SV-Tråden!

Gött! Jag är väl också typen som kör hellre än bra, så det där med att framgaffeln skulle vara mjuk har jag inte märkt av...
Miniblinkers, nån form av kåpor eller kanske en hugger får det bli när pengarna räcker till!
 
Förstår verkligen inte hur man kan köra utan att fixa rätt fjäderförspänning. Motorcykeln är ju helt okörbar!? :confused:
 
Det gjorde inte jag heller för ens jag bytte! Man får mycket för pengarna!

Jag hade inte råd med nya fjädrar så kapade till ett pvc-rör så jag fick rätt förspänning. Gratis trimning för väghållningen. (ny olja kostar visserligen, men det räknas som service)
 
Byt ut fjädrarna mot järnrör annars, då blir den inte alls lika mjuk som original. Kan gå o hitta några passande i skrotbingen på jobbet. Billigt o bra...........
 
Originalfjädringen räcker långt, ända tills man skrapar i ljuddämparen, men lite dålig känsla i den vid hård körning. Om man ska göra något så är det ju att byta fjädrar o olja i framgaffeln.
 
Originalfjädringen räcker långt, ända tills man skrapar i ljuddämparen, men lite dålig känsla i den vid hård körning. Om man ska göra något så är det ju att byta fjädrar o olja i framgaffeln.

Har du jämfört en sv650s med original fjäderförspänning vs en med samma fjäder men ökad fjäderförspänning och trögare olja? Original med ca 80-85 kilo var den iaf på min (med max inskruvad justering) ca 60 mm.

Om inte så tycker jag du ska sluta snacka skit. På min hoj gjorde det all världens skillnad och självklart är en ny fjäder att föredra (kommer kanske investera i det när pengar finns) men har man inte pengar är detta ett billigt (gratis) sätt att få en helt ny känsla i hojen.

Kanske bör tillägga att när jag skrev okörbar i mitt tidigare inlägg menade jag jämfört med min förändring. Motorcykeln går självklart att köras med original fjäderinställning men den är inte ens nästan bra. (om man inte väger typ 40 kg?)
 
Nej, det har jag inte jämfört. Vad var det som var 60mm? Om man förspänner fjädern extremt mycket så bottnar ju fjädern vid hård inbromsning/kurvtagning iaf o då har man ju ingen fjädringsväg kvar ändå. Jag väger 95kg och det funkar ganska bra med originalfjädring, men om man vill förbättra framgaffeln så är ju hårdare fjädrar + tjockare olja att rekommendera. Det är ca 1200kr.
 
Nej, det har jag inte jämfört. Vad var det som var 60mm? Om man förspänner fjädern extremt mycket så bottnar ju fjädern vid hård inbromsning/kurvtagning iaf o då har man ju ingen fjädringsväg kvar ändå. Jag väger 95kg och det funkar ganska bra med originalfjädring, men om man vill förbättra framgaffeln så är ju hårdare fjädrar + tjockare olja att rekommendera. Det är ca 1200kr.

Cirka 60mm hänger fjädern ner original under stillastående belastning med full utrustning (SAG). (hur fan översätter man SAG till svenska?) Självklart får man inte ändra förspänningen för mycket eftersom det du beskriver då händer. Men detta är inget problem inom rimliga gränser. Min distans är 25 mm. Alldeles lagom. Och precis 1200kr är mycket pengar jämfört med 100kr.
 
Sag= häng. Man brukar mäta statisk och dynamisk. 60mm är ju sjukt mycket.

Ja nu ligger jag på 25-30mm dynamiskt. Brukar aldrig mäta statiskt.
Med befintliga förspänningsinställningen kan jag nu justera mellan ca 20-40 mm "häng". Med utrustning väger jag kanske 90?, väger 80 när jag enbart är i mitt eget skinn.

Dock var det som sagt ca 60mm dynamiskt "häng" när jag köpte hojen. (detta med förspänningsinställningen på max).
 
Tjena!

