Rossis framtid


Kloka ord!

"With the chances of a satellite ride very limited, and a factory Honda or Yamaha seat out of the question, Rossi's best hope of a competitive ride in MotoGP is to help Ducati turn the Desmosedici around, and create a bike which is easier to ride and offers better feel at the front end. His reputation - and the reputation of Jerry Burgess and the rest of his crew - depends on him fixing the Ducati, and it is the fastest track the nine-times World Champion has to success in MotoGP if he is to remain in racing."

"Like the children of two royal families pledged to be wed, Valentino Rossi and Ducati are condemned to one another. They can either try to make the marriage work and their empire a success, or they can fail and fall bickering to their doom. If Ducati does not build a competitive bike, and Rossi does not commit to riding it the way it needs to be ridden, then both are likely to disappear from the GP scene, both with serious stains on their reputations. Though the wedding between Rossi and Ducati was the high point of the MotoGP year, it has proven to be a marriage of inconvenience for both parties. They need to make it work, and quickly."

"Given Rossi's renowned grasp of paddock politics and his media savvy, his outburst on Italian TV was almost certainly calculated to put maximum pressure on Ducati to make the changes that he wants."
 
Jag tycker den här kommentaren från en läsare av artikeln var både rolig och troligtvis ganska sann:

To think that Yamaha or Honda would refuse to have Rossi back for fear of Stoner's and Lorenzo's feelings is ludicrus and quite hilarious. If given the opportunity to have Rossi back, Yamaha and Honda would quickly lay out the red carpet, give him a blank check, drop their panties, etc....you get the point. Because they know that it's about sponsorship, money and selling power! No one's better...

:hihi

Fakta är att Yamaha tappade sin huvudsponsor när Rossi lämnade och de har inte hittat någon ny ännu.

När Rossi körde för Yamaha hade de PR-folk som såg till att Rossi fick vara ifred så mycket som möjligt. Nu har de folk som ber pressen att komma och skriva mer om Yamaha. Det var ingen slump att Yamaha iscensatte starten av ett race mitt i stan (Barcelona?) förra året och att Lorenzo och Spies tvingas köra runt med reportrar runt banan innan race.
 
Har lite svårt att tro helhjärtat på det där när man vill sänka Rossis lön för att ge Lorenso mer.
Då är det nåt som inte stämmer med ditt antagande där.
 
Har lite svårt att tro helhjärtat på det där när man vill sänka Rossis lön för att ge Lorenso mer.
Då är det nåt som inte stämmer med ditt antagande där.
Eller hur? Men S&S3M gör ofta (men inte alltid) just antaganden om hur det förhåller sig på gruppnivå genom erfarenheter på individnivå. Förhastade/felaktiga slutsatser om sambandet mellan x och y. Det är visserligen jätteintressant med hypoteser och gissningar, men man måste vara medveten om att de är just detta och kunna värdera sannolikhet och vara öppen för alternativa förklaringar, även om de inte passar in i ens personliga universum om vad som är rätt och fel.

Visst kan det ha varit så att Lorenzo fick högre lön och Rossi fick lägre lön än säsongen innan. Men skälet behöver inte ha haft med tillgång att göra, utan kan ha varit psykologisk. Yamaha ville kanske tala om något för Rossi. Och Lorenzo. Nu ser vi att Yamaha klarar sig mycket bra utan Rossi och det var kanske välmotiverat att låta Lorenzo ta plats på bekostnad av Rossi.
 
Last edited:
Det är visserligen jätteintressant med hypoteser och gissningar, men man måste vara medveten om att de är just detta och kunna värdera sannolikhet och vara öppen för alternativa förklaringar, även om de inte passar in i ens personliga universum om vad som är rätt och fel.
Vad bjuder du på som inte är hypoteser och gissningar?
Det är ju vad vi alla gör här. Hypoteser och gissningar baserat på en del fakta, en stor del andrahandsinformation samt andras spekulationer mixat med våra egna erfarenheter.
Vad skulel göra dig bättre lämpad att kunna sortera i dessa olika hypoteser och gissningar?
 
Det är såklart de olika delarna i kombination med varandra. Om man tittar på vad som har varit bestående problem för Ducati har det varit dålig känsla i framändan - majoriteten av alla krascher som Ducatiförare gjort sedan 2008 och framåt har ju varit low siders.
Det är ju enklasre & snabbare att ordna en ny ram än att konstruera om hela motorn, dessutom med motorbegränsningarna som är i klassen, vilket var det man adresserade förra året men inte fick till fullt ut. Nu är motorn den sista pusselbiten enligt de som kan det här bättre. Solklart ett akslag för Ducati som har en hoj som inte är lika bra som Yamahan och Hondan.


På vilket sätt ökar känslan för framändan om man skapar en konstruktion med bättre COG?
Skulle en mer kompakt motor minska vikt förskjutningen vid broms resp acceleration.

Förra året ansågs det att den självbärande ramen för rigid och gav inte feedback.

Det känns som Ducati är nära att dra sig ur Mgp om dom inte får resultat, hur motiverade är sponsorer att gynna ett märke som är så långt ifrån en pallplats?
 
