Skillnad öhlin dämpare vs orginal

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Hej jag har en fireblade som jag ev tänkt att göra till en ren banhoj. Jag har väl kört ca 15 bandagar hittills. Kommer jag att märka någon skillnad om jag monterar Öhlinare på hojen.

Antar vi pratar om bak. Där brukar de ge mer också.

möjligt att svara på rakt av. Beror på hur du som förare är och skicket på den befintliga dämparen.

Det som jag uppfattat med byte är att hur himla finuppdelad och välfungerande justeringarna är på öhlinaren.
Original är verkligen oftast när man skruvar: händer inget, händer inget, händer massvis på sista kvartsvarvet.
Det gör det jobbigt att ställa in.

Sedan tycker jag original har en förmåga att kännas som en cykelpump man håller för pipen på.
Men allt som oftast är original i bra skick. RÄTT HÄNG. Så är det bara att åka.

Sedan är Öhlins porr men det är en annan historia.

fram räcker det väldigt långt för de flesta att ha fjäder för sin vikt och rätt inställt.

BTW vad har du för årsmodell på åket?

Placeboeffekten kommer iaf. ge 2sek/varv, så redan där kan det vara värt det :fakta

Det är en 07. Porrigt ja kanske men jag värdesätter funktion före att stå vid grillen och glänsa. Placeboeffekten kan man inte bortse ifrån.

Till att börja med, har du ställt in originalfjädringen efter dig? Det är ju trots allt inte rent skräp som sitter på original, men troligen är det justerat för nån anorektisk japan. Nyrenoverad gaffel? Vad har du för däck idag?

15 bandagar säger ingenting om ditt tempo, hur fort kör du och vad upplever du för problem med fjädringen idag? Vad har du för ambitioner med din körning? Ska du stå på pallen i PSBK inom 2 år, med den hojen, eller tuffar du bara runt på banan i mystempo för att det är trevligt?

Antar vi pratar om bak. Där brukar de ge mer också.

Nu måste jag bara få veta: hur tänker du nu? Varför ger de mer bak?

OnT: ställ hänget och se om du kan göra en schysst grundinställning, det är, som Hoztic säger, trots all inte kattskit som sitter på, särskilt inte på en såpass ny hoj.

Om man bortser från att min orginal var på gränsen gällande hänget så är den största skillnaden på öhlinaren känslan i gränslandet.

Hade väldigt dålig känsla innan det släppte och det kändes oftast som kast utan förvarning, nu känns det när det börjar vandra lite nu och släppen är mjuka och kontrollerbara.

Bra mycket bättre slitage och livslängd på däcken med.

Men det är på min hoj och med mina förutsättningar,hur är dina?

Är dämparn begränsande för din körning eller letar du efter en "quick fix" för att bli snabbare?
Svårt att veta, speciellt i början, men ta en rejäl funderare på vad som händer när du kör och hur du vill hojen ska bete sig istället för vad den nu gör sen frågar du om hur du ska åtgärda det du upplever som problem.

För den glada amatören "KAN" det vara den där grejen som gör att man törs flytta fram gränsen lite till. En duktig förare kan åka fort på vad som helst. Medans en amatör behöver hjälp med självförtroende, både genom att hojen blir snällare samt den där känslomässiga grejen.

Så att .......stötdämpare till Amatören och trimkammar till proffsen

Det behöver inte vara Öhlinsdämpare. En duktig renoverare som kan justera dämpare, eller bygga om den kan göra den till och med bättre än en dåligt justerad Öhlinare....

Mats

Last edited:
Nu liknar inte min maskin den du har på något vis men i mitt fall gjorde det en himmelsvid skillnad. Tyvärr sålde jag öhlinarna då jag skulle sälja hojen. Hojen kvar, öhlinarna borta.:gråta Sämst beslut ävvär!!

Beror ju på hur pass modern maskinen är också. Stötdämparteknologin har väl mer kommit var man till godo och är de inte utslitna kan förmodligen originalet göra ett bra jobb. På äldre hojar med utslitna enheter kan det bokstavligen ge nytt liv åt fordonet. Placebo eller ej, dämpare som ger upp när de pressas, släpper och slår igenom är inte kul. Åldringstecknen kommer smygande och sen ger de upp när minst vill att det skall hända.

Om uppdateringen står i proportion till kostnaden är svårare att sia om, beror mycket på hur penningpungen ser ut.

Ok, inget faktainlägg men många års körande (gata) säger att det är istort sett aldrig fel att satsa på bra och avstämda fjädringskomponenter.

Om moderator tycker inlägget är ovidkommande eller rentav olämpligt, ber jag denne avlägsna det.

Frågan från början var egentligen tänkt som en allmän fråga ang skillnaden. Jag har inte tänkt att bli någon Rossi men ändå vill man flytta gränserna om jag nu ska bli lite mera seriös ang bankörning. Jag kör på sportec M5 röd grupp bladen är inställd för mig av en som kan dock bara fram. kommer dock ej ihåg vad firman hette det var på en bandag. Mina bakhjulssläpp känns kontrollerade i detta läget. Det kanske också blir en annan femma när man börjar köra på slicks.

Frågan från början var egentligen tänkt som en allmän fråga ang skillnaden. Jag har inte tänkt att bli någon Rossi men ändå vill man flytta gränserna om jag nu ska bli lite mera seriös ang bankörning. Jag kör på sportec M5 röd grupp bladen är inställd för mig av en som kan dock bara fram. kommer dock ej ihåg vad firman hette det var på en bandag. Mina bakhjulssläpp känns kontrollerade i detta läget. Det kanske också blir en annan femma när man börjar köra på slicks.
När känner du att det släpper bak, och när på passen är det? När jag fortfarande körde på gatdäck (Michelin PP) så var det ok fäste första varven, mitten av passet kanon och andra 1/3 var det mest bara snorhalt när dom hade blivit för varma, och det var med min 750, jag kan tänka mig vad en blade kan ställa till med där.

Ifall du, liksom jag, är en glad amatör, är det enskilt viktigaste att ha fräscha prylar. Jag körde förra säsongen med en bakdämpare som var helt slut. Helt. Hade inte råd att åtgärda det förrän under vintern. Men redan första vändan i år märktes det en betydlig skillnad av att ha bytt ut bakdämparen (originalet går inte att renovera på min, så byte var enda möjligheten).

Kolla vilka möjligheter du har att byta fjädrarna bak och fram mot såna som är för din vikt. Renovera dämparna vid behov. Kostnaden för att fixa till allt är förmodligen i paritet med att köpa en Öhlinare (om du inte har ett beggat fynd i skottlinjen förstås). Ställ in hänget och kör. Från den här punkten har du nog en bit kvar tills du behöver finlira med raceprylar.

Förutom placebo förstås, den ska aldrig underskattas.

Mer bang for the buck. Billigare att byta komplett bak än fram.
Bak original är många ggr sämre och framförallt svårare att byta delar i.

Har du en annan åsikt? Hur tänker du då?

Nu måste jag bara få veta: hur tänker du nu? Varför ger de mer bak?

OnT: ställ hänget och se om du kan göra en schysst grundinställning, det är, som Hoztic säger, trots all inte kattskit som sitter på, särskilt inte på en såpass ny hoj.

Mer bang for the buck. Billigare att byta komplett bak än fram.
Bak original är många ggr sämre och framförallt svårare att byta delar i.

Har du en annan åsikt? Hur tänker du då?

Man kan ju åtminstone börja med att byta fjädrar och olja i gaffelbenen och anpassa efter ens vikt och hur man kör innan man byter ut hela gaffeln. :)

Både fram och bak orginal är mer fjäder än stötdämpare. Fram har på senaste åren gjort ett hyggligt kliv framåt på flera märken men bak är ganska bedrövligt i jämnförelse. Men det finns en rätt enkel förklaring.
En orginal bakdämpare t.ex. är konstruerad för att fylla en grundfunktion för körning på väg, den ska självklart bidra till egenskaper som har med chassie/väghållning att göra men också ge komfort. Och allt detta helst i 1000 mil, säkert mer. En orginaldämpare klarar inte påfrestningarna som uppstår vid bankörning ett högt tempo , efter en stund så blir den på sätt och vis utmattad, då börjar däcket direkt blir stödtämpare istället. Hojen uppför sig som en orm, dåligt grepp, konstiga däckslitage, opålitlig och oförutsägbar.

En racedämpare som Öhlins bryr sig inte så värst mkt om komfort, den ska såklart förbättra köregenskaperna, grepp m.m. och framförallt vara stötdämpare under extrema förhållanden istället för att däcken är det. Helt enkelt mycket bättre komponenter och toleranser som gör att något faktiskt händer när man justerar. Men man får inte glömma att den ska servas var 10e racetimme för det är priset att få något som fungerar under extrema förhållanden.

Grunden är alltid att känna efter om man verkligen har ett problem. Har man ett problem så måste det identifieras och det kan man med att justera originalgrejerna. Många gånger kan ett problem bero på att det är något galet i andra änden mot vad man tror också. Får man t ex svaj i utgången på en kurva under hård gas så är det i regel för lite retur bak men det kan också bero på att framänden är felinställd, men problemet måste definieras innan man gör något drastiskt och det kan BARA föraren göra. Ingen annan kan tala om vad som är problemet.
Har man inte erfarenhet nog att säga vad problemet är så är det i regel så att man inte har något problem:)

Sen beror många problem på andra saker. Till exempel länkaget bak som ger utväxling på dämparen. Skitbra funktion om man kör motocross eller kör med packning och passagerare, mindre bra när man kör RR.

På t ex Kawa ZX10 -06/07 så tog man länkarmarna från ZX6:an och skruvade på 10:an. Då fick man en nästan linjär utväxling vilket gjorde att man fick en bakdel som kändes likadan under hela slaget vilket gav bättre känsla.
Yoshis "dog bones" som finns att köpa till Gixxer 1000 ger ungefär samma effekt. Väldigt mycket billigare än en Öhlinare men ger mycket känsla.
Sen ska man kolla på andra märken också. WP gör bra racedämpare, Penkse likaså. Man måste inte ha Öhlins även om de har en fördel här i sverige, speciellt i och med att man kan få tillgång till deras erfarenhet och närhet till service, vilket man behöver...ibland ofta...:)

Lånar lite plats.

Kan man göra nått ingrepp i bakstötdämparen på R1 09 för att förbättra den. Min gaffel har Fredde Watz monterat ett Andreani-kit, men jag hittar ingen motsvarande sats för bakstötdämparen.

Alla jag snackat med som bytt till Öhlins brukar vara väldigt lyriska över hur bra det blev. När man sedan börjar ställa lite mer ingående frågor så visar det sig alltid att dom inte ens klarat av att ställa in orginalfjädringen korrekt innan dom bytte. Vidare byter folk ofta dämpare efter att dom kört en stund och oljan i deras dämpare borde ha blivit utbytt för länge sedan om dom kör aktivt. Så dom jämför en dämpare med slutkörd olja med en fräsh dämpare.

Mitt råd är att lär dig ställa in din fjädring istället för dels är det gratis och dels så är en bra inställd orginalfjädring bättre än en grundinställd Öhlinsfjädring.

Jag tvivlar inte en sekund på att Öhlins är bra skit, men kan man inte ens justera in den så är det pärlor åt svin.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back