Hur stark är egentligen en BMW 320?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag har i nuläget en 530d, som jag köpte för att jag skulle dra mycket häst. Nu är hästen skadad, och kommer troligtvis aldrig kunna tävla igen, vilket innebär att jag inte kommer dra mycket häst. Så nu känns min 5-serie på tok för stor och dyr. För det första kör jag inte alls så mycket nu som när jag tävlade, och sparar därmed ingenting på att ha en disesel, iom den tokhöga skatten. Dessutom tycker jag som jag nämnde att den är onödigt stor till bara mig.

Så då har jag fått för mig att jag vill ha en 3-serie igen, jag gillar den. Jag ska plugga, och kan inte ta något lån, så det får inte bli någon dyr en, max 60 000, helst mindre såklart.

Även om jag troligtvis inte kommer dra häst så vill jag kunna göra det utan att bilen storknar halvvägs, om det nu blir aktuellt att tävla med honom igen, eller om jag skaffar en annan eller hur det nu slutar. Räcker då en 320 till, med 170 vilda ponnysar? Eller måste jag upp i en 325? Jag har alltid tyckt att 320 verkar vara för trött för att släpa häst, iaf i bensinutförandet, och diesel är ju som sagt inte aktuellt längre.

Ni som är bra på det här, vad skulle ni gjort? Jag vill INTE ha något annat märke, så det behöver ni inte lägga energi på. ;)

Last edited:
Hur tung är en häst då?

Jag åker 118 diesel.. Den drar <1300, och jag landar nog netto runt tonnet iaf med stort släp, hojar och allt krimskrams man promt ska ha med sig. Då marschar man ogärna 110 som med mindre släp, men 80-90 är inga problem och även om det känns att det är lite tungt så är det absolut inte så det kroknar.

Miljödiesel så kostar ingenting i skatt första 5 åren, sen är det typ 2000/år. Drar 0,5 landsväg och är billigare i inköp så du kan få en nyare.

Hur tung är en häst då?

Jag åker 118 diesel.. Den drar <1300, och jag landar nog netto runt tonnet iaf med stort släp, hojar och allt krimskrams man promt ska ha med sig. Då marschar man ogärna 110 som med mindre släp, men 80-90 är inga problem och även om det känns att det är lite tungt så är det absolut inte så det kroknar.

Miljödiesel så kostar ingenting i skatt första 5 åren, sen är det typ 2000/år. Drar 0,5 landsväg och är billigare i inköp så du kan få en nyare.

Jag kan som sagt inte ta lån när jag pluggar, så det är max 60 000 som gäller. En häst väger ca 600 kg, släpet typ 800.

Hur tung är en häst då?

*host* Marschar man 110 med släp blir man av med kortet om länsman är på hugget... :7peta :hihi

Lite av grejen med att traila med släp är att sitta bekvämt, farthållaren på, och sjunka ned i vilopuls.
Vill man stressa finns det sjukt obekväma skåpbilar. :fakta

Swish - Vridet är grejen, inte toppeffekten, 170 pållar säger inte mycket om det kommer på slutet, för det är inte där du kommer befinna dig när du drar pållen.
Sambon lånar min S80 (2,3 icke-turbo) och släpar runt sin snEla hEst med (arab-tjofräs, ingen fullsize ardennermärr :crash ) i ett enkelaxlat släp, lirar kanon, det är 170-något döda ponnysar, men jag anar att den har lite mer vrid i botten än beamern...

/J

Det går att dra med 50 hk

Klart det GÅR, det är inte det jag efterfrågar. Jag vill veta om motorn kommer storkna, om jag måste växla ner till trean och tokvarva för att komma upp för en backe osv. Eller om den är stark nog för att glida fram normalt med.

Dessutom kommer det säkerligen stå två hästar i någon gång också.

*host* Marschar man 110 med släp blir man av med kortet om länsman är på hugget... :7peta :hihi

Lite av grejen med att traila med släp är att sitta bekvämt, farthållaren på, och sjunka ned i vilopuls.
Vill man stressa finns det sjukt obekväma skåpbilar. :fakta

Swish - Vridet är grejen, inte toppeffekten, 170 pållar säger inte mycket om det kommer på slutet, för det är inte där du kommer befinna dig när du drar pållen.
Sambon lånar min S80 (2,3 icke-turbo) och släpar runt sin snEla hEst med (arab-tjofräs, ingen fullsize ardennermärr :crash ) i ett enkelaxlat släp, lirar kanon, det är 170-något döda ponnysar, men jag anar att den har lite mer vrid i botten än beamern...

/J

Jag vet att det är vridet som är det väsentliga. Tror den motorn har 210 nm, men är inte säker. Jag har 500 nm i min, (på papper iaf) så det är ju inte ens hälften. Det oroar mig. Hästen är betydligt större än en arab, och släpet är nog tyngre än det enaxlade du nämnde.

2 pållar...kolla totalvikt på ekipaget och vad bilen får dra.

Bilen får dra 1600, totalvikten beror ju helt på vilka hästar jag lastar på. Jag har 800 kg lastkapacitet med det släpet utan att få överlass. Fundera du mer på ditt än ifall mina hästar är för stora för att dras 2 och 2 av den bilen.

Klart det GÅR, det är inte det jag efterfrågar. Jag vill veta om motorn kommer storkna, om jag måste växla ner till trean och tokvarva för att komma upp för en backe osv. Eller om den är stark nog för att glida fram normalt med.

