Sportbils-tips

Alfa 147 GTA eller Mini cooper S? De är riktigt roliga att köra i alla fall

Clio sport ska väl vara rolig också?

Edit: Doh de är ju hatchback allihop
Clio är en gubbräser, finns inget på den som man tycker är snyggt. Men Cooper S (kör själv en John Cooper Works) är grymt rolig. Tyvärr hatchback…

Men varför inte en Lancia Delta Integrale II? Ballfaktor samlat med skojfaktor = brudmagnet. =)
Eller jag menar kanske ballfaktor samlat med skojfaktor = grym.

Hade en TT -01 quattro I ca 3 år. Rolig bil att köra och dessutom så gillade tjejerna bilen =D
TT:n är kanske ingen ”riktig” sportbil MEN är rolig att köra på vintern (quattro) och på sommaren. Det är den enda bilen jag saknar efter försäljning.
Samma kvalité och underhåll som en golf men fan mkt snyggare =D

Porsche 944 turbo!
Most bang for the buck!
Tusenlappen per år för en helförsäkring samt billiga delar i överflöd!

Porsche 944 turbo!
Most bang for the buck!
Tusenlappen per år för en helförsäkring samt billiga delar i överflöd!

Original Impreza GT, WRX, STI smiskar det mesta som varit uppe när det kommer till kurvorna. Kräver förhållandevis täta oljebyten om bitarna används men i övrigt är det skapligt skottsäkra om man inte idiotkör. Rost är väl det man får kolla efter på äldre exemplar och då är det bakskärmarna, fjäderbensinfästning bak = uppe i hjulhuset samt sparklådorna om det är klumpigt lyft någon gång. Hjulhusen/fjäderbensinfästningen går inte att se/känna utan lyft med möjlighet att avlasta fjädringen om man inte skruvar av hjulen. Rost på bakskärmarna = garanterat rost bakom stötfångare.

Tändstift är ett straff att byta och kamrem/koppling ganska dyrt om man anlitar verkstad, varierande priser dock.

Imprezan alla dagar i veckan - gå på en sti från 03 och framåt, skottsäker och extremt lätt att få upp i 300 riktiga pållar.

Men varför inte en Lancia Delta Integrale II? Ballfaktor samlat med skojfaktor = brudmagnet. =)
Eller jag menar kanske ballfaktor samlat med skojfaktor = grym.

Integrale EVO I & II (specialversionerna) faller på prislappen. Jag skjuter mig själv i foten varje gång de kommer på tals eller jag ser en ute i trafiken. Var själv på väg att köpa en mint Giallo -94. Ångrar mig djupt. Idag är det lite för mycket samlarebil och svårt att få tag i vissa reservdelar för att man ska kunna använda den som den byggdes för. De är bara roliga att köra aktivt.

I den vevan jag tog mitt körkort kunde man köpa en Urquattro 20v med 5000 mil för 150 000 kr och en Bmw M3 E30 Evo 2 för 95 000 kr med strax under 10 000 mil.

Impreza GT tittade jag också på när de var nya. Oerhört rolig bil för pengarna. 219 tkr ny och enda tillvalet var AC. Oslagbart! Fantastiskt andrahandsvärde under många år. Idag får man nog se upp med rost och söndertrimmade exemplar.

Audi RS2 är ju lite av en kultklassiker när det gäller kombi och prestanda. Går riktigt bra original. En hästspark i röven när turbon laddar. Lite primitiv bil men underhållande på sitt sätt, särskilt på vintern.

Lite synd EVO 6 (TME) är så dyra annars är det en riktigt rolig bil också om man tycker om gatversioner av rally replikor. Men de faller väl på samma punkter som övriga som nämnts i inläggen. År av missbruksamma ägare och rost. Tidens tand gör sitt. Det kan nog vara värt att köpa de allra bästa exemplaren och hoppa över resten.

