Polering för Dummies!!!!!!

Och innan det kromas måste det ändå poleras till spegelblank yta. Minsta fördjupning/repa/por syns annars.
 
Slänger in en fråga till er som kan. När jag pulverlackade mina fälgar så glasblästrades de innan. Nu skulle jag vilja ha lite mer glans i fälgarna, dvs polerat... För att få bort pulverlacken behöver jag glasblästra igen, och även om jag lyckas få bort lacken utan att glasblästra så är de ändå glasblästrade under lacken. De har alltså lite grövre yta än jag vill ha om jag ska börja våtslipa och polera. Är det kört att försöka slipa och polera upp dem pga. den glasblästrade ytan? Jag får kanske hålla på hela vintern för att få någon ordning på dem? Och det hinner jag inte, har mycket annat att göra på hojen... Någon som provat polera upp en liknande yta?
 
Slänger in en fråga till er som kan. När jag pulverlackade mina fälgar så glasblästrades de innan. Nu skulle jag vilja ha lite mer glans i fälgarna, dvs polerat... För att få bort pulverlacken behöver jag glasblästra igen, och även om jag lyckas få bort lacken utan att glasblästra så är de ändå glasblästrade under lacken. De har alltså lite grövre yta än jag vill ha om jag ska börja våtslipa och polera. Är det kört att försöka slipa och polera upp dem pga. den glasblästrade ytan? Jag får kanske hålla på hela vintern för att få någon ordning på dem? Och det hinner jag inte, har mycket annat att göra på hojen... Någon som provat polera upp en liknande yta?

Ingen som har en aning?
 
Ganska grov våtslip funkar!
Den äter ganska fort, så börja lågt och stegra inte för stora steg upp till 1600.
Har du ingen minderårig släkting som vill slipa för strunt pengar?
 
Ganska grov våtslip funkar!
Den äter ganska fort, så börja lågt och stegra inte för stora steg upp till 1600.
Har du ingen minderårig släkting som vill slipa för strunt pengar?

Jaså, det tuggar kanske på ganska bra ändå? När man glasblästrat så blir ju ytan inte lika grov som efter sandblästring, så det går kanske då... Nä, jag har tyvärr ingen minderårig släkting som bor häromkring, så jag får nog göra det själv... eller om jag sätter tjejen i arbete :näsblod Hon gick med på att låta mig bygga turbomotor i vardagsrummet, så hon kanske ställer upp med slipning också :D Så då ska det alltså gå utan alltför stora bekymmer? :)
 
Precis som du säger, glasblästring är ju lite mildare så du har nog en ganska bra grund att arbeta ifrån. jag har haft ytor som sett rent för j-vliga ut, säkert mycket värre än din glasblästrade yta men ändå fått bra resultat.

Börja med våt 240 och arbeta uppåt så går det säkert bra. Kom bara ihåg att det är den första slipningen som avgör hela slutresultatet. Jag är alltid extra noga upp till 600, sen går det som en dans.
 
Ett tips är att inte vara i badrummet.
Jag gjorde min grovslipning på altan och sen så fixade jag det sista med rodell
i badrummet. Körde med slippasta och ganska rikligt med vatten.
Det är toksvårt att få bort aluminium från fogen i kaklet, för
att inte tala om taket, badkaret och handfatet.
Du kan skippa dom sista papperna och köra med Lahegas Powercut 11.
Det är ett grovt rubbing medel som funkar kanon bra tillsammans
med en tygrondell.
 
Slänger in en fråga till er som kan. När jag pulverlackade mina fälgar så glasblästrades de innan. Nu skulle jag vilja ha lite mer glans i fälgarna, dvs polerat... För att få bort pulverlacken behöver jag glasblästra igen, och även om jag lyckas få bort lacken utan att glasblästra så är de ändå glasblästrade under lacken. De har alltså lite grövre yta än jag vill ha om jag ska börja våtslipa och polera. Är det kört att försöka slipa och polera upp dem pga. den glasblästrade ytan? Jag får kanske hålla på hela vintern för att få någon ordning på dem? Och det hinner jag inte, har mycket annat att göra på hojen... Någon som provat polera upp en liknande yta?

Jag har polerat några glasblästrade alu-detaljer till hojen.
Om du börjar med typ 240 eller 320 våtslipp och sen 400, 600, 800, 1000, 1200, osv :tummenupp
 
Tackar för svaren! Gött att höra att det inte ska vara några problem :) Då vet jag hur jag ska gå tillväga. Mina fälgar ska bli lite blingade, tänkte jag. Så de passar ihop med min nya blingbling-sving :) Hehe, jag struntar nog i badrummet då :D Får nog bli i garaget.
 
