Polering för Dummies!!!!!!

ok... Ja... jag har faktisk taggit den från luften, det var något jag hade hört när jag jobbade på Volvo Aero Corporation... detaljerna på min patenterade uppfinning (Patent nr WO 2006/135307) behövde eloxering för att klara hållf.

Trots allt så är det fortfarande så att en ram/sving inte är samma sak som en finmekanisk komponent. Vilken sorts belastning de ingående komponenterna i patentet som var tvugna att anodiseras utsätts för framgår inte såvitt jag kan se i patentet. Detta är iofs ganska naturligt eftersom det i sig inte är en del av patentet, så dess relevans i frågan är svår att bedöma.
Menar du att komponenterna gick sönder av böj-/drag-/tryckpåkänningar? Eller var det nötning som var grundorsaken?

Av ren nyfikenhet, kommer du ihåg anodiseringens tjocklek på den applikationen?

Jag tycker inte man ska skrämma upp folk i onödan så det är därför jag ifrågasätter ditt inlägg. Men om det visar sig att jag har fel så lovar jag att be om ursäkt!

Har du fått något kostnadsförslag på dina fälgar?

PS. jag förstår inte varför du ursäktar din svenska, det finns så många som skriver helt oförståeligt, men du är verkligen inte en av dem! DS.
 
Hej igen...

Jag vet inte vad tjockleken på ytbehandlingen är på vbv systemet, men det viktigaste är att man är medveten om att ytbehandling på hög påfreste komponenter är inte att leka med...

Polerad ram och sving ser riktigt snygg ut... men tråkigt sen om det går sönder efter man har tatt bort det!

Tror inte att mc tillverkare (so jagar varje öre på kostnader) skulle anodisera om det var bara för utseendes skull.

Priset för fälgarna hos en firma på gotland var runt 1000kr styck.
Chrome FX tal inte stenskott så bra, men han hade en pulverlack som ser ut som borstad/polerad alluminiun, som ska vara tålig och se bra ut....

Frågan är nu bara.... är mina fälgar "bara" lackerad original eller eloxerad...
Vågar jag få dom blästrade.....?
Iofs... om jag blästra så kan jag köra en die penetrant sprick test.... innan man pulverlacka dom....

Mike
 
Hej igen...

Tror inte att mc tillverkare (so jagar varje öre på kostnader) skulle anodisera om det var bara för utseendes skull.

Mike

Jag har just kollat vad det kollar att anodisera en sving. Runt 400 kr. Det är alltså billigare att anodisera än att lacka. Det i kombination med att lacken blir fulare vid minsta märke tror jag är ett skäl till anodisering istället för lack.
Aluminium reagerar direkt i kontakt med syre, och skapar en skyddande hinna. Anodiseringen (om jag förstått det rätt) är ett sätt att skapa ett skydd under kontrollerade former, så att det blir jämt och snyggt. Eloxering är väl samma sak, men kallas ofta så när man färgar samtidigt.

Tjo!
 
Tänkte polera upp min Aprilia rs 125 -05 . Har plockat ner istortsätt hela cykeln nu. Testade igår med ett 240 papper på ramen bara för att se hur det tog. Funderar på om den verkligen är anodiserad för jag gör grova repor på en gång med lätta drag?? Någon som har koll?
 
Klart du gör grova repor med 240papper din moppepojke! 600-1200 våtslip..

Hade du vart påläst så äre för att få bort den anodiserade ytan som är stenhård.:dummer Tar lite lång tid medfinkornigt då...

Sen får man tack för ditt försök till hjälp som kom ungefär 14månader försent:tummenupp
Sen om du menar att det räcker upp till 1200 håller jag inte med om..
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top