För två hästar kanske du behöver 60hk, om den sedan är dräglig kan bara du avgöra.

Jag har drygt hundra hästar i min VW-buss och har baxat runt betydligt mycket mer last än det där utan problem.
Enda störiga är att jag är långsam från trafikljus mm så då blir jag omkörd av såskoppar som sedan ska såsa runt och bromsa mig 10km/h under lagligt fart men jag skulle nog behöva 3-400hk för att undvika det så det är bara att acceptera.

Vad som är drägligt är ju sedan en smaksak.

Bilen får dra 1600, totalvikten beror ju helt på vilka hästar jag lastar på. Jag har 800 kg lastkapacitet med det släpet utan att få överlass. Fundera du mer på ditt än ifall mina hästar är för stora för att dras 2 och 2 av den bilen.

Det skrevs i all välmening. Lycka till. :)

Det skrevs i all välmening. Lycka till. :)

Jag förstod det, men om jag har koll på mina lastvikter eller ej är högst irrelevant för tråden. Jag vill veta om en 320 orkar utan att storkna. Det kommer för det mesta vara en häst, men det lär hända att där står två fripassagerare där bak någon enstaka gång.

Du kan få köpa min 328 (35tkr) drar inte alls mycket mer än en 320.. och betydligt roligare:) drag på den med:banana

Inget kommer att slå dragförmågan hos en storbeemer diesel men jag drar 1300kg jättesläp med kåpa och har enbart 140hk 1,8L bensinare och det går utan att man får gråa hår.

Mina MC är så roliga att jag inte behöver en kul bil....

Min gamla 116 hk volvo 740 klarade att dra hela sin släpvikt (1600 kg) med viss moms utan att krokna, så tycker verkligen 170 hk borde räcka.

Min gamla Jeep hade 170 hk sexa (visseligen dubbelt så stor volymmässigt), och den släpade 2,2 ton som ingenting.

Kan man köra biltransport efter en 1,8l japs på 116 halvslaktade ponnysar och felhjulsdrift så kan man nog dra häst

Du har bra smak gällande märke:tummenupp mer och mer svenssons inser numera vilket märke är Nr One:glömdet

Jag hade personligen behållit 530:in, deras diesel är tillräckligt snålt för att köra med utan att behöva gå ner till en mindre bil. Och när folk oftast byter ner sig är det för att få en lägre förbrukning.
Så lägg ner energin på studierna och fundera inte så mycket på bilen, för oftast i bilaffärer gör man förlust osv. Inte värt det.

Köp en 320d. Även om du bara kör 1000 mil om året går du plus jämfört med en 320i, eftersom 320d-motorn är otroligt snål.

Dessutom är den en utmärkt dragbil, speciellt med den suveräna manuella lådan.

Du har bra smak gällande märke:tummenupp mer och mer svenssons inser numera vilket märke är Nr One:glömdet

Jag hade personligen behållit 530:in, deras diesel är tillräckligt snålt för att köra med utan att behöva gå ner till en mindre bil. Och när folk oftast byter ner sig är det för att få en lägre förbrukning.
Så lägg ner energin på studierna och fundera inte så mycket på bilen, för oftast i bilaffärer gör man förlust osv. Inte värt det.

Men det är en enorm bil. Den väger in på 1900, och det innebär faktiskt ett helt annat slitage på länkarmar osv med en så tung bil. Den är ju absolut fantastisk på alla andra sätt - har all utrustning man kan tänka sig, är fruktansvärt bekväm att köra, hyfsat snål. Men den är enorm och skatten är oproportionerligt dyr.

skruttiz: Jag har redan haft en 328, i 5 år. Antar att det är en 98 du har, för den har alla, och där är massvis med barnsjukdomar på den, och jag fick de alla på min, så jag är lite anti just det motoralternativet. Dessutom är det fasligt långt till Gävle.

valmers: Jag skulle gissa att jag landar på runt 3000 mil/år utan massa hästkörningar, kanske 2500 mil.

Ni andra verkar inte ha förstått min frågeställning. Jag undrar inte om den klarar det, i bemärkelsen att den skulle stå och snurra på stället för att den inte orkar framåt, utan jag undrar om jag kan dra hästen på ett trevligt sätt, utan att behöva köra skiten ur motorn.

Men det är en enorm bil. Den väger in på 1900, och det innebär faktiskt ett helt annat slitage på länkarmar osv med en så tung bil. Den är ju absolut fantastisk på alla andra sätt - har all utrustning man kan tänka sig, är fruktansvärt bekväm att köra, hyfsat snål. Men den är enorm och skatten är oproportionerligt dyr.

skruttiz: Jag har redan haft en 328, i 5 år. Antar att det är en 98 du har, för den har alla, och där är massvis med barnsjukdomar på den, och jag fick de alla på min, så jag är lite anti just det motoralternativet. Dessutom är det fasligt långt till Gävle.

valmers: Jag skulle gissa att jag landar på runt 3000 mil/år utan massa hästkörningar, kanske 2500 mil.

Ni andra verkar inte ha förstått min frågeställning. Jag undrar inte om den klarar det, i bemärkelsen att den skulle stå och snurra på stället för att den inte orkar framåt, utan jag undrar om jag kan dra hästen på ett trevligt sätt, utan att behöva köra skiten ur motorn.

Vill du låta bli att behöva trycka ned gaspedalen så välj en större.

Men inte kör du "skiten" ur den bara för att du drar släp, det gjorde man inte ens på 70-talets tvålitare.

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...