Sladda med bilen

Jag håller som bäst på att lära mig köra på ställ med fyrhjulsdrift. Bakhjulsdrift kan jag köra på ställ överallt. ;) Lite annorlunda, och faktiskt tråkigare, med fyrhjulsdrift.

har också byt från bakhjulsdrivet till 4x4 (quattro). sjukligt annorlunda, man behöver ju åka tre gånger så fort för att kunna hänga ut den lite och det känns så där nu i början. men oj va gött det va igår att bara kunna plöja fram genom alla vallar och oplogade vägar :banana
 
Hade en massa ärenden i förrgår, ena sidan stan för att reklamera och handla grejer, andra sidan stan för en sväng till garaget, nästa sida stan för att lämna en grej åt tjejen..

Många rondeller#många korsningar#flera parkeringar#BMW#Diesel-doris#Urkopplade system#KUL#Nya dubbdäck#roligt#Vadå problem?#
 
Äh sladd är bristande vägegenskaper, lite sugen blir man allt :tummenupp

SnowMobileStudIceRacingTires05.jpg
 
Audi RS6 har nog också elektronisk handbroms. Alla nyare Audi jag kört har haft det. Även nya 911 har det..
Fast handbromsen på min 911 är rent ut sagt värdelös ändå. Det är lite som bakbromsen på Ducati. Man har satt dit den för att det är ett lagstadgat krav antagligen.
Nu hade jag nog inte beställt RS6an beroende på dess handbroms, utan mer utifrån andra attribut, men jag ser din poäng. ;)
 
Har vart ute å kännt lite på fästet me cherokeen men den e fasen läskig å sladda me, eller e ja alldeles för vek :gnissla... Finns kanske en liten risk att den e lite klumpig som busbil oxå :hihi...
 
Fantastiskt kul är det! Har gjort av med oräkneligt antal med gamla 2 o 740 samt BMW genom åren! Nu orkar jag för första vintern (kanske) inte skaffa en. Piskar min 118D som är gudomligt fin att åka häng med, understyr inte ett smack =) Så gött att hitta de fina vägarna när man kan åka 100-120 o lååånga fina häng =)
 
Fantastiskt kul är det! Har gjort av med oräkneligt antal med gamla 2 o 740 samt BMW genom åren! Nu orkar jag för första vintern (kanske) inte skaffa en. Piskar min 118D som är gudomligt fin att åka häng med, understyr inte ett smack =) Så gött att hitta de fina vägarna när man kan åka 100-120 o lååånga fina häng =)

Har också 118d. Förvånansvärt välbalanserad och "lagom" överstyrd för att vara modern bil. Jag lider dock av motorn, dieseln gör registret alldeles för kort för att kunna hitta det där riktigt sköna flytet, och börja slå runt växlar i en så ny (dyr) bil är under min värdighet. Är det tillräckligt halt, eller om man har dåliga däck så går det iofs. :banana
 
Har också 118d. Förvånansvärt välbalanserad och "lagom" överstyrd för att vara modern bil. Jag lider dock av motorn, dieseln gör registret alldeles för kort för att kunna hitta det där riktigt sköna flytet, och börja slå runt växlar i en så ny (dyr) bil är under min värdighet. Är det tillräckligt halt, eller om man har dåliga däck så går det iofs. :banana

Lite avundsjuk är jag.
En utmärkt bil.
Prova att köra på hög växel - Det känns inte så sportigt, men funkar bättre på sladd.
 
Lite avundsjuk är jag.
En utmärkt bil.
Prova att köra på hög växel - Det känns inte så sportigt, men funkar bättre på sladd.

En bilaffär jag faktiskt är nöjd med. Räknade nyligen ut att den kostat 30:-/mil sen vi köpte den, och då ´hade den gått ca 300 mil och var några månader gammal. Totalkostnaden består nästan bara av värdeminskning, soppa och däck. I den ordningen.

Mekaniskt är den kalas. Grymt chassie och motor för pris-/storleksklassen. Sett till kvalitetskänsla däremot får BMW se sig rejält slagna av Audi. Varit inne på att byta nåt år nu och har en kompis som jobbar på Audi så jag har fått "låna" lite. Skillnaden i detaljarbetet är enormt. Känslan i reglage etc är helt överlägsen i Audi, känns som det är monterat för storm där BMWn känns mer som vilket budgetbil som helst, tyvärr.
 
Tråkig vinter för mig. Åker stor A6 med felhjulsdrift och elektrisk handbroms numera.
Skulle inte bytt bort c-klassen och ångrar att jag inte köpte en quattro. Men kommande barnvagn styrde detta valet...
Hoppas på lite sjöis så man kan lufta sin lätt gamla Volvo 360 med isdäck och få lite kul i alla fall.

Agile: Ang upplevd kvalite, så tycker inte jag att något slår MB. Har haft flera Audi (A3,A6), BMW (E46,E90) och MB C203/C204) och köpte nu en Audi. Visst dörrklang och sådant är tung, men tycker ändå att det känns som en sminkad Skoda... :) Den är absolut ok, men inte i samma klass enligt mig.
Kanske har stuckit ut huvudet lite väl långt nu :)
 
Hörde om något biltest på nyare BMW då de nu fått:

"Active Protection aktiveras vid 18 km/h och spänner automatiskt åt bilbältet lätt. I en kritisk trafiksituation spänns framstolarnas bälten åt medan sidorutorna samt takluckan stängs. Active Protection känner igen en annalkande kollision via fronkameran eller frontradarn alternativt via en panikinbromsning av föraren eller starka över- eller understyrningstendenser."

