MotoGP förlorar magin i rask takt

Har för mig att de begränsat det med då de inte får ha elektroniska dämpare som du ställer in per kurva! Eller om det var WSBK? Dom gjorde det pga av kostnadsskäl iaf!

Och det jag lite undrar är vad de skall ändra fokus till?
Hur bra kan det mekaniska greppet bli och hur mkt mer aerodynamiska kan kåporna vara?

Jag har ingen aning om vad dom har för planer men jag är helt säker på att det är något iaf och vad det är lär vi få reda på så småningom ;)

Det finns ju ingen som helst risk att dom inte kommer att fortsätta förbättra/optimera tillgängligt material och så länge klassen finns kvar så kommer den vara snabbast med mest teknik och bäst förare. När så inte längre är fallet så lär den självdö och bli ersatt.

Jag sällar mig till skaran som uppskattar häftig Racing och tycker att Moto2 är roligare att se just därför. MEN! Om nu Moto-gp får fram ett reglemente som ger mer action så smäller det högre såklart!
 
För de som tycker att inga begränsningar är det enda rätta är nog detta ingen kul läsning...
Sorgligt läsning.

...could be launched as early as 2013, a year in which the Championship will be completely different compared to 2012." ...We are looking at... ...the best way of limiting the performance
Ännu sorgligare att en så enkelspårig Honda/Yamaha-lakej ska vara GP-racingens främsta företrädare!

Prototypracingens enda hopp verkar nu vara att någon entreprenör med mod och kapital - typ Branson - startar en konkurrerande organisation som ger utrymme för racing med vadhelst som tar sig fortast runt en bana utan sidoblickar på vad giganterna vill kränga.
Att konkurrera ut Dorna & Co. vad gäller publikintresse skulle knappast vara något större problem.
 
I denna diskutionen är det ju lätt att man hamnar som bakåtsträvare, så låt oss dela upp fältet!
Antingen så sitter man framför TVn o kollar tighta race, får nästan ingen akustisk feedback och i princip ingen känsla för vilket material som surrar runt framför en:
Slå ihop skiten med superbike o ss600, få alla dom bästa förarna att tampas i samma race. Det låter som rooki 600 på sviesta men skitsamma, vem åker dit och ser det live anyway..

Eller åka ut i europa / världen och sitta på plats och känna att nu jävlar, nu är det på riktigt!
Den känslan har infunnit sig hos mig framförallt på 500 tiden (tvåtaktsbög), men även under Moto GP tiden och den känslan skulle jag utan tvekan härleda företrädesvis till maskinmaterialet!
Sänker man maskin specen så kan man ju plocka ner läktarna och få ännu bättre kameravinklar!

Just my 2c..
 
"I think we will be able to resolve these issues by consensus," he continued. "If not, we have ideas, such as the introduction of a spec ECU or a rev limit, which could be launched as early as 2013, a year in which the Championship will be completely different compared to 2012."
Härlig läsning! :)

En standard-ECU för alla hojar, gärna med noll TC, LC osv vore mumma!

MotoGP kommer bara att bli bättre och bättre de kommande åren!
 
Härlig läsning! :)

En standard-ECU för alla hojar, gärna med noll TC, LC osv vore mumma!

MotoGP kommer bara att bli bättre och bättre de kommande åren!

Jag är lite rädd att det blir ganska shit i år, faktiskt. CRT-hojarna blir rundningsmärken, mycket på grund av "pajasarna" som satts att köra dom. Med ett mer homogent CRT-reglemente blir det nog bra rejsing igen.
 
Sorgligt läsning.


Ännu sorgligare att en så enkelspårig Honda/Yamaha-lakej ska vara GP-racingens främsta företrädare!

Prototypracingens enda hopp verkar nu vara att någon entreprenör med mod och kapital - typ Branson - startar en konkurrerande organisation som ger utrymme för racing med vadhelst som tar sig fortast runt en bana utan sidoblickar på vad giganterna vill kränga.
Att konkurrera ut Dorna & Co. vad gäller publikintresse skulle knappast vara något större problem.

Jag är för att man begränsar motorstorlek/konfig. samt saker som den dyra elektroniken men när man skall börja begränsa farten eller hk så går det emot kärnan i all racing. Banorna blir säkrare och säkrare men det är fortfarande racing vi pratar om och ingen av deltagarna lider av vanföreställningen att det är ofarligt! Börjar de begränsa prestandan så är det bara en snabbare form av red bull rookies cup...

