Yamaha FZR-tråden

här var det fullt ös som vanligt !!!!


håller på att plocka ihop gaffeln efter tätningsbyte....

kontrollmätte fjädrarna och kommer fram till att dem är 30mm för KORTA !!
kollar sprängskissen i haynes och inser att distansen/spacern som satt i gaffeln mot fjädern inte är med där.
det satt alltså 2 spacers efter varandra i gaffeln !

dock får fjädern ett mått som hamnar inom toleranserna om jag räknar med den extra spacerns mått.

i ena änden på fjädern så kan man även tyda "90"

Kan detta innebära att gaffeln tidigare kanske blivit ombestyckad med någon annan typ av fjäder för att bli styvare ?

Någon som tyrillat på detta innan ?
 
När jag bytte på mina dämpare så blev jag först positivt överraskad när det var lätt att få ihop skitet igen, men det visade sig att jag glömt brickan som sitter högst uppe mot justerskruven och med skruven i botten kan det säkert ha varit 30 mm som det slog på. Utan brickan går justerskruven bara inuti fjädern och har ingen funktion.
 
När jag bytte på mina dämpare så blev jag först positivt överraskad när det var lätt att få ihop skitet igen, men det visade sig att jag glömt brickan som sitter högst uppe mot justerskruven och med skruven i botten kan det säkert ha varit 30 mm som det slog på. Utan brickan går justerskruven bara inuti fjädern och har ingen funktion.

okej !

om du menar på en 87:a så är det inte samma dämpare alls !

Jag har USD på 91:an !

eller det är inte hojen i din "signatur" du syftar till kanske ?
 
Enligt Haynes manualen har 1987-1990 SAE-10w framgaffelolja, 1991-1993 ska ha SAE-5w framgaffelolja, och 1994-framåt ska ha "Suspinsion oil 01 or equivalent".

Behöver du mängderna också?

//Hazze
 
Enligt Haynes manualen har 1987-1990 SAE-10w framgaffelolja, 1991-1993 ska ha SAE-5w framgaffelolja, och 1994-framåt ska ha "Suspinsion oil 01 or equivalent".

Behöver du mängderna också?

//Hazze

Nej! men vet du vilket mått det ska vara från övre kanten av gaffelbenet till oljan?
 
Oil level (fully compressed with spring removed)

1989&1990 FZR 1000 - 116mm (4,57inch)

Det är det mått som anges i Haynes boken.
 
Last edited:
tror att jag snart hittat vad som skramlar/rasslar i "nya" när den inte går på last (dvs på tomgång eller motorbroms)

när jag drar runt motorn för hand så låter det inget alls frammåt, men drar jag den bakåt så kommer ljudet !

lyckades fippla av startmotorn utan att riva ner ur motorn idag.
då slutar ljudet !
pillar man då med fingrar eller skruvmejsel på startmotordrevet (det med backspärr/frihjul åt ena hållet) så kan man framkalla lite av ljudet, tycker mig även känna lite glapp.
Då är ju bara frågan:
är det kugghjuls/lager mojängen med frihjul som är frasigt, eller är det generator-vev kedjan som är slut ?
eller "bara" kedjäsläpen som lossnat ?
eller ett lager där någonstans ?

faktum är att jag iallafall måste riva ur och dela motor, hoppas kunna öppna underifrån och komma åt utan att lyfta toppas och hela växellådan....

då sparar jag lite tid och pengar iallafall....

ingen som varit med om liknande rassel ?
 
Hjälp efterfrågas... :rock

Vart borta i 5 dagar å sen skulle ut och brumma lite. Slår på tändningen, pumpen letar soppa (lite soppa i tanken). När jag ska slå igång maskinen så tvärdör ALLT. Jag tänkte först batteriet är slut. men nä, 12,8 volt. tänkte sedan hmm, säkringen har gått någonstans. men inte det. :huvet

Vad kan det vara? hela styrdonet? INGENTING funkar nu, lyser inte, låter inte från pumpen, ingenting...

Vad kan det i sånt fall vara?:confused:
P-son - du kanske kan lyckas lura på mig något nu :3freak
 
hur mkt sjunker spänningen när du trycker på startknappen ?
 
Testat springa igång den?
Det ska nog gå med bil batteri men kan ju skada mc:n, ha inte bilen igång när du startar hojen så kanske det går bra.

Jopp, testa springa igång den, inget resultat.
har batteriet på laddning nu så får vi se hur det beter sig i morgon annars blir det till att köpa ett nytt.

vart vänder man sig för köpa ett nytt?
skroten?
biltema?
MC-försäljare?
 
Jopp, testa springa igång den, inget resultat.
har batteriet på laddning nu så får vi se hur det beter sig i morgon annars blir det till att köpa ett nytt.

vart vänder man sig för köpa ett nytt?
skroten?
biltema?
MC-försäljare?

Biltema enligt vissa som är nöjda med gelbatteriet dem har, så testa den du med.
Annars så är det väl MC-försäljare ifall du inte har lust att kolla ebay och liknande.
 
Biltema enligt vissa som är nöjda med gelbatteriet dem har, så testa den du med.
Annars så är det väl MC-försäljare ifall du inte har lust att kolla ebay och liknande.

Ett gelbatteri från biltema för en femhundring och allt är löst!
Tusen tack för hjälpen grabbar!
 
Jag har nu klarat kortet för ca 2 veckor sedan, så jag har kunna köra min FZR en del, och nu har jag några frågor:

Den känns vinglig/instabil i farter under 70km/h, det går fan inte köra helt rakt, jag har kollat så den spårar som den ska, och alla lager verkar OK, ska det vara så här?

Jag upplever den som trött för att vara en 1000-kubikare, jag har visserligen inget att jämföra med, men jag tycker den borde röra mer på sig än vad den gör, vad ska jag kolla på så jag vet att allt är schysst?

//Hans L, Piteå
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top