MotoGP 2012 - diskussioner

jodå,de har byggt 90 procent av alla insprutningssystem till bilar sedan 70 talet.
ride by wire utveklades i sammarbete med ådi,
däremot har bosch inte tillverkat motorcykels ecu innan för tävlingsbruk.
det lustiga är att magneti marelli är riktig skit i bilvärlden men det bästa i mc världen.
tvingas rätt ofta att åka på bosch propagranda kurser och det finns rätt fräcka funktioner som inte är godkända av tuv och andra förståsig påare..

Stiggy testade väll Bosch ett år på sina WSS? Var väll inte direkt nöjda med dom om jag kommer ihåg rätt.
 
Magin är borta!!! :D

Nä, någon får sparka PR-snubben för MotoGP! Det behövs minst veckouppdateringar för att bibehålla intresse. Det har varit väldigt tyst från GP-cirkusen tycker jag.
 
CRT har inofficiellt skrotats redan. Det efter att Suter säger sig vägra lämna iväg sina motorer till någon annan. Så nu jobbar man med att om någon misstänks vara för mycket "icke-crt" eller vad dom nu kommer kalla det så får dom avdrag på sin miljon euro dom får i bidrag från dorna.
 
CRT har inofficiellt skrotats redan. Det efter att Suter säger sig vägra lämna iväg sina motorer till någon annan. Så nu jobbar man med att om någon misstänks vara för mycket "icke-crt" eller vad dom nu kommer kalla det så får dom avdrag på sin miljon euro dom får i bidrag från dorna.
Jo, så fort som Edwards körde misstänker man ju fusk - han var ju nästan lika snabb som en Aprilia SBK....
 
Det händer en hel del inom GP-cirkusen men folk har väl tröttnat på att mata SH:s åskådare med en massa info eftersom det ändå alltid slutar med att MotoGP är skit, Dorna är skit, CRT är skit, det var bättre förr osv osv...
 
För dom som inte uppmärksammat det på annat håll.

Hayden skadad.

MotoGP-föraren hade just återhämtat sig från sin tidigare skada när han på nytt utsattes för en olycka, det är osäkert om han hinner återhämta sig till vinterträningen.

Hayden tränade och körde en motorcykel för första gången sedan hans tidigare skada från Valencia den 6:e november. Han undergick flera röntgen och undersökningar samma dag som skadan. I dagsläget finns det inga planer för operation, men kommer på återbesök nästa vecka i Kalifornien. De kommande veckorna kommer avgöra om Hayden kommer kunna delta på vintertesterna i Sepang som börjar i slutet av januari.

"Självklart är skador aldrig bra," sa Hayden, "men det är en del av racing. Precis som i Valencia, det var en ganska knäpp olycka. Jag började träna igen, som jag brukar göra under vintern på min privata bana nära huset. Jag kom upp bakom en annan förare, han började flytta på sig för att komma ur min väg. Jag åkte inte så snabbt, men han klippte mitt framhjul och jag åkte ner och landade ganska hårt på min vänstra axel, och det var det. Det är en besvikelse, men det finns inget att göra åt det förutom att se till att det läker fort. Oavsett så påverkar inte det här mina förväntningar på 2012."

Petronas bryter med Yamaha
Efter tre års samarbete bryter nu Petronas upp med Yamaha, vilket leder till att deras MotoGP-team förlorar uppskattningsvis 55 miljoner kronor.

Yamaha förlorade Fiat som sponsor inför 2011 års säsong, till stor del på grund av Rossis byte till Ducati, och nu är det fastställt att en till av teamets stora sponsorer backar ut. Lin Jarvis, Managing Director på Yamaha Motor Racing kallar det ett naturligt avslut på ett väldigt lyckat samarbete som uppnåt stora framgångar.

Detta innebär inte bara dåliga nyheter för Yamaha, som förlorar en av sina stora sponsorer än en gång och måste plocka pengarna ur egen ficka, utan alla andra MotoGP-team eftersom nyheten om att ytterligare en sponsor faller ur MotoGP kan tolkas som en minskning av värdet att samarbeta med MotoGP-team.
 