Det känns lite som förarna nu kan åka lite närmare gränsen där man tidigare hade en inbyggd säkerhetszon som de tidigare enbart beträdde ett fåtal ggr per race men som de nu måste hålla sig på hela tiden! Detta fodrar en annan förartyp som är är mer "do or die" än någon som medvetet tar klivet över gränsen då och då. Nu säger jag inte att Stoner är dålig utan bara att detta passar honom bättre än vissa andra samt att jag vill ge lite mer kontroll tillbaka till förarna.
 
Jag är lite rädd att det blir ganska shit i år, faktiskt. CRT-hojarna blir rundningsmärken, mycket på grund av "pajasarna" som satts att köra dom. Med ett mer homogent CRT-reglemente blir det nog bra rejsing igen.
Edwards kan väl knappast kallas för pajas?

Klart de kommer att vara efter de första racen men Dorna har sagt att de ska göra vad de kan för att få CRT så nära fabrikarna de kan. Mer soppa är en snabb, enkel och billig lösning på det problemet.
 
Jag är för att man begränsar motorstorlek/konfig. samt saker som den dyra elektroniken men när man skall börja begränsa farten eller hk så går det emot kärnan i all racing. Banorna blir säkrare och säkrare men det är fortfarande racing vi pratar om och ingen av deltagarna lider av vanföreställningen att det är ofarligt! Börjar de begränsa prestandan så är det bara en snabbare form av red bull rookies cup...
F1-bilarna hade väl runt 1500 Hk i sina turbomatade kvalmotorer på 80-talet och rallybilar med 700 Hk var inget ovanligt. Det går med andra ord utmärkt att minska effekten i en sport med bibehållen spänning.
 
Edwards kan väl knappast kallas för pajas?

Klart de kommer att vara efter de första racen men Dorna har sagt att de ska göra vad de kan för att få CRT så nära fabrikarna de kan. Mer soppa är en snabb, enkel och billig lösning på det problemet.

Nej, inte RdP heller. Jag hoppas innerligt att RSV4MotoGP-räsern är snabb som fan och trycker till skit-Ducati. Samtidigt hoppas jag att Ducati har byggt nånting som går att köra. Alltså hoppas jag att de "riktiga" hojarna, ej byggda av brittiska skjultomtar (jag vet att ducatiramen som dök upp 2011 är byggd av brittiska skjultomtar) regerar hela skiten. Begripligt och bra, va?

Sammanfattningsvis hejar jag på Aprilia, Arai och Alpinestars. Lite på Dainese också. Sen vore det kul om Yonny Hernandez körde supermotostyle även på skjulbygget. Ungefär så.
 
I denna diskutionen är det ju lätt att man hamnar som bakåtsträvare, så låt oss dela upp fältet!
Antingen så sitter man framför TVn o kollar tighta race, får nästan ingen akustisk feedback och i princip ingen känsla för vilket material som surrar runt framför en:
Slå ihop skiten med superbike o ss600, få alla dom bästa förarna att tampas i samma race. Det låter som rooki 600 på sviesta men skitsamma, vem åker dit och ser det live anyway..

Eller åka ut i europa / världen och sitta på plats och känna att nu jävlar, nu är det på riktigt!
Den känslan har infunnit sig hos mig framförallt på 500 tiden (tvåtaktsbög), men även under Moto GP tiden och den känslan skulle jag utan tvekan härleda företrädesvis till maskinmaterialet!
Sänker man maskin specen så kan man ju plocka ner läktarna och få ännu bättre kameravinklar!

Just my 2c..

du! , kan du inte beskriva känslan som innefanns på Racedagen på Sachsenring förra året ??
 
Last edited:
Jag är lite rädd att det blir ganska shit i år, faktiskt. CRT-hojarna blir rundningsmärken, mycket på grund av "pajasarna" som satts att köra dom. Med ett mer homogent CRT-reglemente blir det nog bra rejsing igen.

Å andra sidan är det väl alltid bara topp 5-6 som är av intresse, resten är utfyllnad och hejas på av de närmast sörjande. Om någon/några kan utmana Stoner kan det bli hur kul som helst.
 
F1-bilarna hade väl runt 1500 Hk i sina turbomatade kvalmotorer på 80-talet och rallybilar med 700 Hk var inget ovanligt. Det går med andra ord utmärkt att minska effekten i en sport med bibehållen spänning.

Jo, visst fan går det, men kom inte och säg att det är lika roligt att titta på rally nu som under Grupp-B monstrens tid, det finns det ingen som tycker.

Sen att det ändå går fortare nu lyfter inte upplevelsen.

Kolla 25 sekunder in i det här klippet, när audin går upp på bakorna( heter det så när man har två bakdäck?) när den går över ett krön och slår på fullt...
 
Jag tycker rally är ungefär lika tråkigt nu som då men F1 har enligt mig blivit bättre de senaste åren trots att de har svagare motorer.
 
Jo, visst fan går det, men kom inte och säg att det är lika roligt att titta på rally nu som under Grupp-B monstrens tid, det finns det ingen som tycker.

Sen att det ändå går fortare nu lyfter inte upplevelsen.

Kolla 25 sekunder in i det här klippet, när audin går upp på bakorna( heter det så när man har två bakdäck?) när den går över ett krön och slår på fullt...

Finns inte mycket som slår en grupp B bil när det kommer till underhållning !
 
Fast vad säger att dessa två saker per definition är i motsats till varandra?
jag tror det är möjligt att göra ett tekniskt reglemente som uppfyller båda kriterierna men andra tror inte det.

Att ha ett helt öppet och fritt reglemente där ingengörsbedrifter och järva designer får härja fritt, tror jag faktiskt per definition är motsats till stora startfält och spännande race. Det blir helt enkelt för dyrt för alla utom Honda och Yamaha att hänga med...

Däremot så tycker jag defenitivt inte att man ska göra som i t.ex Moto2, med enhetsmotor och enhets ECU i MotoGP. Det finns rätt så bra mellanläge som borde gå att hitta tycker jag... Förmodligen är CRT ett bra steg i rätt riktning, och jag tror att man kommer att hitta rätt inom ett par år om man fortsätter så här.

2012 så tror jag nog att CRT hojarna kommer att vara hopplöst efter, i alla fall inledningsvis. Det är helt enkelt en för brant inlärningskurva för alla "nya" team hoj- och chassietillverkare att bestiga, och att hinna få fram en färdig och konkurenskraftig hoj till MotoGP inom loppet av några månader är helt enkelt en omöjlighet. Men jag tror att dom sakta men säkert kommer att ta sig in i matchen, och till nästa år när några av dom bättre förarna som står utan MotoGP kontrakt idag ser att en CRT hoj faktiskt har en chans att slå några "riktiga" MotoGPhojar så tror jag att det börja trilla in lite mer kvalitativa förare också på dom hojarna. Och då, med nåt års erfarenhet för teamet, och lite "riktiga" förare i sadeln, så ser det nog lite ljusare ut.

Jag tror faktiskt inte att CRT hojarna kommer att vara så himla tråkiga som folk verkar tro. Att det ska vara typ WSBK hojar med andra kåpor, eller något sånt. Det enda som egentligen kommer att skilja en MotoGP hoj mot en CRT hoj är ju att motorn (motorblocket, för resten lär ju vara special rakt igenom kan jag tänka mig) får härstamma från en produktionshoj med "rätt" borrning och slag. Jag tror nog att det kommer vara rätt så balla lösningar, och tuff teknik även på en CRT hoj...
 
Jag tycker rally är ungefär lika tråkigt nu som då men F1 har enligt mig blivit bättre de senaste åren trots att de har svagare motorer.

Jag tycker tvärt om.
Både rally och F1 har blivit tråkigare, men F1 nhar tappat all tjusning för mig.
Att begränsa maxvarvet var dödsstöten.
Men det är fortfarande en kungaklass och därmed befogad.
 
F1-bilarna hade väl runt 1500 Hk i sina turbomatade kvalmotorer på 80-talet och rallybilar med 700 Hk var inget ovanligt. Det går med andra ord utmärkt att minska effekten i en sport med bibehållen spänning.

Att minska effekten och sätta ett tak på den är skilda saker och jag uppfattade den senare! Dom har ju precis provat och gå ner i effekt vilket inte gav ett skit förutom ökade kurvhastigheter vilket garanterat inte är säkrare. Det jag är rädd för är att alla hojar skall ha i stort sett samma hk.
Nä låt förarna ha bra med pulver och lämna det till dom att dosera den utan hjälp utom från chassie/fjädringstekniker!
Dock så är jag konstigt nog för utjämning av förarskillnader där vissa skulle behöva svälta sig för att komma ner till andras normala matchvikt. Inte minst skulle det bidra till att fler skulle kunna vara GP-förare utan att vara dvärg eller anorektiker...


Tycker faktiskt inte rally är jämförbart då bla de medtävlande inte är en faktor för vilken tid du får!
Och grp B var sjukt mkt ballare än dagens fiestor!
 
Grupp B är bland det häftigaste som funnits, dock så dog både toppförare och publik i ett stigande tempo. Det samma kan sägas om Sportvagns-VM, F1 och Can-Am. Både banor och material var fantastiska, men det strök också med för många för att låta det fortgå.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top