Rossis framtid

Undrar hur sugen Burgess är på att flytta igen? Hans fru har ju varit sjuk också så det är nog nära slutet för en av sportens mest framgångsrika crewchefer.
Han är nog inte så sugen men vill Rossi fortsätta i ett annat team tror jag han gör det även om inte JB vill följa med.
 
Radare spekulerar precis lika mycket som alla andra utan att själv förstå det. Tragiskt.
Meeeeh!

Klart att jag gissar och spekulerar och skjuter från höften lika mycket som vem som helst. :)

Däremot är jag försiktig med att dra tvärsäkra slutsatser grundade på osäker information. Eller försöka generalisera ett samband till ett annat sammanhang, trots att sambandet inte ens är säkerställt i det första sammanhanget.

Sånt gör du mer än gärna. Och det är helt okej, kan till och med inspirerande och roligt! Men inte om den som spekulerar i själva verket tycker/tror att det är konstaterande av fakta.
 
Last edited:
Tror ni Rossi fortsätter köra om Burgess säger nu får det räcka och lämnas efter 2012? Det blir lite kaka på kaka med motgångar så risken är stor att han lägger ner det helt då, kanske kör rally för skoj skull.
Ligger mycket i det, tror jag.

Skulle tro att Rossis ork är på upphällningen. Det är möjligt att hans utspel efter Qatar var mkt medvetet, Rossi om någon vet hur det fungerar i depån och i media, för att pressa Ducati att göra allt som krävs. Men jag tror också att det han sa var sant (även om han valde att dela det offentligt): att han övervägde att köra in i depån och avsluta racet för att det kändes så hopplöst. Han är den största sjärnan i GP-racing på 30 år (kanske någonsin), men han är också av kött och blod, tärd och sliten av Simoncellis död, förra säsongens fiasko och besvikelsen över att allt hårt arbete inför den här säsongen inte har lett någonstans.

Nu är dock säsongen lång och jag tycker det vore konstigt om det inte kunde få sådan fart att de stod på pallen i alla fall ett par gånger.
En intressant fråga nu är ju:

”Hur påverkar det Rossis möjligheter att Audi nu äger Ducati?”

Hur viktigt anser man att det är på Audi att Ducati blir ett vinnande märke i MotoGP? Har Audi pratat med Rossi och gjort utfästelser? Kommer de att göra det eftersom de värderar hans närvaro hos Ducati som strategiskt viktigt?

Det är ju sant som du skriver att säsongen är lång och att alla redan nu är dödligt medvetna om vad som krävs. Det känns svårt att föreställa sig att Ducati skulle upprepa det man gjorde för ett år sedan: borsta grisen.
 
Last edited:
Däremot är jag försiktig med att dra tvärsäkra slutsatser grundade på osäker information. Eller försöka generalisera ett samband till ett annat sammanhang, trots att sambandet inte ens är säkerställt i det första sammanhanget. Sånt gör du mer än gärna. Och det är helt okej, kan till och med inspirerande och roligt! Men inte om den som spekulerar i själva verket tycker/tror att det är konstaterande av fakta.
Problemet för dig är att du tror att du har tolkningsföreträde och vet vad som är rätt eller fel så jag förstår om det blir frustrerande när inte alla tar din sanning till sig. Måste vara väldigt jobbigt.

Nu skiter vi i det här och snackar om Rossi istället :)
 
Rossis hårda kritik mot sin arbetsgivare.
The problems with the bike haven't changed, and neither have my requests. It's unrideable, and it doesn't make much difference what track we are on.

Ur det positiva perspektivet visade Hayden att Ducati med GP12 fick 5:e kvaltid på Losail var bland det bästa man sett på länge från en Desmosidici samt att den dessutom hade bästa toppfarten.
Honda hade chatter problem, Ducati understyr men M1 verkar vara mest "färdig".

Så därför måste man väl påstå att det är väl för tidigt att döma ut prototypen även om Rossi inte klarar av att köra den som han önskar.

Det känns som om slutet är nära och hans egna ord från 2011 verkar vara närmare än någonsin.
Jag gör några år till i MotoGP, sen blir det rally.

pirelli-rossi-monza-rally-2011.jpg
 
Last edited:
Ur det positiva perspektivet visade Hayden att Ducati med GP12 fick 5:e kvaltid på Losail var bland det bästa man sett på länge från en Desmosidici samt att den dessutom hade bästa toppfarten.
Så därför måste man väl påstå att det är väl för tidigt att döma ut prototypen även om Rossi inte klarar av att köra den som han önskar.
Tittar man på tiderna i mål och jämför med förra året så gick det klart sämre för Ducatis fabriksteam i år och Hayden var bara 5 sekunder före Rossi i mål (och då hade Rossi varit av banan en gång).
 
Tittar man på tiderna i mål och jämför med förra året så gick det klart sämre för Ducatis fabriksteam i år och Hayden var bara 5 sekunder före Rossi i mål (och då hade Rossi varit av banan en gång).

I årets race var det bara en förare som förbättrade sin totala racetid mot förra årets race. (Tror att banan var ny för honnom förra året.) Så man skulle kanske ha behållt 800cc och gjort bättre resultat med den.
 
Tittar man på tiderna i mål och jämför med förra året så gick det klart sämre för Ducatis fabriksteam i år och Hayden var bara 5 sekunder före Rossi i mål (och då hade Rossi varit av banan en gång).