CRT har inofficiellt skrotats redan. Det efter att Suter säger sig vägra lämna iväg sina motorer till någon annan. Så nu jobbar man med att om någon misstänks vara för mycket "icke-crt" eller vad dom nu kommer kalla det så får dom avdrag på sin miljon euro dom får i bidrag från dorna.

finns det något mer att läsa o detta? eller är det bara "inside info" ?
 
finns det något mer att läsa o detta? eller är det bara "inside info" ?

Kanske inte är sån info dom vill skriva ut på motogp.com. Men på andra sidor kan man läsa om det. Hittade inte den artikeln jag läste då men hittade en annan i samma ämne. Men där sägs det att man kommer fortsätta kalla det CRT trotts att det inte finns någon claiming rule längre.

http://www.speedweek.eu/art_23410.html
 
Nä, någon får sparka PR-snubben för MotoGP! Det behövs minst veckouppdateringar för att bibehålla intresse. Det har varit väldigt tyst från GP-cirkusen tycker jag.
Betänkligt tyst med tanke på att den kommande säsongen körs med helt nya hojar. De som har koll säger ju att det kommer bli helt annorlunda och det tror jag också. Förarna kommer inte längre vara tvungna att förlita sig helt på kurvhastighet och utgång, som nu. Det kommer inte längre vara hela världen om man kommer lite fel in i en kurva eftersom motorerna på 1000 cc har så mycket mer vrid än de på 800. Det kommer alltså bli fler omkörningar, fler spår och troligen fler i täten.

Det var för övrigt intressant att läsa vad Checa hade sagt efter att ha provkört Ducati GP11: att det inte var ramen eller gaffeln det var fel på, utan däcket. Det har ingen tidigare sagt. Varken Rossi, Melandri eller Hayden. De stenhårda Bridgestone-däcken är helt enkelt jättesvåra att få att passa med den stela Ducatin. Frågan är hur mycket Ducati kan ändra när de bygger GP12 för att den ska bli mer körvänlig och passa andra än Stoner (som uppenbarligen är mycket mer flexibel och mångsidig än Rossi)?

http://superbikeplanet.com/2012/Jan/120104a.htm
 

Bifogat

  • screenshot_09.jpg
    screenshot_09.jpg
    169.5 KB · Visningar: 95
  • screenshot_11.jpg
    screenshot_11.jpg
    106.5 KB · Visningar: 67
Last edited:
Betänkligt tyst med tanke på att den kommande säsongen körs med helt nya hojar. De som har koll säger ju att det kommer bli helt annorlunda och det tror jag också. Förarna kommer inte längre vara tvungna att förlita sig helt på kurvhastighet och utgång, som nu. Det kommer inte längre vara hela världen om man kommer lite fel in i en kurva eftersom motorerna på 1000 cc har så mycket mer vrid än de på 800. Det kommer alltså bli fler omkörningar, fler spår och troligen fler i täten.

Det var för övrigt intressant att läsa vad Checa hade sagt efter att ha provkört Ducati GP11: att det inte var ramen eller gaffeln det var fel på, utan däcket. Det har ingen tidigare sagt. Varken Rossi, Melandri eller Hayden. De stenhårda Bridgestone-däcken är helt enkelt jättesvåra att få att passa med den stela Ducatin. Frågan är hur mycket Ducati kan ändra när de bygger GP12 för att den ska bli mer körvänlig och passa andra än Stoner (som uppenbarligen är mycket mer flexibel och mångsidig än Rossi)?

http://superbikeplanet.com/2012/Jan/120104a.htm

Fast det har ju snackats en hel del om hur Bridgestone-däcken numer är anpassade efter Yamahas och Hondas hojar, istället för Ducatin, som det var inledningsvis. Tror att bl.a. motomatters.com skrivit om det. Det är ju förstås intressant att höra det direkt från en förare.
 
Fast det har ju snackats en hel del om hur Bridgestone-däcken numer är anpassade efter Yamahas och Hondas hojar, istället för Ducatin, som det var inledningsvis. Tror att bl.a. motomatters.com skrivit om det. Det är ju förstås intressant att höra det direkt från en förare.
Jag kände inte till det, men det verkar stämma. Och det är inget som Burgess eller Rossi har ventilerat officiellt, vilket ju både hade låtit bättre och mer begripligt än att de helt enkelt inte får till sin Ducati.

