R1 och R6-tråden!

Tjoho!
Har efter ett break på 3 år fått tummen ur å mecka ihop min älskling, den har stått nerplockad efter en genomgång sen försvann tiden och motivationen..
Har bara haft för lite banåka innan och ska nu få in den på gata, då det saknas lite småpryttlar undrar jag om det är nån som har lite skruv liggandes.
Saknar skruvarna som håller framkåpan i lyshuset. Betalar självklart!

Markymark, det finns luftfilterolja på spray som är rätt smidig, KN är som sagt redan oljade men det skadar inte att spraya på lite extra. Finns klipp på youtube som beskriver hur.
 
Ja, ett sådant t.ex: http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=YA-6008R

Vad menar du med att olja in det?

Mig veterligen är K&N filter inoljade när man köper dom så det är bara att montera. När man rengör så tvättar man filtret i diesel eller dyl o oljar in det igen med speciell olja till just sånna filter.

precis, det jag menar är ju att det är viktigt att minst lika ofta som man normalt byter org filter rengör och återinoljar filtert, ANNARS förkortar du förmodligen livslängden på motorn då den kommer att suga i sig skit.

Det finns för övrigt cleaning-kits för t.ex K&N med både rengöring och ny olja.
 
Hojt.
Min R1:a årsmodell -98 har snart rullat 3000 mil.
Jag undrar helt enkelt vad som ingår i 3000-mila servicen?
Har tyvärr inte möjlighet att ta ner PDF-filen som finns:/

Om jag har förstått rätt så är ventilkoll/justering först vid 4200 mil.

Någon som vet vilka saker som skall göras och eventuellt ungefärligt pris på verkstad. Om det är värt att lämna in den eller om man ska fixa det själv.

Tacksam för svar.
 
Hojt.
Min R1:a årsmodell -98 har snart rullat 3000 mil.
Jag undrar helt enkelt vad som ingår i 3000-mila servicen?
Har tyvärr inte möjlighet att ta ner PDF-filen som finns:/

Om jag har förstått rätt så är ventilkoll/justering först vid 4200 mil.

Någon som vet vilka saker som skall göras och eventuellt ungefärligt pris på verkstad. Om det är värt att lämna in den eller om man ska fixa det själv.

Tacksam för svar.

JAG hade gjort en ventilkontroll i allafall om det inte ät gjort i min ägo, den har trots allt varvats friskt i 14 år...
byt alla filter med, hur mkt dyrare är det ??
då VET du att den är fräsch
 
Någon som kan hjälpa mig med föjlande problem?

Har ett rasslande ljud när jag startar min hoj, (skrapande,rasslande typ..) försvinner direkt när man drar
in kopplingen.
Tycker själv att ljudet är värst när den startas kall, låter mindre när man kört ett tag.

Antar att det är något kopplings relaterat? Nån som vet vad det är o vad som behöver bytas?

R1 05a handlar det fö om.

/Mvh
 
Någon som kan hjälpa mig med föjlande problem?

Har ett rasslande ljud när jag startar min hoj, (skrapande,rasslande typ..) försvinner direkt när man drar
in kopplingen.
Tycker själv att ljudet är värst när den startas kall, låter mindre när man kört ett tag.

Antar att det är något kopplings relaterat? Nån som vet vad det är o vad som behöver bytas?

R1 05a handlar det fö om.

/Mvh

varit så alltid ?
fungerar allt annars ?

på FZR:en kunde man sätta kopplingskorgen fel, då gick den inte in helt och greppade, men då var det iofs tvärtom, att det rasslade när man frilade lamellerna / tryckte ut korgen.
 
Behöver hjälp från er grabbar och tjejer! :(
la ner min hoj på väg till jobbet imorse och skulle behöva kåpor till höger sidan..

R6a -08 - mattsvart med röda detaljer.. Under kåpan och kåpan längst ut vad den nu kallas (kåpan längst ut är blank)
 
Behöver hjälp från er grabbar och tjejer! :(
la ner min hoj på väg till jobbet imorse och skulle behöva kåpor till höger sidan..

R6a -08 - mattsvart med röda detaljer.. Under kåpan och kåpan längst ut vad den nu kallas (kåpan längst ut är blank)

ebay.co.uk
 
Exup-ventilen

Min exup får numera frispel när tändningen slås på. Men jag märker inget vid körning tills varvtalet passerar 9000. Är det där den ändrar position? Nu får jag ett väldigt ojämnt kraftflöde över 9000 rpm.

Testade olika slack på vajrarna men inget blev riktigt bra. Vid självtesten betér den sig inte som förr. Manualen ger bara att undre vajern ska ha ett slack på mindre än 3 mm. Osäker på om det är mellan endlägena.

