Aprilia-tråden

Jag gjorde misstaget att köra mina första bandagar på Gelleråsen nu i förra veckan. Det var dåligt för nu funderar jag på att gå över till den mörka sidan och köpa dedikerad banhoj så att jag slipper gråta blod om pärlan skulle förolyckas på banan. Jag är därför inne på att sälja av Aprilian och vill gärna ha lite input om prissättning på pärlan.

Hojen:
hoj.jpg

Info:
RSV Mille R -03, ca 4400 mil.
Nyservad, full servicebok/-kvitton, etc.
Akrapovic 2-2
BrakeTech-skivor
Pure-Tec-luftkit
Edwards-tuber
Evo-trattar
Mappad PC3 (hos Biscaya)
Gabro-chip (för tändkurvan)
Kraschpuckar runt om.
Värmehandtag (touring för hetn!)
12v-uttag (se ovan...)
Diverse onödigt bling...
Alla originaldelar följer med samt en del extra-delar.
Bagster-tankväska och -överdrag

Någon som har en susning om lämplig prisnivå?
 
You logic is flawed. Besöka lecahavet = inte ok, sälja och aldrig köra den igen = acceptabelt? Nädu, den gubben gick inte.

Nä, seriöst. 50-55k kanske?

(Du fick tillbaks 2-2 blåset på försäkringen eller? Det blev stulet vill jag minnas?)
 
You logic is flawed. Besöka lecahavet = inte ok, sälja och aldrig köra den igen = acceptabelt? Nädu, den gubben gick inte.

Men jag vill våga pressa lite utan att ha ågren för att Bettan ska få skador... :gnissla
Kör jag en råttig R6 med kraschkåpor och massor av krigsskador så bryr jag mig inte så mycket om det blir närkontakt med leca-havet.
Jag säljer ju bara hojen till en lugn och skötsam (:hihi) ägare som vet att ta hand om henne och då känns det nog ganska bra. Hoppas jag.


Nä, seriöst. 50-55k kanske?

(Du fick tillbaks 2-2 blåset på försäkringen eller? Det blev stulet vill jag minnas?)

Japp, 2-2-blåset fick jag tillbaka mot självrisken. TVÅ gånger...:mad:
 
Sviestad? Do tell!

Just så. Underbar dag, hojen gick kanon, allt kändes bra men jag gjorde något fel i slutet på s-ett, tappa fästet bak, tankslapper, highsider, luftfärd. Hojen studsade ut i gräset, jag rullade efter. 2 benbrott och en knäckt axel. Hojen klädde av sig själv, ja till och med batteriet hoppa ut. Det mesta är demolerat,men sånt får man räkna med om man ska ha nöje av sin nöjesmaskin. Det enda som är segt är väl 8 veckor vila...
 
Just så. Underbar dag, hojen gick kanon, allt kändes bra men jag gjorde något fel i slutet på s-ett, tappa fästet bak, tankslapper, highsider, luftfärd. Hojen studsade ut i gräset, jag rullade efter. 2 benbrott och en knäckt axel. Hojen klädde av sig själv, ja till och med batteriet hoppa ut. Det mesta är demolerat,men sånt får man räkna med om man ska ha nöje av sin nöjesmaskin. Det enda som är segt är väl 8 veckor vila...

Ouch! Det lät inget vidare, men du har väl redan extradelar liggande så du kan bygga upp hojen igen?

Krya på dig!
 
Just så. Underbar dag, hojen gick kanon, allt kändes bra men jag gjorde något fel i slutet på s-ett, tappa fästet bak, tankslapper, highsider, luftfärd. Hojen studsade ut i gräset, jag rullade efter. 2 benbrott och en knäckt axel. Hojen klädde av sig själv, ja till och med batteriet hoppa ut. Det mesta är demolerat,men sånt får man räkna med om man ska ha nöje av sin nöjesmaskin. Det enda som är segt är väl 8 veckor vila...

Åh fy fasen! Det lät väldigt läskigt faktiskt. Krya på dig!
 
Passar på o säger hej till alla!

"HEJ!"

Jag slog till på en RSV Mille R helgen, 2000mil, tillverkad 03 enligt regbeviset men av 02 år modell enl. vin. Hojen skall först och främst användas på bana och kanske lite touring/gruppkörningar.

Jag har inte hunnit plocka ner o kika igenom hojen än men luftburk o ljuddämpare är inte orginal. Det följer två extra chip med och motorcykeln luktar "vevhusventilation" när den står still.

Min fråga är vad jag skall vara uppmärksam på? det enda jag hittat på nätet som ev. kan vara problem med dessa hojar är elen o instrumentpanelen?

I verkstadsmanualen står det att jag skall byta olja i framgaffeln med 750mils intervall. Öhlinsgaffeln verkar vara riktigt lättservad (inga fjäderkompressorer osv. behövs) men jag saknar verktyg för att lossa "locket" uppe vid styrkronan. Har någon nån ghetto-lösning på detta? Min första tanke gick till två såna här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Stiftnyckel-justerbar-20840/ (justerbara stiftnycklar)

I övrigt är jag galet nöjd, jämfört med min gamla TL1000S känns denna som ett rejält lyft trots att det inte skiljer så mycket i pengar.
 
Tycker min Mille känns gungig bak vid nerlägg över 100km/h.

Justering eller byta till Öhlinare?
 
kan nog fungera,, men kolla så det är stift i ditt tilltänkta universalverktyg som passar i gaffeländarna,,
annars så har jag ett verktyg som jag gjort,, du kan få låna det om du står för frakterna


Passar på o säger hej till alla!

