R1 och R6-tråden!

Hej!
En nybörjarfråga för mig som inte är så insatt i alla termer (men försöker lära mig!).. :gnissla

Har sett många trådar, inklusive denna, som snackar om "slirande" koppling. Exakt vad är detta och hur vet jag om jag har det på min hojj eller ej? :glömdet

Haha ursäkta men frågar man får man heller inga svar har jag lärt mig :fakta

för att avgöra om du har "slirande koppling" ,belasta hojen i en hög växel (ex. full gas på 6ans växel) rör sig varvräknaren mer än hastighetsmätern borde göra så slirar den.. tror det går att göra så iaf :)
 
Låter som att du tänker mer på SLIRkoppling än slirande koppling vilket i så fall inte kom förrens 07 på R1an "rätta mig om jag har fel" det betyder i princip att du skulle kunna slå ner från 6an till 2an jättefort och då kommer inte bakhjulet att låsa sig när du släpper ut kopplingen och sen kommer den ta tag igen när du lägger på gas i rätt hastighet.
 
Hmmm jag vet inte riktigt :smasha
T.ex. i denna tråden har jag läst att man bör undvika Castrol motorolja just pga. att den gör att koppling slirar på nåt sätt..? Det är detta jag inte riktigt fattar vad som menas med och hur man upptäcker om man själv har det på sin egen hoj :va
 
EXUP Eliminator Plug

Kör nu utan Exup-ventilen och det funkar utmärkt. Men då kan jag lika gärna ta bort servomotorn, någon som vet om det går att få tag i en "EXUP eliminator plug" här i Sverige?
 
Nybörjare behöver hjälp..

Har nyligen tagit A obegränsat och såklart skit sugen på egen hoj .
Tankarna har vart på en r6 00-04 ungefär men efter mycket sökande så verkar folk rekommendera r1 före r6 även som första hoj ? Borde man satsa på 1000cc på en gång?

Den kommer användas på gatan men vill gärna testa bana någon gång.
Jag fattar de som att man måste varva så mycket med en 600 för det ska hända nåt?

Tacksam för svar :)
 
Nybörjare behöver hjälp..

Har nyligen tagit A obegränsat och såklart skit sugen på egen hoj .
Tankarna har vart på en r6 00-04 ungefär men efter mycket sökande så verkar folk rekommendera r1 före r6 även som första hoj ? Borde man satsa på 1000cc på en gång?

Den kommer användas på gatan men vill gärna testa bana någon gång.
Jag fattar de som att man måste varva så mycket med en 600 för det ska hända nåt?

Tacksam för svar :)

skulle inte rekommendera varken R6 eller R1 som förstahoj....

Det skiljer lite i körstil när det skiljer 30-70 hk beroende på vilka modeller man jämför, ja det stämmer....

Jag förespråkar övning på nakenhoj först, t.ex. en CB600 Hornet eller FZ6 t.ex.
 
När jag kör min hoj i låga hastigheter på speciellt 1an så typ tickar den?
Vet inte vad det är som låter :va

Är det så på alla hojar eller något fel på min tro? Är det ventiljustering som måste göras?
Den har gått typ 3700mil och justeringen ska väl inte göras förens 4200mil om jag minns rätt?
 
Min tickar också och har gjort det i 1000mil nästan. Har gått drygt 3500mil. Inbillar mig att det är lugnt då ventilspelet är ok.

När jag kör min hoj i låga hastigheter på speciellt 1an så typ tickar den?
Vet inte vad det är som låter :va

Är det så på alla hojar eller något fel på min tro? Är det ventiljustering som måste göras?
Den har gått typ 3700mil och justeringen ska väl inte göras förens 4200mil om jag minns rätt?
 
Alltså vet någon ett alternativ till originalbatteri till -01 r1. Ett nytt kostar 1800kr och det kändes jeffligt dyrt. Jag har kollat på biltema men inte hittat något som passar, inte ens ett mindre som har nå Ah att tala om. Så om någon vet ett alternativ så sjung ut!

Mvh Tomas
 
Kan säga redan nu att det kommer bli en sporthoj men frågan är vilken?
Kolla försäkring innan du bestämmer dig bara det är inte gratis i dina trakter och i din ålder..... Jag tror nog man kan börja sin karriär på sporthoj men man får va jävligt medveten om att dödligheten är betydligt högre % i din ålder på dyl hoj. Jag tycker ju att Dannes hoj hade varit jäkligt lämplig till dig fint skick och lagom med effekt.... Enda felet med den är att det är en honda.... =)
 
Alltså vet någon ett alternativ till originalbatteri till -01 r1. Ett nytt kostar 1800kr och det kändes jeffligt dyrt. Jag har kollat på biltema men inte hittat något som passar, inte ens ett mindre som har nå Ah att tala om. Så om någon vet ett alternativ så sjung ut!

Mvh Tomas

Är du säker på att du kollat ordentligt hos Biltema?

Jag köpte mitt där för 695;- till min 03:a. Du bör hitta ett där..
Funkade perfekt och startade hur bra som helst.
 
Någon här som vet hur man ställer om hastighetsmätaren från mph till km/h på en 06:a R1. USA import och besiktningen tyckte inte om det. Har lyckats ställa om det förut men glömt bort hur man gjorde.
 
Var har ni köpt kraschpuckar till era rettor? Har en -08 själv... Finns det andra alternativ än ebay, har kollat lite där men inte hittat några vidare snygga...
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top