Tycker det är helt obegripligt att det är ett däckfabrikat som tillhandahåller alla däck i MotoGP. Det är ju lika vettlöst som om bara Honda hade tillåtits tävla i MotoGP. Eller bara Öhlins. Bara Arai. Men det stämmer ju med den generella och vansinnigt tråkiga idén att erbjuda så få alternativ som möjligt för de som tävlar.
 
Capirossi som fått en roll med säkerheten i MotoGP börjar med att först kritisera däcken dom har där. För hårda och några har fått däck som är 2 år gamla medans nån annan däck som bara var en vecka gammalt. Simoncellis pappa har också gått ut med att man var missnöjda med däcken..
 
MotoGP-reportrarna på BBC har pratat om att "they [Ducati] can't get any heat into the [front] tire". BBC har även intervjuat flera Ducati-förare och -personal som sagt samma sak. Eftersom att alla formulerar sig på ungefär samma sätt är det inte svårt att gissa att det är ett diplomatiskt sätt att säga "tires suck".
 
MotoGP-reportrarna på BBC har pratat om att "they [Ducati] can't get any heat into the [front] tire". BBC har även intervjuat flera Ducati-förare och -personal som sagt samma sak. Eftersom att alla formulerar sig på ungefär samma sätt är det inte svårt att gissa att det är ett diplomatiskt sätt att säga "tires suck".
Men varför skulle Ducati vara diplomatiska och inte säga rent ut att Bridgestonedäcken suger?
 
Jag är verkligen ingen expert på MotoGP eller motorcyklar i övrigt men för mig känns det väldigt intressant med lite nya regler som jämnar ut spelfältet lite. CRT för känns för mig som ett steg i en bra riktning. Sedan att jag tror att CRT Teamen kommer få det svårt att hävda sig är en annan sak. Men som jag ser det, om man läser den artikeln om CRT som länkats till tidigare, så har ju CRT Teamen mycket större frihet. Fabriks Teamen och Satselit teamen är ju helt kontrollerade av tillverkaren. Varje satselit hoj levereras med 2 ingenjörer från tillverkaren som ska göra alla modifieringar på motor, elektronik och växellåda.
Som jag ser det är detta ett utmärkt sätt för tillverkaren att "favorisera" deras eget fabriks stall. Utan att någon vet kan ju fabriken beordra sina ingenjörer att göra små ändringar i elektroniken som gör Satellit hojen lite långsammare..
Tänk efter... När såg man senast en Satelithoj överst på pallen.. Visst.. Satellit teamen kanske inte på de mest rykande toppförarna, men de är ofta riktigt bra ändå. Simonchelli i Australien tycker jag är ett bra exempel. Stoner var snabbast, de båda andra Repsol Honda förarna var också bra! Genom att pigga upp Marcos Hoj kunde man billiera och ha 4 hojar på topp!! Vilken total seger för Honda! Världsmästare samtidigt som man har hojar på alla de fyra översta platserna!
Men nu med CRT har teamen helt fria händer att utveckla och pilla med alla komponenter, utan att hoj tillverkarna lägger sig i. Med lite tur ändrar sig reglerna och öppnar upp för andra däcktillverkare med..
 
Capirossi som fått en roll med säkerheten i MotoGP börjar med att först kritisera däcken dom har där.
Stämmer bra.

”Dorna boss Carmelo Ezpeleta has given him the green light to get tough with Bridgestone.”

Capirossi:

”Carmelo told me: 'On the subject of tires, you decide. Feel free to get angry,' Capirossi said. So I've used this power immediately. My meeting with the Bridgestone people at Valencia was tough. I told them that certain things won't be accepted anymore: The tires are too hard and therefore too dangerous, so they must be changed."

http://superbikeplanet.com/2012/Jan/12010565flexin.htm
 
Simonchelli i Australien tycker jag är ett bra exempel. Stoner var snabbast, de båda andra Repsol Honda förarna var också bra! Genom att pigga upp Marcos Hoj kunde man billiera och ha 4 hojar på topp!! Vilken total seger för Honda! Världsmästare samtidigt som man har hojar på alla de fyra översta platserna!
Iofs hjälpta av att varken Lorenzo och Spies kom till start...
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top