R1 -08
 
Ja precis ska ändå till mascot i andra ärenden, får be dem lyssna lite.
Lät även en annan kille lyssna på det o han menade att det nog var normalt ljud.

Men tack för erbjudandet :tummenupp
 
Min exup får numera frispel när tändningen slås på. Men jag märker inget vid körning tills varvtalet passerar 9000. Är det där den ändrar position? Nu får jag ett väldigt ojämnt kraftflöde över 9000 rpm.

Testade olika slack på vajrarna men inget blev riktigt bra. Vid självtesten betér den sig inte som förr. Manualen ger bara att undre vajern ska ha ett slack på mindre än 3 mm. Osäker på om det är mellan endlägena.

R1 -08

provat att "nolla" den ?

Demontera vajrar, slå på tändningen, då skall den ställa sig i normal
Sen har du väl något hål som man kan sätta en skruv i eller likn nere på exupen som håller den i normalläge
justera in vajrar i detta läge och lossa mothållet igen, nu bör det lira, om motorn nu funkar som den skall dvs...

(injusteringsmetod för FZR 1000, men exup som exup ?)
 
provat att "nolla" den ?

Demontera vajrar, slå på tändningen, då skall den ställa sig i normal
Sen har du väl något hål som man kan sätta en skruv i eller likn nere på exupen som håller den i normalläge
justera in vajrar i detta läge och lossa mothållet igen, nu bör det lira, om motorn nu funkar som den skall dvs...

(injusteringsmetod för FZR 1000, men exup som exup ?)
Vettefan.. Nollningen görs vad jag förstår att man slackar vajrarna och ställer "gaffeln" i position. Sedan slår man på tändningen och efter självtesten så ska den åter ställa sig i rätt position. Det gör inte min. I klippet är båda vajrarna på max-slack och den slutar aldrig med självtesten. Om jag spänner kan man få den att sluta men frågan är om det är vajerspänningen som är problemet?
http://www.youtube.com/watch?v=FMF_sgbal5I
 
Ja det skramlar ju lite ifrån lådan det gör det och det är väl därför det sägs att yamaha dom skramlar bra =)
 
Vettefan.. Nollningen görs vad jag förstår att man slackar vajrarna och ställer "gaffeln" i position. Sedan slår man på tändningen och efter självtesten så ska den åter ställa sig i rätt position. Det gör inte min. I klippet är båda vajrarna på max-slack och den slutar aldrig med självtesten. Om jag spänner kan man få den att sluta men frågan är om det är vajerspänningen som är problemet?

Jag skulle tro att "noll" ligger mellan 1 & 2 i klippet.

så slacka på vajrarna, slå på tändningen så att motorn nollar sig, du kan ha ändrat exupmotorns läge från noll bara för att se att den funkar, prova detta innan på båda håll. så vet att att den kan dra på båda håll.

när motorn är noll, justera då in vajrarna så att pinnen är på noll, (kolla gärna i t.ex haynes innan att detta är rätt läge...)

kolla t.ex denna videon, den är på fel årsmodell men av samma typ som jag mekat med innan.
När man slå på tändningen så ställer sig ventilen i nollläge innan motorn startar.
 
Jag skulle tro att "noll" ligger mellan 1 & 2 i klippet.

så slacka på vajrarna, slå på tändningen så att motorn nollar sig, du kan ha ändrat exupmotorns läge från noll bara för att se att den funkar, prova detta innan på båda håll. så vet att att den kan dra på båda håll.

när motorn är noll, justera då in vajrarna så att pinnen är på noll, (kolla gärna i t.ex haynes innan att detta är rätt läge...)

kolla t.ex denna videon, den är på fel årsmodell men av samma typ som jag mekat med innan.
När man slå på tändningen så ställer sig ventilen i nollläge innan motorn startar.

Jepp, Noll är mellan 1 och 2. Min ska när jag slår på tändningen öppna max under 3 sekunder, sluta arbeta i 2 sekunder och sedan hålla stängt i 3 sekunder. Om jag slackar vajrarna kan man ju tänka sig att ventilen inte vrids till korrekta positioner men den borde väl sluta efter självtesten för den har väl inga sensorer som säger ifrån? Min fortsätter att köra vad det verkar till batteriet tar slut med slacka vajrar. Jag tänker om det innebär att själva motorn har pajat på något sätt?
Just nu är Exupen bortplockad men Exup-motorn går non-stop ändå!
 
Last edited:
Hej!
En nybörjarfråga för mig som inte är så insatt i alla termer (men försöker lära mig!).. :gnissla

Har sett många trådar, inklusive denna, som snackar om "slirande" koppling. Exakt vad är detta och hur vet jag om jag har det på min hojj eller ej? :glömdet

Haha ursäkta men frågar man får man heller inga svar har jag lärt mig :fakta
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top