Kanske är svårt med budget, men BMW 1serie coupé är ju trevliga. Jag har en halvkombi ( iofs diesel ) men den är galet kul att köra :)

Bumse har jag haft så det blir det inte igen. Imprezan är intressant dock tycker inte frun att den är så snygg. Måste få lite medhåll där då jag ska sno lite pengar från henne. Två sitsiga bilar går bort måste kunna hämta ungarna. Har dock funderat lite på en Alfa GTV aldrig kört en sån dock nån som provat?

Provkörde en RX-8 idag kul bil i höga farter. Den behövs varvas ordentligt för att få nån kick och då är man redan upp i 80-90. Låg på 4:an i 150 för att få nåt tryck så den går nog bort. Nästa vecka ska jag köra en Impreza så får vi se.

Provkörde en RX-8 idag kul bil i höga farter. Den behövs varvas ordentligt för att få nån kick och då är man redan upp i 80-90. Låg på 4:an i 150 för att få nåt tryck så den går nog bort. Nästa vecka ska jag köra en Impreza så får vi se.

Se till att det är en senare sti du provar (annars är det meningslöst), den var som bäst runt 04, 2,5-litersmotorn i de senare är jag lite skeptisk till, 2.0an är mer stryktålig.

...och betydligt sportigare än det mesta som nämnts i tråden, dock med fyra dörrar och ett funktionellt baksäte.

Åker man impreza har man som bonus en aktiv klubb med om man gillar att köra bil (bana, konbanerace, isåkning), no brainer - är bara evon som finns som vettigt alternativ egentligen.

...och betydligt sportigare än det mesta som nämnts i tråden, dock med fyra dörrar och ett funktionellt baksäte.

Åker man impreza har man som bonus en aktiv klubb med om man gillar att köra bil (bana, konbanerace, isåkning), no brainer - är bara evon som finns som vettigt alternativ egentligen.

Det är jag fullt medveten om.
Men om man läser kravspecen i första inlägget, så är det inte en siffta rätt.

Det är jag fullt medveten om.
Men om man läser kravspecen i första inlägget, så är det inte en siffta rätt.

"Sugen på att köpa en liten gammal "sportbil"

Pris max 100 tkr
Plats i baksätet för barn 7-10år
Coupé ingen hatchback

Funderar på Audi TT, Mazda RX-8, Hyundai coupe V6 (nja)"

Impreza kan väl gå under "sportbil" även fast det är ett rallyjärn

Pris - Check

Baksäte - Check

Coupé - Nä

Audi TT - Visste inte att de gjordes för män med fru = kanske därför benutrymmet för baksätet mer eller mindre är obefintligt. Även om barnet få plats så är utsiktsmöjligheterna minimala och då kan det bli läge att tömma den där McDonaldspåsen illa kvickt... Men men är målet att mest glida och man gillar den i övrigt så är dom väl inte fy skam, aktiv körning = lite för tung, understyrning och även om det blir en quattro så är Haldex mer eller mindre bara kul när det är riktigt halt och det va kanske inte ändamålet.

Mazda RX8 - Lite skoj vid fullt spjäll (efter ett tag) men annars känns dom mest rätt sega, de flesta jag träffat tröttnar ganska snabbt på högvarvigt efter 20 års ålder eller så (nu pratar vi inte hoj). Ungar i bilen som en vacker dag lyckas stänga dörrarna i fel ordning.

Hyundai Coupé - Priset är väl möjligtvis det som kan ses som en fördel.

Audi TT är en tjejbilar, precis som Mercedes SLK!!!:fakta
RX-8 är helt ok faktiskt, riktigt rolig bil!:tummenupp
Hyundai coupe är nog dee sämst bilen som nämnts än så länge... DÅLIG bil helt enkelt, slö, dålig styrning, ingen känsla i något, usel kvalitets känsla osv...:zpy

Skall bilen användas året om eller skall den bara användas sommartid? Impreza och Evo är roliga bilar som funkar året om men det är mer rally än sportbil, ska du köra bana?
Det finns andra bilar som är roligare för bättre pengar då!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti