Välja TRX 850 eller VTR1000F?

TRX eller Firestorm?


  • Antal röstningar
    0
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Jag står i valet och kvalet...

Den charmiga kulthojen Yamaha TRX 850 (ca 80 hk) eller den betydligt effektstarkare men mer slätstrukna Honda VTR 1000 Firestorm (ca 120 hk). Begpriserna ligger på samma nivå, försäkring är inte så pass hög på ngn att det påverkar men vilken ska jag välja? :gnissla

Hjärtat säger TRX men mycket bang for the buck, hjärna och historik av ZX9R och R1 säger Firestorm. Har inte provsuttit eller provkört ngn (194 lång / 90 kg). Jag vill ha karaktär. En snygg, snabb och sportig hoj med våldsamt mkt v-motor-muller. :yoparty

Vad säger Sporthoj.com?
 
Last edited:

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Ort
Skåne
Hoj
MZ 660
TRX har med rätt ljuddämpare ett maffigt muller, är erkänt hållbara och inte samma dussinhoj som VTR. Kubiken e väl skitsamma, typiskt svenskt att alltid vilja ha högsta möjliga kubik. De e sånt amerikanarna håller på med pga. omoderna motorer. Gör som italienarna skit i kubik och gå på chassi, bromsar och design Vilket jag tycker TRX har. :crash
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vill du ha V-motor muller kan du bara välja på hondan :7peta

Att det inte är ett "V"-ljud går ju onekligen inte att argumentera emot, men då TRX-n har en 270 graders parallell-twin så är det banne mig svårt att höra nån skillnad! :)

Vad hade du tänkt att göra med hojarna? Om det bara handlar om kortare turer utan packning så skulle jag välja TRX:n. Det är en Mazda Miata i mina ögon. Inte så där jättemycket muskler, men kul. Firestormen däremot är ju mer åt Volvo-hållet...

In a Motorcycle News readers' poll of the “Top Ten Big Twin Sports Bikes", the TRX came joint third, beaten only by the joint winners, the Ducati 916 & 748, with 90%. The TRX was rated at 88% (equal to the Ducati 996, Suzuki TL1000s & Honda SP-1). The TRX beat the Aprilia RSV1000 (86%), the Suzuki TL1000R (84%), the Honda Firestorm (82%) and the Aprilia Futura (80%). The rare MZ 1000S did not feature. MCN declared that "Although ... it's a parallel-twin and a touch on the bouncy side, the TRX is still a cracking bike. It's stable, handles neutrally and feels like a proper sports bike".

KÄLLA
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hej. Ursäkta denna abrupta trådkapning, men jag hoppas att svaren ni kommer ge mig även kommer att hjälpa andra som undrar.

Min fråga gäller det här med vinkeln på cylindrarna. Till exempel 90 graders V-twin, eller 270 graders parallell-twin. Vad har egentligen vinkeln för påverkan på ljud/prestanda odyl?

Trevlig Midsommar gott folk!
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Provkör båda först och bestäm dig efteråt :)
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hej. Ursäkta denna abrupta trådkapning, men jag hoppas att svaren ni kommer ge mig även kommer att hjälpa andra som undrar.

Min fråga gäller det här med vinkeln på cylindrarna. Till exempel 90 graders V-twin, eller 270 graders parallell-twin. Vad har egentligen vinkeln för påverkan på ljud/prestanda odyl?

Trevlig Midsommar gott folk!

Vinkeln har mindre påverkan än tändföljden. 270 japansk parallelltwin blir i praktiken motorgång som japansk 90 vinkeltwin. Normalt tänder parallelltwin vid 180, dvs en kolv uppe och en nere.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag har kört båda, båda är äckliga att köra, TRX går det knappt att svänga med, och VTR får man så jävla ont i röven av!
Av dessa 2 hojar så skulle jag välja Hondan då den har ett grymt muller med rätt slipon.
Hondas köregenskaper är snäppet bättre.

Har kört 1.18 runt Gelleråsen med hyggligt standard TRX för en del år sen. Det är inte fort men för 6 år sedan var det snabbare än många gjorde med sina R1. Det var inga problem...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Fördel VTR: Mer motor, modernare, Honda, drar nästan inte olja.
Fördel TRX: lättare att modda med R1 prylar, snyggare ram, drar inte löjligt mycket soppa, har fungerande fjädring med små åtgärder som nya hundben och mer uppstick på gaffeln.

Bägge har egen tråd, skumma igenom dem. Fick jag välja mellan de två för att bygga banhoj skulle jag välja TRX. För att köra touring nyare VTR med större tanken.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har läst att Hondan drar mycket soppa. Den har liten tank också (16 l), ingen bra kombo...
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Ni gör det f-n inte lättare för mig :va men stort tack för alla synpunkter :tummenupp

Det lockar med TRX:en att den är lite udda. Hipsterkompatibel(?). Det jag läst om den är just att det inte hade gjort ont men en 30 hästar till. Som Firestorm har... och det är härligt att få lite *umpf* när man vrider på rullen.

Måste youtube:a lite ljudklipp. Med både R1 och ZX9R var man ju avis på kompisarnas Duccars sköna ljud. Den här gången ska jag ha rejält med eget muller.

Användningsområdet är att glida runt i Sthlm och sen tuff och ball ut. Köra i tunnlar och lyssna på muller och avgassmällar liksom att köra fort nån mil eller två utanför stan för att köpa glass. Har bara testat Rörkens bana och även om det var kul som sjutton så ids jag inte ta mig längre iväg för den sakens skull.

Utseende: TRX
Ljud: Firestorm
Ekonomi: -
Moddning: TRX(?)
Komfort: -
Effekt: Firestorm

...:gnissla...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Provkör så vet du sen. Enkelt.

Hoj ska köpas med hjärtat.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top