett om det är tätare racing i en enhetsserie i valfritt land. GP är den mest intressanta serien och MotoGP är den tyngsta klassen.
Ser pliktskyldigast alla GP direkt - mest just för att de klasserna ska vara tävling mellan de bästa förarna på de absolut bästa hojarna.

Det är dock svårt att upprätthålla tron på att hojarna nu är det bästa världens mc-konstruktörer kan prestera för att fortast möjligt åka 12 mil på asfaltbana, reglementet styr alltför tydligt emot att allt ska likna gathojar.
Enhetsmotorer är en absurditet i prototypracing, alla måste trimmas NER till samma effekt som den absolut SÄMSTA motorn levererar.
Ingetdera är bra recept om man vill att racing ska vara ett verktyg för utveckling av ny eller förbättrad teknik.

Ett friare reglemente krävs för att prototypracingen inte ska försvinna helt!
På köpet får man då också att MotoGP mindre ofta liknar en urtråkig SMC-utflykt.
 
Ser pliktskyldigast alla GP direkt - mest just för att de klasserna ska vara tävling mellan de bästa förarna på de absolut bästa hojarna.

Det är dock svårt att upprätthålla tron på att hojarna nu är det bästa världens mc-konstruktörer kan prestera för att fortast möjligt åka 12 mil på asfaltbana, reglementet styr alltför tydligt emot att allt ska likna gathojar.
Enhetsmotorer är en absurditet i prototypracing, alla måste trimmas NER till samma effekt som den absolut SÄMSTA motorn levererar.
Ingetdera är bra recept om man vill att racing ska vara ett verktyg för utveckling av ny eller förbättrad teknik.

Ett friare reglemente krävs för att prototypracingen inte ska försvinna helt!
På köpet får man då också att MotoGP mindre ofta liknar en urtråkig SMC-utflykt.
Finns nog ingen som inte håller med dig där.. Problemet är väl som vanligt med att släppa iväg allt fritt en allt för dyr affär för de team som väljer/har råd att vara kvar där risken blir att serien till slut självdör på grund av tokhöga tillverkningskostnader. Ett startfällt med 8-10 hojar är heller ingen bra produkt/affär rent publikt även om reglementet är hur mer fritt som helst än dagens.
 
Är väl 'ramlös' också som MGP-hojen var och det konceptet verkar tyvärr ingen kunna hantera ännu.

Panigalen har inga problem när det gäller väghållning, det är effekten.

Ducatis gp racer har problem med väghållningen, men inga alls problem med effekten. Där matchar den tom Hondan väldigt bra. Händer inte sällan att duccarna är med i topp tre högsta farter på race/kval.

Båda är "ramlösa", att förenkla problemet som du, journalisterna och alla andra förutom ingenjörerna gör är fel. Det är antagligen en massa andra faktorer som spelar roll. Hur kommer det sig att panigalen är så grym i kurvorna i superstock, och även snabbare i de kurviga partierna i wsbk än övriga hojar?

Dock tror jag fortfarande att tex Casey Stoner hade lätt kunnat hota topp tre om han hade kört Ducati idag.

Ge Ducatin till Marquez också, samma visa där.
 
...

Ge Ducatin till Marquez också, samma visa där.

Backa ett år, då låg MM och fightades med Iannone från gång till annan. MM är jämnare men Iannone lyckades då och då vilket jag iaf drar slutsatsen att han kan vara snabb. O nu är han sekunder efter... Personligen tror inte MM hade presterat på duccen. Tror dock flertalet hade preserat bra på hondan.
 
Backa ett år, då låg MM och fightades med Iannone från gång till annan. MM är jämnare men Iannone lyckades då och då vilket jag iaf drar slutsatsen att han kan vara snabb. O nu är han sekunder efter... Personligen tror inte MM hade presterat på duccen. Tror dock flertalet hade preserat bra på hondan.

Jo det är sant, förvisso.

Dock är skillnaderna inte så stora när det gäller tex Rossi. Men det är min egna uppfattning som givetvis kan vara fel :P
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top