Polering för Dummies!!!!!!

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Och innan det kromas måste det ändå poleras till spegelblank yta. Minsta fördjupning/repa/por syns annars.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Slänger in en fråga till er som kan. När jag pulverlackade mina fälgar så glasblästrades de innan. Nu skulle jag vilja ha lite mer glans i fälgarna, dvs polerat... För att få bort pulverlacken behöver jag glasblästra igen, och även om jag lyckas få bort lacken utan att glasblästra så är de ändå glasblästrade under lacken. De har alltså lite grövre yta än jag vill ha om jag ska börja våtslipa och polera. Är det kört att försöka slipa och polera upp dem pga. den glasblästrade ytan? Jag får kanske hålla på hela vintern för att få någon ordning på dem? Och det hinner jag inte, har mycket annat att göra på hojen... Någon som provat polera upp en liknande yta?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Slänger in en fråga till er som kan. När jag pulverlackade mina fälgar så glasblästrades de innan. Nu skulle jag vilja ha lite mer glans i fälgarna, dvs polerat... För att få bort pulverlacken behöver jag glasblästra igen, och även om jag lyckas få bort lacken utan att glasblästra så är de ändå glasblästrade under lacken. De har alltså lite grövre yta än jag vill ha om jag ska börja våtslipa och polera. Är det kört att försöka slipa och polera upp dem pga. den glasblästrade ytan? Jag får kanske hålla på hela vintern för att få någon ordning på dem? Och det hinner jag inte, har mycket annat att göra på hojen... Någon som provat polera upp en liknande yta?

Ingen som har en aning?
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Ganska grov våtslip funkar!
Den äter ganska fort, så börja lågt och stegra inte för stora steg upp till 1600.
Har du ingen minderårig släkting som vill slipa för strunt pengar?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ganska grov våtslip funkar!
Den äter ganska fort, så börja lågt och stegra inte för stora steg upp till 1600.
Har du ingen minderårig släkting som vill slipa för strunt pengar?

Jaså, det tuggar kanske på ganska bra ändå? När man glasblästrat så blir ju ytan inte lika grov som efter sandblästring, så det går kanske då... Nä, jag har tyvärr ingen minderårig släkting som bor häromkring, så jag får nog göra det själv... eller om jag sätter tjejen i arbete :näsblod Hon gick med på att låta mig bygga turbomotor i vardagsrummet, så hon kanske ställer upp med slipning också :D Så då ska det alltså gå utan alltför stora bekymmer? :)
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Precis som du säger, glasblästring är ju lite mildare så du har nog en ganska bra grund att arbeta ifrån. jag har haft ytor som sett rent för j-vliga ut, säkert mycket värre än din glasblästrade yta men ändå fått bra resultat.

Börja med våt 240 och arbeta uppåt så går det säkert bra. Kom bara ihåg att det är den första slipningen som avgör hela slutresultatet. Jag är alltid extra noga upp till 600, sen går det som en dans.
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Ett tips är att inte vara i badrummet.
Jag gjorde min grovslipning på altan och sen så fixade jag det sista med rodell
i badrummet. Körde med slippasta och ganska rikligt med vatten.
Det är toksvårt att få bort aluminium från fogen i kaklet, för
att inte tala om taket, badkaret och handfatet.
Du kan skippa dom sista papperna och köra med Lahegas Powercut 11.
Det är ett grovt rubbing medel som funkar kanon bra tillsammans
med en tygrondell.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Slänger in en fråga till er som kan. När jag pulverlackade mina fälgar så glasblästrades de innan. Nu skulle jag vilja ha lite mer glans i fälgarna, dvs polerat... För att få bort pulverlacken behöver jag glasblästra igen, och även om jag lyckas få bort lacken utan att glasblästra så är de ändå glasblästrade under lacken. De har alltså lite grövre yta än jag vill ha om jag ska börja våtslipa och polera. Är det kört att försöka slipa och polera upp dem pga. den glasblästrade ytan? Jag får kanske hålla på hela vintern för att få någon ordning på dem? Och det hinner jag inte, har mycket annat att göra på hojen... Någon som provat polera upp en liknande yta?

Jag har polerat några glasblästrade alu-detaljer till hojen.
Om du börjar med typ 240 eller 320 våtslipp och sen 400, 600, 800, 1000, 1200, osv :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tackar för svaren! Gött att höra att det inte ska vara några problem :) Då vet jag hur jag ska gå tillväga. Mina fälgar ska bli lite blingade, tänkte jag. Så de passar ihop med min nya blingbling-sving :) Hehe, jag struntar nog i badrummet då :D Får nog bli i garaget.
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Ja det skitar ner och dammar nått fruktansvärt. Glöm inte munskydd.
Försök att bygga in dig i ett hörn med pressening eller byggplast annars kommer ditt garage att se för bedrövligt ut.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ja det skitar ner och dammar nått fruktansvärt. Glöm inte munskydd.
Försök att bygga in dig i ett hörn med pressening eller byggplast annars kommer ditt garage att se för bedrövligt ut.

