MotoGP 2012 - diskussioner

Iofs hjälpta av att varken Lorenzo och Spies kom till start...

Så sant så.. Men jag skulle kunna tro att Honda såg sin chans att billiera.
Så kallade "Team Orders" och kanske till och med "Factory Orders" är ju inte helt ovanligt..
 
Så sant så.. Men jag skulle kunna tro att Honda såg sin chans att billiera.
Så kallade "Team Orders" och kanske till och med "Factory Orders" är ju inte helt ovanligt..

Vad skulle de ha gått ut på i så fall? Det var ju bara fight mellan Dovi och Simo och där var det inga team orders. När två av de fem bästa förarna, Lorenzo och Spies, var ute ur leken blev det ju bara Honda kvar eftersom Ducati var helt under isen och Bautista kraschade.
 
Men varför skulle Ducati vara diplomatiska och inte säga rent ut att Bridgestonedäcken suger?

De vill inte riskera dåligt samarbete med däcktillverkaren i framtiden, eftersom att det är den enda däcktillverkare som är tillåten?

Märkligt att bara en däcktillverkare är tillåten, håller med.
 
Vad skulle de ha gått ut på i så fall? Det var ju bara fight mellan Dovi och Simo och där var det inga team orders. När två av de fem bästa förarna, Lorenzo och Spies, var ute ur leken blev det ju bara Honda kvar eftersom Ducati var helt under isen och Bautista kraschade.

Menade inte i just Australiens GP.. Snarare generellt.
Precis som du säger så var ju detta GP ett ganska tamt GP med ett lite tunt startfält.
 
Tycker det är helt obegripligt att det är ett däckfabrikat som tillhandahåller alla däck i MotoGP. Det är ju lika vettlöst som om bara Honda hade tillåtits tävla i MotoGP. Eller bara Öhlins. Bara Arai. Men det stämmer ju med den generella och vansinnigt tråkiga idén att erbjuda så få alternativ som möjligt för de som tävlar.
För dig kanske det kan te sig så med tanke på att din favorithobby verkar vara att spy galla över allt som inte är tvåtakt och minst 15 år gammalt.

Michelin drev upp kostnaderna med sina övernattendäck och för den som inte missat den ekonomiska krisen som världen gått igenom de senaste åren ter det sig helt naturligt att minska en kostnad genom att bara ha en däcktillverkare.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är bra med bara en däcktillverkare men som det var runt 2007-2008 där resultaten nästan enbart styrdes av däckfabrikat vill jag inte ha det igen.
 
Michelin drev upp kostnaderna med sina övernattendäck och för den som inte missat den ekonomiska krisen som världen gått igenom de senaste åren ter det sig helt naturligt att minska en kostnad genom att bara ha en däcktillverkare.

Det där förstod i alla fall inte jag ett smack utav...
OM det är flera däcktillverkare som slåss om att få leverera däck borde ju kostnaderna minska.. Inte öka.. Konkurrens är väl inte direkt känt för att driva upp priser? Monopol är ju till just för att kunna maxa priser...
 
Det där förstod i alla fall inte jag ett smack utav...
OM det är flera däcktillverkare som slåss om att få leverera däck borde ju kostnaderna minska.. Inte öka.. Konkurrens är väl inte direkt känt för att driva upp priser? Monopol är ju till just för att kunna maxa priser...

Det är inte teamet som sparar mest pengar som vinner GP:n.
Om michelindäcket är snabbare inte fan tar man något annat för att det är billigare.
 
Det är inte teamet som sparar mest pengar som vinner GP:n.
Om michelindäcket är snabbare inte fan tar man något annat för att det är billigare.

Lite precis det jag menade!
I princip tror jag att att Teamen skiter i vilket däck de kör på bara de vet att de har det bästa och vinner!
Det är ju också därför jag inte kan förstå, ut Teamens synvinkel, varför man inte öppnar upp för andra däcktillverkare.
Däremot tycker jag det luktar som att Bridgestone har betalat en jäkla massa för att få ensamrätt..
 
...men som det var runt 2007-2008 där resultaten nästan enbart styrdes av däckfabrikat vill jag inte ha det igen.
2008 slutade säsongen såhär:

1 Valentino ROSSI Yamaha ITA 373 (Michelin)
2 Casey STONER Ducati AUS 280 (Bridgestone)
3 Dani PEDROSA Honda SPA 249 (Michelin och Bridgestone)
4 Jorge LORENZO Yamaha SPA 190 (Michelin)
5 Andrea DOVIZ. Honda ITA 174 (Michelin)

Hur i h-e märktes det att däckfabrikaten styrde resultaten?
 
Last edited:
De vill inte riskera dåligt samarbete med däcktillverkaren i framtiden, eftersom att det är den enda däcktillverkare som är tillåten?

Märkligt att bara en däcktillverkare är tillåten, håller med.

Anledningen att det bara är ett däckfabrikat som är "tillåtet" beror väll på att det innan säsongen är budgivning om ensamrätten att leverera däck? Det är väll business som styr inte vad Dorna eller någon annan tycker är bästa däcket?

Samma princip som gäller med TV-rättigheterna t ex.
 
2008 slutade säsongen såhär:

1 Valentino ROSSI Yamaha ITA 373 (Bridgestone)
2 Casey STONER Ducati AUS 280 (Bridgestone)
3 Dani PEDROSA Honda SPA 249 (Michelin och Bridgestone)
4 Jorge LORENZO Yamaha SPA 190 (Michelin)
5 Andrea DOVIZ. Honda ITA 174 (Michelin)
 
Hade du sett några race 2007-2008 och inte bara kollat slutresultatet hade du vetat vad jag menade.

Om du hade haft något vederhäftigt att berätta så hade du gjort det.

Alltså allvarligt! Kan ni två sluta fucka upp alla trådar som är intressanta att läsa med erat jävla pajkastande! Gör upp via PM eller mät kuk nån annanstans! Det börjar bli jävligt tjatigt!
 
Bradl ska köra med startnummer 6.
Nummer 65 pensionerade dom nu när Capirossi slutade.
 
2008 slutade säsongen såhär:

1 Valentino ROSSI Yamaha ITA 373 (Michelin)
2 Casey STONER Ducati AUS 280 (Bridgestone)
3 Dani PEDROSA Honda SPA 249 (Michelin och Bridgestone)
4 Jorge LORENZO Yamaha SPA 190 (Michelin)
5 Andrea DOVIZ. Honda ITA 174 (Michelin)

Hur i h-e märktes det att däckfabrikaten styrde resultaten?
Som Basti påpekat så har du fel. Rossi körde med Bridgestone 2008 efter stora påtryckningar från honom och Dorna. Detta eftersom de såg det som nödvändigt för att kunna vinna. Efter detta förlorade sedan Michelin kampen om vem som skulle få rättigheterna att tillhandahålla enhetsdäck.
 
Säkert?

”Valentino Rossi's factory YZR-M1 will definitely run on Michelin tyres in 2008.”

http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...valentinorossitostickwithmichelintyresin2008/
Ja, helt säkert.
Om man följt MotoGP med intresse de senaste åren så går det knappt att missa diskussionen och Rossis missnöje med Michelindäcken. Han och andra förare förlorade massor av race/placeringar då Michelindäcken orsakade chatter och/eller tog sopslut i slutet av racen.

http://www.crash.net/motogp/news/79879/1/official_rossi_to_bridgestone.html
http://www.roadracingworld.com/news/article/?article=30696
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top