Rossis framtid

Det är 2012 nu och utvecklingen har gått framåt på både gott och ont. Det dagens radfyror är.... är inte ducati, det har ni fått även bevisad med en super talang som Rossi.

Men Rossi har ju fortfarande inte kört en V2:a, GP12 har en V4 på 1000 kubik som inte har nåt med väghojarnas motorkonfiguration att göra. Ducati i MotoGP har nog inga som helst problem med effekt eller att hänga med på rakorna, tvärtom: tre av de fem snabbaste hojarna senast var Ducati och Barbera var först i den statistiken. Så du kan förstå att jag har lite svårt att förstå vad du egentligen pratar om här...
 
Men Rossi har ju fortfarande inte kört en V2:a, GP12 har en V4 på 1000 kubik som inte har nåt med väghojarnas motorkonfiguration att göra. Ducati i MotoGP har nog inga som helst problem med effekt eller att hänga med på rakorna, tvärtom: tre av de fem snabbaste hojarna senast var Ducati och Barbera var först i den statistiken. Så du kan förstå att jag har lite svårt att förstå vad du egentligen pratar om här...

Där de flesta omkörningar sker är väl inte på rakorna?
 
Ducatis VD har känt sig anmodad att kommentera Rossis bittra ord om GP12:

”Hans kontrakt går ut vid årets slut. Tills dess har vi 17 race att köra. Vi fortsätter att lita på honom och arbetet som ingenjören Preziosi gör. Vi är bara i början på säsongen och jag är säker på att Valentino kommer att komma över det. Om du tävlar för ett historiskt märke som Ducati måste du acceptera att det kan vara glädje och bitterhet och i Qatar så var det bitterhet.”

Han säger vidare att han tror att Rossis ord efter tävlingen kom från ”tillfällig frustration”. Återstår att se hur tillfällig. Kanske varar den ungefär ett halvår till när Rossi signar för Honda till 2013...

http://www.bike.se/nyheter/ducati-svarar-pa-rossis-utspel-93923
 
Nä, därför känns det lite förbryllande att de ska ha en ny motor i hojen..

Det diskuteras att de behöver en motorn med mindre vinkel mellan cylindrarna då Ducati har en 90-graders V4:a vilket dels gör motorn "lång" men även att den inte är kompakt viktmässigt, till i år har man roterat motorn bakåt några grader jämfört med tidigare eftersom Ducatin har haft en dålig viktfördelning samt för liten viktförskjutning vilket innebär att de inte får tillräckligt bra vikt på framändan i inbromsningarna om de ska ha bra fäste bak och vice versa. Att vinkla bak den gamla motorn, som i princip är en uppstrokad 800cc, i ramen har inte räckt för att få de effekter man vill ha. Rossi hade problem med att hojen understyr så fort han gick på gas vilket beror på detta.

En kompaktare och nättare motor med bättre COG skulle hjälpa dem att kunna placera motorn, vikten egentligen, på ett mer fördelaktigt sätt i ramen för att få de egenskaper man vill ha gällande viktförskjutningen vid broms/acceleration.

Vidare misstänker man att den motor de har nu är för tung då den är baserad på den motorn som var bärande del i chassiet förut vilket innebär att den hade uppgifter som ramen nu har, svinginfästning tex, som innebar att den behövde ta upp krafter som den inte gör nu. Det finns tydligen en del indikationer på att Ducatin är för tung vilket ju inte hjälper dem.
Totalt sett finns det en hel del skäl för en rejäl omdesign av motorn.
 
Last edited:
Det diskuteras att de behöver en motorn med mindre vinkel mellan cylindrarna då Ducati har en 90-graders twin vilket dels gör motorn "lång" men även att den inte är kompakt viktmässigt, till i år har man roterat motorn bakåt några grader jämfört med tidigare eftersom Ducatin har haft en dålig viktfördelning samt för liten viktförskjutning vilket innebär att de inte får tillräckligt bra vikt på framändan i inbromsningarna om de ska ha bra fäste bak och vice versa. Att vinkla bak den gamla motorn, som i princip är en uppstrokad 800cc, i ramen har inte räckt för att få de effekter man vill ha. Rossi hade problem med att hojen understyr så fort han gick på gas vilket beror på detta.

En kompaktare och nättare motor med bättre COG skulle hjälpa dem att kunna placera motorn, vikten egentligen, på ett mer fördelaktigt sätt i ramen för att få de egenskaper man vill ha gällande viktförskjutningen vid broms/acceleration.