Jag har inväntar min Suzuki Gladius och tänkte byta regghållare, i denna ofantligt stora plastsvans som sitter som orginal finns även lås för sadeln, Om jag byter regghållare hur kommer jag sen att kunna öppna upp utrymmet för sadeln? Jag vill ha en helt rensad bak.

Jag är också sugen på ett high up slipon, vad finns det för för- respektive nackdelar med highup jämfört med standard?

Hälsningar Fredrik
 
Tjena!

Jag har inväntar min Suzuki Gladius och tänkte byta regghållare, i denna ofantligt stora plastsvans som sitter som orginal finns även lås för sadeln, Om jag byter regghållare hur kommer jag sen att kunna öppna upp utrymmet för sadeln? Jag vill ha en helt rensad bak.

Jag är också sugen på ett high up slipon, vad finns det för för- respektive nackdelar med highup jämfört med standard?

Hälsningar Fredrik

Google är din vän :)

Hittade denna på en brittisk sida: http://www.twinshack.co.uk/prods/642.html
En så kallad "tail tidy" som rensar upp bakdelen rätt rejält. Enligt beskrivningen ingår allt som behövs, och man behöver inte modifiera något. Orginallåset till sadeln monteras in i denna nya enhet, och behåller sin funktion.

Gillar du inte just denna lösning, finns det säkert många många fler. Googla Suzuki Gladius Tail Tidy, eller liknande och kvällen är räddad :)

Vet inte så mycket om högt monterade slip-on, men det första jag kommer att tänka på är att du begränsas om du vill ha väskor hängandes på sidorna. Ett högt system kan då bränna sönder väskorna? Fast är du inte intresserad av att köra med väskor så är det ju lugnt ändå...

Lycka till!
 
Jag hade ett högt placerat Laser-slipon (dubbla) på min Sv650s. Riktigt fint system och dämparna blev inte så spec. varma.
 
ANUS!, släng inte på biltema slipon bara för det är billigt, kolla ist på http://www.dan-moto.com/DM_INT/sv-650-wholesale-18_20_120.html där har du billiga dämpare och sök på youtube om du vill höra hur dom låter!
Det så ju riktigt billigt ut, 80$ för kolfiberdämpare och ca 42$ för frakt! Har hon här beställt därifrån? Är dämparna bra och funkar det med frakten? Har dessa dämpare någon "besiktningsinsats" som är demonterbar?
Jag är ute efter än ljuddämpare till sv650s, original eller annat. någon som har något?:tummenupp
 
Det så ju riktigt billigt ut, 80$ för kolfiberdämpare och ca 42$ för frakt! Har hon här beställt därifrån? Är dämparna bra och funkar det med frakten? Har dessa dämpare någon "besiktningsinsats" som är demonterbar?
Jag är ute efter än ljuddämpare till sv650s, original eller annat. någon som har något?:tummenupp

Jag hittade ett Jisu-system till min. Dubbla dämpare för totalt 180 eur (inkl frakt). Blir nog till att beställa efter löning :)
Känns lite smårisky att beställa från Kina dock, jag beställde ett par backspeglar för ca 3 veckor sedan, skiten har fortf. inte dykt upp.
 
Det så ju riktigt billigt ut, 80$ för kolfiberdämpare och ca 42$ för frakt! Har hon här beställt därifrån? Är dämparna bra och funkar det med frakten? Har dessa dämpare någon "besiktningsinsats" som är demonterbar?
Jag är ute efter än ljuddämpare till sv650s, original eller annat. någon som har något?:tummenupp
Jag väntar på mitt danmoto system nu! Titanium GP!!!
Jag kan slänga upp ett ljudklipp här när jag har fått på det!

:yoparty
 
Jag hittade ett Jisu-system till min. Dubbla dämpare för totalt 180 eur (inkl frakt). Blir nog till att beställa efter löning :)
Känns lite smårisky att beställa från Kina dock, jag beställde ett par backspeglar för ca 3 veckor sedan, skiten har fortf. inte dykt upp.
Gött med dubbla blås! Har du hittat ett mellanrör som delar sig och går på var sida av svingen eller hur har du tänkt att dra piporna?
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top