Ja det skitar ner och dammar nått fruktansvärt. Glöm inte munskydd.
Försök att bygga in dig i ett hörn med pressening eller byggplast annars kommer ditt garage att se för bedrövligt ut.
 
Ja det skitar ner och dammar nått fruktansvärt. Glöm inte munskydd.
Försök att bygga in dig i ett hörn med pressening eller byggplast annars kommer ditt garage att se för bedrövligt ut.

Kan nog vara en bra idé med munskydd och presseningar. Aluminiumdamm i lungorna är ingen höjdare...
 
Polerade mina fälgar förra vintern. Sluta inte med 1200 papper jag gick upp till 2500 och var ändå inte riktigt nöjd med djupet i glansen. Troligtvis tillräckligt för de flesta men...
 
Jag har delar på min ram, sving och fästen till bromsoken som inte är blanka utan har en ojämn yta, och jag kan inte få dom rena.
Har försökt med avfettning, men kan inte få det riktigt rent.

Är dessa delar ytbehandlade eller kan man blästra dom?

Några andra tipps för att få det rent?
 
Snyggt! Nån som har nåt bra polermedel att rekommendera?



Nån som testat vax med färgpigment i till hojen?
 
Vad ska man använda för att få till den där sista finishen? Har använt SONAX bilpolish just nu (med förarbete ofc), men det blir några små små repor som stör när ljuset kommer från vissa vinklar :mad:

Är det polishen som innehåler slipkorn eller vadå?
 
"bla text"

En vaxad hoj duger för mig.

Vaxa den då o va glad
 
Last edited by a moderator:
Hej,

Jag är ganske säkert på att eloxeringen (anodising) på ramen, sving, hjul osv är också där för att härda ytan och motverka sprickbildning.

Jag skulle aldrig våga fräta bort eloxeringen och sen polerar och kör!

Helt ok för utställningshojar, men låter farligt på en banhoj eler gathoj...

Är det någon som har tittat på Chrome-pulverlackering...?
Såg det på en englesk forum, 1500kr för ett hjul... och sen behover man inte putsa en gång i veckan..... bara tvätta av säger dom!

Conkers.

Länk till krom pulverlackering... http://www.aerocoat.net/Aeromaxtm.htm

Från:

http://www.triumphrat.net/speed-triple-forum/95725-stripped-and-polished-wheels.html
 
Har en liten fråga.

Är denna hojen polerad in i h....e eller är det förkromat?
[YOUTUBE-ID]4xW9KsxxelA[/YOUTUBE-ID]
http://www.youtube.com/watch?v=4xW9KsxxelA

Smider planer inför sommaren... Skulle vara fint om i alla fall svingen på hojen såg ut så! :D

Edit: HD på youtubeklippet och en liten snuttefilt att torka dreglet med rekommenderas.
 
Hej,

Jag är ganske säkert på att eloxeringen (anodising) på ramen, sving, hjul osv är också där för att härda ytan och motverka sprickbildning.

Jag skulle aldrig våga fräta bort eloxeringen och sen polerar och kör!

Helt ok för utställningshojar, men låter farligt på en banhoj eler gathoj...

Att anodiseringen skulle påverka materialets hållfasthet att det skulle vara farligt låter som något du tagit ur luften. Visst blir ytan mer nötningsbeständig, jobbar mycket med anodiserade aluminiumprofiler i jobbet där vi drar nytta av just detta, men inte ger det någon förändring i hållfasthet. Visst, i teorin är en grov repa en brottanvisning men om ram/sving eller vad det nu än är för detalj är så exakt dimensionerad att en grövre repa gör att den går sönder enklare så vill jag inte köra det märket.

Ytskiktet för anodiseringen på en MC-ram ligger skulle jag tro på mellan 15-20my (0,015-0,020 mm)

Tillverkarna anodiserar aluminium enbart för att din hoj ska se ny ut längre (korrosion och repor), enklare att hantera i produktionslinjen, lättare att rengöra och troligtvis för att det faktiskt är ganska snyggt.
 
ok... Ja... jag har faktisk taggit den från luften, det var något jag hade hört när jag jobbade på Volvo Aero Corporation... detaljerna på min patenterade uppfinning (Patent nr WO 2006/135307) behövde eloxering för att klara hållf.


Jag skulle ändå inte fräta bort eloxeringen och sedan polera.... även om det är kanske lättare att hitta sprickor som borjar dyka upp på en polerade yta än en lackade yta.... trots allt.....

Hittade en svensk firma som utför Chrome FX lackering, inte pulverlackering alltså.... men tydligen med en finish som liknar polerade alluminium mer än krom. Kan vara något.... har mailade dom för en prisförslag på 2 Daytona fälgar.....

http://www.customcolors.se/

Conkers.

ps. Ber ursäkt om min ursel svenska...
 
Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top