Gaffelben hemmagjort?

Har dom inte gett med sig ännu så håller dom nog i fortsättningen med... I så fall så skulle det ju vara mer riskabelt att åka omkring på en ram som har gått av en gång och är ihop svetsad?

Och det där med snorungar, om du nu inte brydde dig om vad vi andra hade gjort varför skrev du ens? Frågan var ju inte ens om det skulle hålla utan om det var någon som visste hur mycket olja det skulle vara i..

Edit: Kan passa på och fråga om någon vet vad det ska vara för olja. Har hittat Motul gaffelolja rätt så billigt, men man måste välja "Heavy 20W" "Light 2.5W" "Light 5W" "Medium 10W" Någon som vet vilken jag ska ta? :va

Last edited:
Man tar väl det säkra före det osäkra,,,,,,,,,skulle då jag gjort men hur ni gör skiter då jag i
Har man inte röntgat svetsen så är väl det säkrast å byta,,,kul när folk talar mot sig själva,,snorungar utan vett gör gärna det

En som är rädd om livet å vill leva lite längre

Då har du med andra ord röntgat alla svetsarna i dina hojar?

Byt gaffel om livet är dig kärt

Då är det väl bättre att sluta åka hoj om livet är det kärt:rolleyes: Men det är väldigt sällan en "svets" går sönder nästan "oavsett" hur den är utförd, ser den ok ut så är den ok!

Man tar väl det säkra före det osäkra,,,,,,,,,skulle då jag gjort men hur ni gör skiter då jag i
Har man inte röntgat svetsen så är väl det säkrast å byta,,,kul när folk talar mot sig själva,,snorungar utan vett gör gärna det

En som är rädd om livet å vill leva lite längre
Håll en bättre ton i Teknikforumet. Såna där formuleringar lockar bara hit fler som gillar att tjafsa istället för att hjälpa till.

/Jörgen

Last edited:
Har dom inte gett med sig ännu så håller dom nog i fortsättningen med... I så fall så skulle det ju vara mer riskabelt att åka omkring på en ram som har gått av en gång och är ihop svetsad?

Och det där med snorungar, om du nu inte brydde dig om vad vi andra hade gjort varför skrev du ens? Frågan var ju inte ens om det skulle hålla utan om det var någon som visste hur mycket olja det skulle vara i..

Edit: Kan passa på och fråga om någon vet vad det ska vara för olja. Har hittat Motul gaffelolja rätt så billigt, men man måste välja "Heavy 20W" "Light 2.5W" "Light 5W" "Medium 10W" Någon som vet vilken jag ska ta? :va
Försök få tag på en servicemanual till din hoj. Det är inte bara dessa viskositeter och volym och nivåmått för gaffeln som står i den. Utan även alla åtdragningsmoment, grundinställningar etc, som du behöver när gaffeln ska ihop. Till så här gamla hojar finns inte sällan manualerna på nätet på tex märkesforum.
Googla på tex: Kawasaki ZX 750 1989 FSM så ska du få se att du hittar gratis. Det gjorde iaf jag.

Last edited:
Försök få tag på en servicemanual till din hoj. Det är inte bara dessa viskositeter och volym och nivåmått för gaffeln som står i den. Utan även alla åtdragningsmoment, grundinställningar etc, som du behöver när gaffeln ska ihop. Till så här gamla hojar finns inte sällan manualerna på nätet på tex märkesforum.

Har Haynes Service och reparations handbok. Men hittar inte vilken viskositet jag ska ha :va

Men ladda ned originalservicehandboken då? Factory Service Manual dvs FSM, enligt mitt tips ovan. Men viskositeterna brukar stå även i Haynes och Clymer. Inte sällan samlade tillsammans med moment och mått. Oftast i en tabell i slutet av varje kapitel. Oljespecar kan även stå under service & maintenance-kapitlet.

Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...