Gaffelben hemmagjort?

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Hoj
Ingen just nu
Hallå. Skulle byta packoxar på min kawasaki ZX750 -89.

Allt gick jätte bra tills jag märkte att dom av någon anledning har svetsat på eget innerben(vet inte vad det heter) Dom har bara tagit ändarna och sen svetsat på eget rör :va

Och har ingen verkstads handbok så vet inte hur mycket olja det ska vara i, och vet inte om det är lika långt som original. Så undrar om det är någon som vet på ett ungefär hur mycket det ska vara i? :3freak

Tack på förhand!

Foto på grejerna. Hur mycket olja var det förut? Visa vad som är hemma gjort.

Har ingen aning om varför dom gjort så. Vet inte hur mycket som har varit i, ägaren innan sa att dom varit dåliga ett tag så det har läkt ut mycket olja :3freak

DSC00581.jpg

Har ingen aning, men enkelt googlande fick fram detta:
"According to the service manual for the 1989 Kawasaki Ninja 750R (ZX750F), these are the amounts of oil for the front fork tubes:
Changing oil: 325ml
Complete disassembly: 380+/-4ml
The fork oil level (when forks fully compressed) should be at these levels (+/- 2mm):
Left tube: 120mm
Right tube: 149mm
The Ninja 750R is also known as the GPX750R in Europe, and was sold in the US from 1987 to 1990."

Vet ju inte om det är exakt din modell, men det går väl att söka vidare isåfall. Här är sidan:
http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_fork_oil_capacity_of_a_1989_zx750_f3

Samt här finns åtminstone sprängskisser och annat, även på gaffelbenen:
http://www.cmsnl.com/kawasaki-zx750_model12879/

Har ingen aning, men enkelt googlande fick fram detta:
"According to the service manual for the 1989 Kawasaki Ninja 750R (ZX750F), these are the amounts of oil for the front fork tubes:
Changing oil: 325ml
Complete disassembly: 380+/-4ml
The fork oil level (when forks fully compressed) should be at these levels (+/- 2mm):
Left tube: 120mm
Right tube: 149mm
The Ninja 750R is also known as the GPX750R in Europe, and was sold in the US from 1987 to 1990."

Vet ju inte om det är exakt din modell, men det går väl att söka vidare isåfall. Här är sidan:
http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_fork_oil_capacity_of_a_1989_zx750_f3

Samt här finns åtminstone sprängskisser och annat, även på gaffelbenen:
http://www.cmsnl.com/kawasaki-zx750_model12879/

Får se nu, det ska alltså vara 325ml i varje gaffelben? :va

Hej
Hur ser det andra benet ut då? Om båda ser likadana ut kan man väl anta att det är original, även om det ser rätt skumt ut. Om det andra benet ser ut som de brukar, dvs inte svtesskarvat så sulle jag köpa nytt ben alternativt köpa en annan beg gaffel och sätta dit. Jag är ganska säker( men inte helt) på att en gaffel från zx7R eller ännu bättre zx7RR passar rakt i om du byter till zx7r kronor. Kolla upp Ebay och även www.redmonkey.com/7r där du kan få reda på allt om just din hoj. Det borde gå där att få reda på vad som passar och inte.
Ha de................Per:squid

Får se nu, det ska alltså vara 325ml i varje gaffelben? :va
Återigen, ingen som helst aning. Jag gissar att de menar så. Vore en heltokig manual annars.
Men har inte du gjort en "complete disassembly", alltså monterat ned till beståndsdelarna? Då är det ju den större mängden som gäller.

Återigen, ingen som helst aning. Jag gissar att de menar så. Vore en heltokig manual annars.
Men har inte du gjort en "complete disassembly", alltså monterat ned till beståndsdelarna? Då är det ju den större mängden som gäller.

Aha, jo det har jag. Så 380ml då. Tack för hjälpen :banana

Texten ovan gäller ZX750F, alltså GPX750. Den har inte samma gaffel som ZXR750H1. Så dom måttuppgifterna hade inte jag gått efter. Jag hittar tyvärr inte min Haynes bok annars hade jag kollat. Vill minnas att man även mätte nivån med en sticka upp till kanten.