Kan nog vara en bra idé med munskydd och presseningar. Aluminiumdamm i lungorna är ingen höjdare...
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Polerade mina fälgar förra vintern. Sluta inte med 1200 papper jag gick upp till 2500 och var ändå inte riktigt nöjd med djupet i glansen. Troligtvis tillräckligt för de flesta men...
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag har delar på min ram, sving och fästen till bromsoken som inte är blanka utan har en ojämn yta, och jag kan inte få dom rena.
Har försökt med avfettning, men kan inte få det riktigt rent.

Är dessa delar ytbehandlade eller kan man blästra dom?

Några andra tipps för att få det rent?
 

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Snyggt! Nån som har nåt bra polermedel att rekommendera?



Nån som testat vax med färgpigment i till hojen?
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Vad ska man använda för att få till den där sista finishen? Har använt SONAX bilpolish just nu (med förarbete ofc), men det blir några små små repor som stör när ljuset kommer från vissa vinklar :mad:

Är det polishen som innehåler slipkorn eller vadå?
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
"bla text"

En vaxad hoj duger för mig.

Vaxa den då o va glad
 
Last edited by a moderator:

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Hej,

Jag är ganske säkert på att eloxeringen (anodising) på ramen, sving, hjul osv är också där för att härda ytan och motverka sprickbildning.

Jag skulle aldrig våga fräta bort eloxeringen och sen polerar och kör!

Helt ok för utställningshojar, men låter farligt på en banhoj eler gathoj...

Är det någon som har tittat på Chrome-pulverlackering...?
Såg det på en englesk forum, 1500kr för ett hjul... och sen behover man inte putsa en gång i veckan..... bara tvätta av säger dom!

Conkers.

Länk till krom pulverlackering... http://www.aerocoat.net/Aeromaxtm.htm

Från:

http://www.triumphrat.net/speed-triple-forum/95725-stripped-and-polished-wheels.html
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Har en liten fråga.

Är denna hojen polerad in i h....e eller är det förkromat?
[YOUTUBE-ID]4xW9KsxxelA[/YOUTUBE-ID]
http://www.youtube.com/watch?v=4xW9KsxxelA

Smider planer inför sommaren... Skulle vara fint om i alla fall svingen på hojen såg ut så! :D

Edit: HD på youtubeklippet och en liten snuttefilt att torka dreglet med rekommenderas.
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Hej,

Jag är ganske säkert på att eloxeringen (anodising) på ramen, sving, hjul osv är också där för att härda ytan och motverka sprickbildning.

Jag skulle aldrig våga fräta bort eloxeringen och sen polerar och kör!

Helt ok för utställningshojar, men låter farligt på en banhoj eler gathoj...

Att anodiseringen skulle påverka materialets hållfasthet att det skulle vara farligt låter som något du tagit ur luften. Visst blir ytan mer nötningsbeständig, jobbar mycket med anodiserade aluminiumprofiler i jobbet där vi drar nytta av just detta, men inte ger det någon förändring i hållfasthet. Visst, i teorin är en grov repa en brottanvisning men om ram/sving eller vad det nu än är för detalj är så exakt dimensionerad att en grövre repa gör att den går sönder enklare så vill jag inte köra det märket.

Ytskiktet för anodiseringen på en MC-ram ligger skulle jag tro på mellan 15-20my (0,015-0,020 mm)

Tillverkarna anodiserar aluminium enbart för att din hoj ska se ny ut längre (korrosion och repor), enklare att hantera i produktionslinjen, lättare att rengöra och troligtvis för att det faktiskt är ganska snyggt.
 

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
ok... Ja... jag har faktisk taggit den från luften, det var något jag hade hört när jag jobbade på Volvo Aero Corporation... detaljerna på min patenterade uppfinning (Patent nr WO 2006/135307) behövde eloxering för att klara hållf.


Jag skulle ändå inte fräta bort eloxeringen och sedan polera.... även om det är kanske lättare att hitta sprickor som borjar dyka upp på en polerade yta än en lackade yta.... trots allt.....

Hittade en svensk firma som utför Chrome FX lackering, inte pulverlackering alltså.... men tydligen med en finish som liknar polerade alluminium mer än krom. Kan vara något.... har mailade dom för en prisförslag på 2 Daytona fälgar.....

http://www.customcolors.se/

Conkers.

ps. Ber ursäkt om min ursel svenska...
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top