Undra hur den framtida utvecklingen går för Ducati om det nu visar sig att problemet inte primärt var ramdesignen. Skulle hoppas att de förfinar sin "gamla" design och får den att fungera men det är nog att hoppas förmycket. Är rädd för att de ändrar så mycket att de inte vet vad som genererar vad då "alla" lösningar blir nya för Ducati. Tillsammans med Rossi utan mojo ser det tyvärr mörkt ut. Hoppas på att Hayden håller den nivå han har visat i första racet och snappar upp sig någon nivå ytterligare för GP's skull.
 
Last edited:
Satt och diskuterade detta med min kollega i morse, worst case, det skiter sig i år med och duccen är sämre än någonsin. Rossi och Ducati är öppet ovänner redan så de delar på sig. ducati väljer att lämna GP och även Rossi. Tänk om han flyttar till Superbike. Rossi får gnugga armågarna med Biaggi igen. Med Melandri och Checa i hälarna. Samtidigt tävlar Honda och Yamaha om vem som är bäst i Motogp....vem vill se det? rossi tar med sig enorma mängder tittar till superbike och Motogp är sakta men säkert på väg mot sin grav. Usch hemska tanke.

Vi kom i alla fall fram till att på ett eller annat sätt är CRT hojarna framtiden för motogp. Se på F1 mindre motorer, mindre elektronik, billigare och jämnare och mer spännande än någonsin!
 
Vad skulel göra dig bättre lämpad att kunna sortera i dessa olika hypoteser och gissningar?
Jag är inte bättre på att gissa än någon annan.

Vad jag säger är att det försvårar en diskussion att ta sig framåt mot ny kunskap i ämnet om tillräckligt många (eller en som tar mycket utrymme) bidrar med mycket brus.

Det dråpliga är att även det här inlägget är just brus. Visserligen för att påtala vikten av att hålla nere mängden brus, men ändå.
 
Last edited:
Så har det varit de flesta säsonger under de senaste 30 åren och ganska många har velat se det.

Att ens skriva nåt så korkat "att många vill se det" klart det är roligare att se den största klassen där det finns mer än 2 märken som vinner.
 
jo men under flera år har vi haft Ducce, Suzuki, Kawasaki, KR, Aprilia m.m. som även de har varit på banan. Men om Ducati lämnar motogp är det BARA honda och yamaha cyklar på gridden + CRT som just nu verkar vara en egen klass i klassen.
 
På vilket sätt ökar känslan för framändan om man skapar en konstruktion med bättre COG?
Skulle en mer kompakt motor minska vikt förskjutningen vid broms resp acceleration.

Förra året ansågs det att den självbärande ramen för rigid och gav inte feedback.

Det känns som Ducati är nära att dra sig ur Mgp om dom inte får resultat, hur motiverade är sponsorer att gynna ett märke som är så långt ifrån en pallplats?
En kompaktare mot r med bättre COG förändrar inte känslan för framändan per se men det gör att man kan placera vikten i ramen/chassiet mer optimalt och exaktare. Den motorkonstruktion de har nu är ju fysiskt större än en Honda eller Yamahamotor tex.
 
Jag är inte bättre på att gissa än någon annan.

Vad jag säger är att det försvårar en diskussion att ta sig framåt mot ny kunskap i ämnet om tillräckligt många (eller en som tar mycket utrymme) bidrar med mycket brus.

Det dråpliga är att även det här inlägget är just brus. Visserligen för att påtala vikten av att hålla nere mängden brus, men ändå.
Men du värderar ju olika personers inlägg olika och kallar en del av det "brus" och annat är det inte. Det är väl ändå att sätta sig på om inte en hög häst så åtminstone en liten ponny. ;)
 
Om man återgår till trådens rubrik och grundfråga (hoppas jag, man vill ju inte bli verbalt nedsablad av Radare...):
På SH:s förstasida noterar man att 1800 pers ser fram mot MotoGP medan 422 ser fram mot WSBK TROTS att högljudda fantaster på sidan deklarerar att WSBK är kul och MotoGP tråkigt.

För egen del kan jag konstatera att jag tycker Panigale är en grymt intressant hoj TROTS att GP-hojen anses okörbar.
1198 passerade med en gäspning i min värld.

Jag anser alltså att det är Rossi som gör klassen intressant, bara dessa trådar där man flitigt diskuterar vad som kan vara problemet och att Ducatis utveckling numera följs minutiöst talar för det.

Med andra ord tror jag att publiken och media är där Rossi är (så länge han inte kör bil för där går min gräns).
Att inte ta Ducati till pallen är säkert stressande för Valentino men förmodligen ännu mer stressigt för Ducati, så länge de kunnat skylla sina misslyckanden på chaufförerna har det varit enkelt.

Rossi fortsätter säkert kontraktet ut, får jag gissa söker han sig bort från MotoGP efter Ducati men fortsätter kanske i WSBK eller kanske AMA om det är möjligt? Finns det inte massor med pengar och uppmärksamhet där?
 
En kompaktare mot r med bättre COG förändrar inte känslan för framändan per se men det gör att man kan placera vikten i ramen/chassiet mer optimalt och exaktare. Den motorkonstruktion de har nu är ju fysiskt större än en Honda eller Yamahamotor tex.
Fast visst har väl Rossi pratat om att han vill ha mer vikt mot framändan för att det skulle förbättra känslan? Det kanske dock mer är en fråga om balans under inbromsning, och därmed förmåga till hög ingångsfart, än 'greppkänsla'.

Efter att ha läst Ellisons redogörelse om kampen att få kurvingångarna att funka fattar man att det hela är ganska komplext. :gnissla
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top