... det sågades tydligen ganska hårt vid aktiv körning :D Skulle inte gå att koppla ur och det var tydligen halvspännande när man för första gången kopplat ur antisladden lagt upp bilen för ett fint ställ genom en kurva när tjoff bältet rycker tillbaka en i stolen. Om jag förstod det korrekt skulle de vara direkt obekvämt runt axelpartiet.
 
har också byt från bakhjulsdrivet till 4x4 (quattro). sjukligt annorlunda, man behöver ju åka tre gånger så fort för att kunna hänga ut den lite och det känns så där nu i början. men oj va gött det va igår att bara kunna plöja fram genom alla vallar och oplogade vägar :banana

Jo, det är ju helt klart ett plus att det bara äter sig fram igenom den lilla snön som ligger på vägen. Gillar att man bara behöver gasa sig igenom snödrivorna när man kör om bilar. :D Inget hålla på och fjanta med att släppa på gasen i snön, bara att mosa om.
 
Jo, det är ju helt klart ett plus att det bara äter sig fram igenom den lilla snön som ligger på vägen. Gillar att man bara behöver gasa sig igenom snödrivorna när man kör om bilar. :D Inget hålla på och fjanta med att släppa på gasen i snön, bara att mosa om.

det känns ju riktigt fel i början att man ska gasa mer istället för att släppa på gasen, blir schyssta kast när man släpper märkte man rätt fort :7peta
 
Bmw 330 ci -01 ... är det nåt att ha o sladda runt med, eller är det massa livsglädjedödarsystem som inte går att koppla ur HELT på den? Typ antisladd/spinn :va

Kör nu felhjulsdrivet :(
 
Bmw 330 ci -01 ... är det nåt att ha o sladda runt med, eller är det massa livsglädjedödarsystem som inte går att koppla ur HELT på den? Typ antisladd/spinn :va

Kör nu felhjulsdrivet :(

För att koppla ur alla system på e46:an så ska du hålla in DSC i ca 5 sek :) Om du bara trycker en gång på knappen går bara antispinnen ut men inte antisladden.
 
Bmw 330 ci -01 ... är det nåt att ha o sladda runt med, eller är det massa livsglädjedödarsystem som inte går att koppla ur HELT på den? Typ antisladd/spinn :va

Kör nu felhjulsdrivet :(

Som lud909 säger, håll in DSC-knappen så blir det åka av.
Polarn blev stoppad förrförra vintern med sin 328 '00, polisen reagerade på att det gick bredare än volvosarna som var ute..
Kompisen menade på att det blir lätt så med bakhjulsdrivens bil med mycket effekt, varpå polisen påpekade att han hade en likadan och bad killen att koppla in DSC-systemet igen....

BMW är väl ett de få bilföretag som fortfarande anser att körglädje är högprioriterat, och det man köpt äger man och ansvarar för, vill jag sätta min bil sidledes i ett träd bör jag få göra det.

Kör själv en E91 (kombi) 330D '06, med 50/50 viktfördelning, diffad bakaxel och 520 Nm @ 1800 RPM går det hålla riktigt fina ställ.
Då har jag vanliga DSC + DTC-läge, vilket tillåter visst slirande av bakhjulen.
Bra när det är djup snö eller man ska köra bilen fram och tillbaka för att komma loss, vanliga DSC begränsar bara effekten då och man kommer ingenstans.

Rubbet går att koppla ur :D
 
Som lud909 säger, håll in DSC-knappen så blir det åka av.
Polarn blev stoppad förrförra vintern med sin 328 '00, polisen reagerade på att det gick bredare än volvosarna som var ute..
Kompisen menade på att det blir lätt så med bakhjulsdrivens bil med mycket effekt, varpå polisen påpekade att han hade en likadan och bad killen att koppla in DSC-systemet igen....

:rofl

Din kompis önskade då att han hade en äldre 3 serie utan hjälpmedel?
 
Som lud909 säger, håll in DSC-knappen så blir det åka av.
Polarn blev stoppad förrförra vintern med sin 328 '00, polisen reagerade på att det gick bredare än volvosarna som var ute..
Kompisen menade på att det blir lätt så med bakhjulsdrivens bil med mycket effekt, varpå polisen påpekade att han hade en likadan och bad killen att koppla in DSC-systemet igen....

BMW är väl ett de få bilföretag som fortfarande anser att körglädje är högprioriterat, och det man köpt äger man och ansvarar för, vill jag sätta min bil sidledes i ett träd bör jag få göra det.

Kör själv en E91 (kombi) 330D '06, med 50/50 viktfördelning, diffad bakaxel och 520 Nm @ 1800 RPM går det hålla riktigt fina ställ.
Då har jag vanliga DSC + DTC-läge, vilket tillåter visst slirande av bakhjulen.
Bra när det är djup snö eller man ska köra bilen fram och tillbaka för att komma loss, vanliga DSC begränsar bara effekten då och man kommer ingenstans.

Rubbet går att koppla ur :D

Jag vill haaaa! Skjuter alltid upp att skaffa roligare bil, man bränner ju alla pengar på sommaren på hojen :)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top