"HEJ!"

Jag slog till på en RSV Mille R helgen, 2000mil, tillverkad 03 enligt regbeviset men av 02 år modell enl. vin. Hojen skall först och främst användas på bana och kanske lite touring/gruppkörningar.

Jag har inte hunnit plocka ner o kika igenom hojen än men luftburk o ljuddämpare är inte orginal. Det följer två extra chip med och motorcykeln luktar "vevhusventilation" när den står still.

Min fråga är vad jag skall vara uppmärksam på? det enda jag hittat på nätet som ev. kan vara problem med dessa hojar är elen o instrumentpanelen?

I verkstadsmanualen står det att jag skall byta olja i framgaffeln med 750mils intervall. Öhlinsgaffeln verkar vara riktigt lättservad (inga fjäderkompressorer osv. behövs) men jag saknar verktyg för att lossa "locket" uppe vid styrkronan. Har någon nån ghetto-lösning på detta? Min första tanke gick till två såna här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Stiftnyckel-justerbar-20840/ (justerbara stiftnycklar)

I övrigt är jag galet nöjd, jämfört med min gamla TL1000S känns denna som ett rejält lyft trots att det inte skiljer så mycket i pengar.
 
leta rätt på grundinställningarna och utgå därifrån ,, är den fortfarande svampig så ställ på mera dämpning/förspänning och följ efter med retur så du inte blir kastad ur sadeln,,
räcker inte det så,, jaaa en ny dämpare kanske är på sin plats

Tycker min Mille känns gungig bak vid nerlägg över 100km/h.

Justering eller byta till Öhlinare?
 
kan nog fungera,, men kolla så det är stift i ditt tilltänkta universalverktyg som passar i gaffeländarna,,
annars så har jag ett verktyg som jag gjort,, du kan få låna det om du står för frakterna

Kalas! jag hör av mig om det skiter sig, vilken olja använder du, öhlins?

Ang. bakdämpare så har jag lämnat in en enduro/cross bakdämpare på "service": olje, gas o packningsbyte. Det gick på runt 1000kr o jag vet inte om det är placebo men hojen kändes mycket bättre efter det. Det borde inte kosta alldeles för mycket att få samma jobb gjort på en landsvägsdämpare?
 
Ok bara att höra av sig,,
Olja vet jag inte med säkerhet men jag förmodar att det är Öhlins egna soppa med rekommenderad viskositet,,
jag bor ju bara ett stenkast från Italia Bike Center som är auktoriserade Öhlin fixare,,
hade du tänkt att byta olja och Packboxar själv ?

Lycka till
/ Jocke

Kalas! jag hör av mig om det skiter sig, vilken olja använder du, öhlins?

Ang. bakdämpare så har jag lämnat in en enduro/cross bakdämpare på "service": olje, gas o packningsbyte. Det gick på runt 1000kr o jag vet inte om det är placebo men hojen kändes mycket bättre efter det. Det borde inte kosta alldeles för mycket att få samma jobb gjort på en landsvägsdämpare?
 
Jag kör Motul Factoryline 5W i min gaffel, hyggligt nära rätt viskositet för R&T43, samt fungerar finfint gällande justerintervall på bana. Jag upplever att den flyttar inställningarna +- max 1 klick på retur/komp gällande lågfarten.
 
Passar på o säger hej till alla!

"HEJ!"

Jag slog till på en RSV Mille R helgen, 2000mil, tillverkad 03 enligt regbeviset men av 02 år modell enl. vin. Hojen skall först och främst användas på bana och kanske lite touring/gruppkörningar.

Jag har inte hunnit plocka ner o kika igenom hojen än men luftburk o ljuddämpare är inte orginal. Det följer två extra chip med och motorcykeln luktar "vevhusventilation" när den står still.

Min fråga är vad jag skall vara uppmärksam på? det enda jag hittat på nätet som ev. kan vara problem med dessa hojar är elen o instrumentpanelen?

I verkstadsmanualen står det att jag skall byta olja i framgaffeln med 750mils intervall. Öhlinsgaffeln verkar vara riktigt lättservad (inga fjäderkompressorer osv. behövs) men jag saknar verktyg för att lossa "locket" uppe vid styrkronan. Har någon nån ghetto-lösning på detta? Min första tanke gick till två såna här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Stiftnyckel-justerbar-20840/ (justerbara stiftnycklar)

I övrigt är jag galet nöjd, jämfört med min gamla TL1000S känns denna som ett rejält lyft trots att det inte skiljer så mycket i pengar.

Getto behövs inte.
Lossa gaffelbenen och se till att de inte är i kläm i kronorna.
Nu kan du lossa "locken" med en ringnyckel på förspänningen. Plättlätt :)
 
Jag blandar motuls 5w 50/50 med motuls 10w för att få 7,5w... Vilket är den soppan som rekommenderas :tummenupp
I gaffeln alltså..
 
Ska det inte vara Agip eller nåt annat exotiskt? :hihi
Jovars, om du kikar i manualen för din Tuono står där säkert 7.5w Agip till din Showa-gaffel :)

Eller varför inte IP. Var i helsike hittar man IP utanför Italienska tullarna :dummer

Jag gillar öhlins gamla märkningar: Nr1, nr2 osv.. varför kludda till det :hihi

För lite korsläsning av märken och kvalisorter kan man lägga en halv livstid här http://mahonkin.com/~milktree/motorcycles/fork-oil.html
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top