Ur Haydens perspektiv var det ett fall framåt kval och resultatmässigt men likvärdigt tidsmässigt under race.

Race:
Hayden 2011 9:a +27.42, 2012 6:a +28.41
Rossi 2011 7:a +16.43, 2012 10:a +33.67

Kval
Hayden 2011 13:e +1,75, 2012 5:a +1,00
Rossi 2011 9:a +1,50 , 2012 12:a +2,18

Team Ducati på Losail 16P 2011 och 16P 2012.

Så frågan är vad är det som skiljer mellan Rossi 2011 och 2012....
Hur ska man tolka detta?
 
Last edited:
Så frågan är vad är det som skiljer mellan Rossi 2011 och 2012....
Hur ska man tolka detta?
Tja, han presterar sämre nu än för ett år sedan, vilket förstås är jävligt oroväckande eftersom Ducati har lagt ner betydande resurser på att försöka tolka och tillgodose hans behov.

Och uppenbarligen har Burgess överskattat sin förmåga riktigt rejält och helt missbedömt Ducatin. Ingen är nog mer förvånad än han själv och nog kan man tänka sig att det inte känns helt bra att kvittera ut den feta lönen från Ducati varje månad med tanke på vad han förutskickade och lät Ducati hoppas:

”I can watch some of these lesser riders on the Ducatis and you can see that the bikes are, in my opinion, unsuitably set for what they want to try and do with them. I’m not saying anybody’s doing a bad job. I see these things wobbling around. When I think, clearly, if we had that issue with Valentino it’d be fixed in 80 seconds...”

Och:

I don’t think there are any issues in the bike that are a big worry to me.”

http://www.sportrider.com/news/146_...s_move_to_ducati_motogp_with_rossi/index.html
 
Last edited:
”I can watch some of these lesser riders on the Ducatis and you can see that the bikes are, in my opinion, unsuitably set for what they want to try and do with them. I’m not saying anybody’s doing a bad job. I see these things wobbling around. When I think, clearly, if we had that issue with Valentino it’d be fixed in 80 seconds...”

Och:

I don’t think there are any issues in the bike that are a big worry to me.”

http://www.sportrider.com/news/146_...s_move_to_ducati_motogp_with_rossi/index.html

Hahaha, man kan förstå att Casey passar på att rubba in det i ansiktet på Burgess/Rossi ibland.
 
Hahaha, man kan förstå att Casey passar på att rubba in det i ansiktet på Burgess/Rossi ibland.

Casey brukar vara ärlig i sina åsikter men aldrig uttryckt skadeglädje.
Snarare tvärtom då han hoppats att Ducati får till det.

Men för att återgå till ämnet Rossis framtid!

Frågan är om han ens kommer avsluta sin säsong på Ducati och nästa fråga är om Rossiv motivation är tillräcklig att överhuvudtaget fortsätta om han inte kan få ett konkurrens kraftigt material.

Både Jorge och Casey är för tillfället bättre förare på samma material så det är inte ens säkert att Rossi skulle vara konkurrens kraftig.

Men om han vore det skulle han bara störa deras och fabrikernas ambitionen att bli världsmästare då risken är stor att han blir en persona non grata.

Varför riskera sin hälsa och inte har något mer att bevisa och inte kunna vara konkurrens kraftig pga av bristande motivation/material?

Jag tror vi kommer se en lysande karriär avslutas 2012.
 
Det här borde ju också svida en del med tanke på hur dålig det går för Rossi just nu:

Burgess is not a man to mince his words and once expounded his famous "80/20" theory: In a motorcycle race, the contribution of the rider is 80% and that of the bike is 20%.
 
Så frågan är vad är det som skiljer mellan Rossi 2011 och 2012....
Hur ska man tolka detta?
Var nog lite för snabb i förra inlägget, sorry.

Kollade tiderna igen och mycket riktigt var tidsskillnaden för Hayden försumbar medan Barbera förbättrade sig något och Rossi fördubblade sin tid till vinnaren. En förklaring angående Rossis tid är såklart att han körde av banan men även utan den incidenten hade han knappast nått samma avstånd till vinnaren som förra året.

Skulle Hayden, mot förmodan, börja prestera topp 5 resultat med Rossi bakom sig då har Valentino problem som blir svåra att bortförklara.
 
Jädrar, vilken bil!

Alltid undrat: varför är dessa inte lika snabba som F1-bilar. Kanske de är? Beror på förarna?

Ursäkta, vill inte låta som en översittare. Men här diskuterar vi Rossi´s framtid och inte vilken biltyp som är snabbast och varför....
Mvh. Kjell B.
 
Jädrar, vilken bil!

Alltid undrat: varför är dessa inte lika snabba som F1-bilar. Kanske de är? Beror på förarna?
Audin väger 900 kg, har en 3,6 liters diesel V6.
En F1 väger 640 kg, har en 2,4 liters bensin V8.

Den senare varvar ca 20,000 rpm och drar en massa soppa. Ger 100-200 hästar mer. Dieseln varvar inte lika mycket, skulle inte hålla ett 24-timmars lopp.

I långlopp är förbrukningen ett större problem, något som lett till att det är diesel och hybrider som numera vinner.

Så kanske en F1 fått stryk om den ställt upp i ett 24 timmars? Annars inte.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top