Vidare misstänker man att den motor de har nu är för tung då den är baserad på den motorn som var bärande del i chassiet förut vilket innebär att den hade uppgifter som ramen nu har, svinginfästning tex, som innebar att den behövde ta upp krafter som den inte gör nu. Det finns tydligen en del indikationer på att Ducatin är för tung vilket ju inte hjälper dem.
Totalt sett finns det en hel del skäl för en rejäl omdesign av motorn.
Allt detta indikerar ju tyvärr att det blir ett lapptäcke av GP12:an.

Detta går åt helvete, mina damer och herrar.
 
Det diskuteras att de behöver en motorn med mindre vinkel mellan cylindrarna då Ducati har en 90-graders twin... Att vinkla bak den gamla motorn, som i princip är en uppstrokad 800cc, i ramen har inte räckt för att få de effekter man vill ha. Rossi hade problem med att hojen understyr så fort han gick på gas vilket beror på detta.

Det är ingen twin en gång för alla. Det är en V4.
Han som kör Ducati-twin heter Carlos Checa och kör en helt annan världscup.

http://motomatters.com/news/2012/03/19/video_specs_and_photos_from_today_s_duca.html
 
Last edited:
Det är ingen twin en gång för alla. Det är en V4.
Du behöver knappast berätta det för Gustav :7peta

Jag tror både Rossi och Ducati bittert ångrar att de la så mycket tid och pengar på att sminka grisen GP11. De skulle bara ha kört skiten som den va och sagt att 2012, då jävlar kommer vi med en helt ny hoj med mindre/lättare motor och då ska ni få se på grejor!
 
Det diskuteras att de behöver en motorn med mindre vinkel mellan cylindrarna då Ducati har en 90-graders V4:a vilket dels gör motorn "lång" men även att den inte är kompakt viktmässigt, till i år har man roterat motorn bakåt några grader jämfört med tidigare eftersom Ducatin har haft en dålig viktfördelning samt för liten viktförskjutning vilket innebär att de inte får tillräckligt bra vikt på framändan i inbromsningarna om de ska ha bra fäste bak och vice versa. Att vinkla bak den gamla motorn, som i princip är en uppstrokad 800cc, i ramen har inte räckt för att få de effekter man vill ha. Rossi hade problem med att hojen understyr så fort han gick på gas vilket beror på detta.

En kompaktare och nättare motor med bättre COG skulle hjälpa dem att kunna placera motorn, vikten egentligen, på ett mer fördelaktigt sätt i ramen för att få de egenskaper man vill ha gällande viktförskjutningen vid broms/acceleration.

Vidare misstänker man att den motor de har nu är för tung då den är baserad på den motorn som var bärande del i chassiet förut vilket innebär att den hade uppgifter som ramen nu har, svinginfästning tex, som innebar att den behövde ta upp krafter som den inte gör nu. Det finns tydligen en del indikationer på att Ducatin är för tung vilket ju inte hjälper dem.
Totalt sett finns det en hel del skäl för en rejäl omdesign av motorn.

2011 verkade problemet vara chassiet av kolfiber som hade en självbärande konstruktion.
Nu är det plötsligt motorn som behöver en redesign.

Då skulle hela hela prototypen vara utbytt och man får börja från början och i praktiken måste det vara ett enormt bakslag för Ducati.
 
Jag tycker det känns som att Rossis framtid är helt beroende av vilket team han kör för nästa säsong.
Ett år till på Ducatin, och jag tror att han kommer få se sig om efter andra alternativ än MotoGP.

Näe, gör det enda rätta och gå över till ett stall med Yamaha.


(Hoppas jag har fel, för jag är ett stort fan av denna brutalt snabbe roadracingförare) :Bugar
 
2011 verkade problemet vara chassiet av kolfiber som hade en självbärande konstruktion.
Nu är det plötsligt motorn som behöver en redesign.

Då skulle hela hela prototypen vara utbytt och man får börja från början och i praktiken måste det vara ett enormt bakslag för Ducati.
Det är såklart de olika delarna i kombination med varandra. Om man tittar på vad som har varit bestående problem för Ducati har det varit dålig känsla i framändan - majoriteten av alla krascher som Ducatiförare gjort sedan 2008 och framåt har ju varit low siders.
Det är ju enklasre & snabbare att ordna en ny ram än att konstruera om hela motorn, dessutom med motorbegränsningarna som är i klassen, vilket var det man adresserade förra året men inte fick till fullt ut. Nu är motorn den sista pusselbiten enligt de som kan det här bättre. Solklart ett akslag för Ducati som har en hoj som inte är lika bra som Yamahan och Hondan.
 