Texten ovan gäller ZX750F, alltså GPX750. Den har inte samma gaffel som ZXR750H1. Så dom måttuppgifterna hade inte jag gått efter. Jag hittar tyvärr inte min Haynes bok annars hade jag kollat. Vill minnas att man även mätte nivån med en sticka upp till kanten.

Vilken tur att jag inte fyllt på än då. Finns dom att ladda ner någonstans? Skulle ha köpt en jag med men är pank just nu :huvet

Även om dom nu är svetsade så vad är problemet? Det har väl uppenbarligen funkat?

Byt packboxarna och fyll på med fräsch olja, tejpa över svetsen när du trär över packningen så att inte packningen skadas av ojämnheterna. Tätningarna kommer väl sedan aldrig passera de svetsade ytorna så jag ser inget problem.

Även om dom nu är svetsade så vad är problemet? Det har väl uppenbarligen funkat?

Byt packboxarna och fyll på med fräsch olja, tejpa över svetsen när du trär över packningen så att inte packningen skadas av ojämnheterna. Tätningarna kommer väl sedan aldrig passera de svetsade ytorna så jag ser inget problem.

Anledningen till att jag la upp det var att jag inte var säker på om det var original längd på dem eller inte. Och undrade om någon visste hur mycket olja det ska vara i om det är original längd på dom.

Anledningen till att jag la upp det var att jag inte var säker på om det var original längd på dem eller inte. Och undrade om någon visste hur mycket olja det ska vara i om det är original längd på dom.

ok, sorry då missförstod jag. Jag skulle gissa att om dom nu är svetsade så är det någon som bara lagat en knäckt gaffel genom att använda gaffelben från någon helt annan hoj med samma gaffeldiamtere och svetsat på ändbitarna från den knäckta gaffel. Och i så fall har dom nog rimligtvis behållit standardlängden. Men det är ju bara spekulationer...

ok, sorry då missförstod jag. Jag skulle gissa att om dom nu är svetsade så är det någon som bara lagat en knäckt gaffel genom att använda gaffelben från någon helt annan hoj med samma gaffeldiamtere och svetsat på ändbitarna från den knäckta gaffel. Och i så fall har dom nog rimligtvis behållit standardlängden. Men det är ju bara spekulationer...

Stod och funderade jag med om dom hade knäckt gaffeln eller något, För det syns på vissa delar så som skyddet till oljekylaren och fästena till olje kylaren är lite sne, ser precis ut som dom kört på något eller fått ett framhjul på besök. :gnissla

Man tar väl det säkra före det osäkra,,,,,,,,,skulle då jag gjort men hur ni gör skiter då jag i
Har man inte röntgat svetsen så är väl det säkrast å byta,,,kul när folk talar mot sig själva,,snorungar utan vett gör gärna det

En som är rädd om livet å vill leva lite längre

Last edited:
Man tar väl det säkra före det osäkra,,,,,,,,,skulle då jag gjort men hur ni gör skiter då jag i
Har man inte röntgat svetsen så är väl det säkrast å byta,,,kul när folk talar mot sig själva,,snorungar utan vett gör gärna det

En som är rädd om livet å vill leva lite längre

Att du jämför andra med snorungar och samtidigt skriva en sån svenska gör att man får svårt att ta dig på allvar.

Saker är inte med automatik dåligt för att det är svetsat. Man behöver eg inte röntga man kan titta in i benet så ser man om det är god genombränning på svetsen. Sedan får man ju lita på att den som svetsat kan sitt jobb. Bara det att dom fått gaffelbenen raka efter svetsning tyder ju på att det inte är nån bonde som svetsat benen hemma i lagården.
Personligen är jag imponerad av att någon klarat att laga ett par gaffelben på det viset och att sedan få det att hålla ihop är en barnlek i jämförelse med att få till en fungerande lagning.

Därför gissar jag att benen håller utomordentligt men det är ju möjligt att jag har helt fel. Jag har ju inte heller sett benen i verkligheten.

Eg vet vi ju inte ens om det är en lagning? Jag har aldrig rivit gaffeln på en zx7a? Dom kanske rent av är tillverkade på det viset av någon anledning? Det är inte min gissning men jag utesluter det inte.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort