MotoGP förlorar magin i rask takt

Bsb stryper elektroniken till denna säsongen!
Alla kör med motec ECU
Ingen tc,ingen,anti wheeli, Ingen launch control

Så dom får väl föregå med gott exempel!
Ska bli extra intressant att följa nu
 
Till alla er som inte är direkt förtjusta i TC:n.
Vad skulle ni välja till er själva, en S1000RR alt. 1199 Panigale, med eller utan TC?
Tror alla / de flesta väljer TC såklart. Och alla eller de flesta vet ju varför de har TC i gp, inte något konstigt med det. Men tror du inte racen skulle blir mer spännande utan TC ? (sen blir de naturligtvis på bekostnad av fler olyckor och de vill vi givetvis inte ha)
 
Fast när det gäller motogp tror jag att många hade velat gått tillbaka några steg när det gäller elektroniska hjälpmedel.
Basera detta på uttalande jag hört från tex Stoner och Rossi
 
Den förbättrade säkerheten som elektroniska styrsystem har bidragit till är en välspridd myt som behöver avlivas med jämna mellanrum.
Nja det är väl snarare så att man flyttar gränserna med TC, det går att köra snabbare men skiten kör inte sig själv trots TC.

Däckslitage, highsiders och annat oönskat kan minimeras med TC men mycket hänger ändå på förarna.
 
Nja det är väl snarare så att man flyttar gränserna med TC, det går att köra snabbare men skiten kör inte sig själv trots TC.

Däckslitage, highsiders och annat oönskat kan minimeras med TC men mycket hänger ändå på förarna.
Precis, skiten kör sig aldrig själv, oavsett teknikutvecklingen.
 
TC är som gulflagg, det behövs lika mycket som det sabbar ett race..
 
Den förbättrade säkerheten som elektroniska styrsystem har bidragit till är en välspridd myt som behöver avlivas med jämna mellanrum.
TC:n kanske bidrar till andra olyckor pga att de går snabbare ? de skulle ja inte säga emot. Men den som påstår att de sker lika många highsiders nu som innan TC:n blev så utvecklad får nog ge sig, eller komma till insikt själv med att kolla lite historia. Stoner highside:a sin hynda 198 ggr första året i GP... sen dess har han inte lyckats en enda gång vad jag vet.(okej överdrift men ett exempel)
 
Lorenzo var duktig på att hajsajda 2008 (se Nazzuros avatar) och även om jag inte ville se honom skada sig var det lite kul med tanke på hur kaxig han var efter sina första tester på M1:an.
- Bara att krana fullt ut ur kurvorna så fixar elektroniken resten!
Jora, så att...
 
Lorenzo var duktig på att hajsajda 2008 (se Nazzuros avatar) och även om jag inte ville se honom skada sig var det lite kul med tanke på hur kaxig han var efter sina första tester på M1:an.
- Bara att krana fullt ut ur kurvorna så fixar elektroniken resten!
Jora, så att...
Ja, och han lyckades senare också ´2010 eller 2011 på regn.. :) Men överlag har tc:n dragit ner antalet hajsajders markant... sen kanske olyckorna ändå ökat, de har ja ingen koll på.
 
Tror att däcken har spelat stor roll i den senaste tidens många krascher ..
Mkt kritik har ju riktas mot Bridgestone
 
Underbart! Känns oerhört uppfriskande, det måste man bara se.

På något sätt sammanfattar detta inlägg hur långt under isen dagens så kallade "roadracing" befinner sig. Ta bort några elkoppel och handikapphjälpmedel på dieselharvarna så är det ett jävla happening.....
 
...det går att köra snabbare men skiten kör inte sig själv trots TC.
Riktigt, motorcykeln kör inte sig själv.

...mycket hänger ändå på förarna.
Också riktigt, mycket hänger på föraren.

Allt som inte går på räls måste förstås kontrolleras av föraren. Men vad vi diskuterar är ju i vilken grad motorcykeln borde få kontrolleras av en dator. För 10 år sedan gjorde föraren allt själv (utom att starta motorn). Nu kontrollerar motorcykelns dator både hjulspinn och wheelies åt föraren.

Antingen tycker man det är okej, eller så tycker man det är fel. Och precis som i den aktuella kulturdebatten – http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/nar-ska-det-roda-rinna-av-kulturens-fana – så är det förvisso så att man förväntas tillhöra falangen som inte gillar elektronik om man är utövare eller entusiast av roadracing. Men personligen tycker jag ju att det finns större skäl här än i kulturdebatten att vara renlärig om man är utövare/entusiast.
 
Last edited:
Förarna tjötar ju bara om det i enskilda intervjuer men gör ju inget i praktiken !! För det är väl ingen naturlag idag som talar om att köra TC:n etc etc ..fullt påslagen!! Att ensam inte göra det skulle iofs placera den föraren toksist!! Om problemet nu är så stort skulle de på startgriden kunna gå ut gemensamt (alla vill ju ändå komma bort från d värsta hjälpmedlen, eller?) och köra rejsen med allt avslaget hehe
 
Men personligen tycker jag ju att det finns större skäl här än i kulturdebatten att vara renlärig om man är utövare/entusiast.
Vad innebär det att vara renlärlig? Denna tråd handlar väl bara om en massa olika åsikter, att sedan vara för eller emot Ny-teknik är upp till var och en.
 
Det handlar väl bara om vad man tycker att MotoGP borde vara. En del vill att MotoGP ska vara det tuffaste roadracingmästerskapet som ska bjuda på häftig racing, tighta fighter, och jämna spännande race på jävligt coola hojar som bara förblir en dröm för oss vanliga dödliga att få köra. Medan andra vill att det ska vara ett runkbås för ingengörer vars huvudsakliga uppgift är att ta fram nyteknik och hela tiden ligga i framkant tillsammans med NASA och utveckla nya material och konstruktioner...
Alla är olika, och gillar olika, men jag tror nog att den ALLRA största majoriteten (som betalar för biljetter, TV-abonnemang, och köper motorcyklar och andra produkter av dom sponsrande företagen) tillhör den förstnämnda gruppen.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top