Det diskuteras att de behöver en motorn med mindre vinkel mellan cylindrarna då Ducati har en 90-graders V4:a vilket dels gör motorn "lång" men även att den inte är kompakt viktmässigt, till i år har man roterat motorn bakåt några grader jämfört med tidigare eftersom Ducatin har haft en dålig viktfördelning samt för liten viktförskjutning vilket innebär att de inte får tillräckligt bra vikt på framändan i inbromsningarna om de ska ha bra fäste bak och vice versa. Att vinkla bak den gamla motorn, som i princip är en uppstrokad 800cc, i ramen har inte räckt för att få de effekter man vill ha. Rossi hade problem med att hojen understyr så fort han gick på gas vilket beror på detta.

En kompaktare och nättare motor med bättre COG skulle hjälpa dem att kunna placera motorn, vikten egentligen, på ett mer fördelaktigt sätt i ramen för att få de egenskaper man vill ha gällande viktförskjutningen vid broms/acceleration.

Vidare misstänker man att den motor de har nu är för tung då den är baserad på den motorn som var bärande del i chassiet förut vilket innebär att den hade uppgifter som ramen nu har, svinginfästning tex, som innebar att den behövde ta upp krafter som den inte gör nu. Det finns tydligen en del indikationer på att Ducatin är för tung vilket ju inte hjälper dem.
Totalt sett finns det en hel del skäl för en rejäl omdesign av motorn.
Intressant. Har läst lite om det på annat håll och det verkar definitivt finnas fog för det. En mindre lång motor som gör det lättare att jobba med chassit skulle vara den bästa, men svåraste lösningen. Men varför gick det så bra i början då, med Capirossi och Stoner?
 
Intressant. Har läst lite om det på annat håll och det verkar definitivt finnas fog för det. En mindre lång motor som gör det lättare att jobba med chassit skulle vara den bästa, men svåraste lösningen. Men varför gick det så bra i början då, med Capirossi och Stoner?

Annorlunda däckssituation? Däck som var anpassade efter hojarna/förarna istället för, som idag, att hojarna/förarna måste anpassas efter däcken.
 
Annorlunda däckssituation? Däck som var anpassade efter hojarna/förarna istället för, som idag, att hojarna/förarna måste anpassas efter däcken.
Visst var det så. Fram till att enhetsdäcken kom var det enklare att få till en bra hoj eftersom däcken kunde ta hand om de problem som chassit skapade. Ducatin är väl i princip den första hojen som Rossi och JB jobbat med där de har noll hjälp från däcken.
 
207 inlägg innan detta framkom:va
( men all kudos till dig, missförstå inte)

Det diskuteras att de behöver en motorn med mindre vinkel mellan cylindrarna då Ducati har en 90-graders V4:a vilket dels gör motorn "lång" men även att den inte är kompakt viktmässigt, till i år har man roterat motorn bakåt några grader jämfört med tidigare eftersom Ducatin har haft en dålig viktfördelning samt för liten viktförskjutning vilket innebär att de inte får tillräckligt bra vikt på framändan i inbromsningarna om de ska ha bra fäste bak och vice versa. Att vinkla bak den gamla motorn, som i princip är en uppstrokad 800cc, i ramen har inte räckt för att få de effekter man vill ha. Rossi hade problem med att hojen understyr så fort han gick på gas vilket beror på detta.

En kompaktare och nättare motor med bättre COG skulle hjälpa dem att kunna placera motorn, vikten egentligen, på ett mer fördelaktigt sätt i ramen för att få de egenskaper man vill ha gällande viktförskjutningen vid broms/acceleration.

Vidare misstänker man att den motor de har nu är för tung då den är baserad på den motorn som var bärande del i chassiet förut vilket innebär att den hade uppgifter som ramen nu har, svinginfästning tex, som innebar att den behövde ta upp krafter som den inte gör nu. Det finns tydligen en del indikationer på att Ducatin är för tung vilket ju inte hjälper dem.
Totalt sett finns det en hel del skäl för en rejäl omdesign av motorn.


Det intressanta här är ju att vi troligen inte får veta hur bra / dålig kolramen eg va.
En vinkel på detta är ju att Ducati "hindrar" sin utveckling genom att bygga en hoj för Rossi,
även om det troligen slutar med en bra hoj, som andra också kan köra fort på,
men hade inte Rossi vart en förare som föredrar (kräver) att hojen har en viss viktfördelning
( cog vid bromsning mer på framdäcket), utan föredragit nått annat så kanske han hade vunnit
direkt på kolhojen.
En 75graders motor kommer inom nått race.
 
I SBK-VM kör de motorer som är längre än GP12:an. Synd att den har 200 kubiks "straffkubik" annars kunde han provat en sådan under CRT-reglementet :)
 
Tror inte de kommer hinna bygga en 75 graders motor särskilt snabbt men man vet ju aldrig.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top