Min bil "rapar"!

Ja alltså, det är alltid vid samma varvtal OCH samma tryck på pedalen. Trycker jag mer eller mindre gör den det inte.

Hmm, jag kan ha missuppfattat dig.

Går bilen dåligt under tiden den "vibrerar" ?

Eller är det bara obalans?
Vibrerar den även om du står still och tomvarvar (vid sagda varvtal) ?
Manuell eller automat?

Låta någon på en bra verkstad åka med dej i bilen när du visar felet? Svårt att gissa när man inte upplevt problemet.
Tyvärr så har våra bilverkstäder blivit oljefilterbytare, allt mer avancerat än det så kan dom inget om inte datorn talar om vilken del som är trasig. Kunden betalar ju glatt endå.

Sen finns det väldigt många bra mekar i vårat land, men oftast bara en på varje större verkstad.

Är ju inte fullkomligt omöjligt att det är ett mjukvarufel i databoxen heller för den delen...

Är ju inte fullkomligt omöjligt att det är ett mjukvarufel i databoxen heller för den delen...
Nja, mjukvaran har väl knappast degraderats över åren, när den väl är inläst ändras den ju inte.

Nu känner jag inte till BMW felkodsstretegi, men att ingen felkod finns kan ha med att felet är intermitent och ligger på "pending" och självraderas vid avstängning om förutsättningarna inte är nådda helt, eller så finns det helt enkelt ingen diagnos på felet.

Hmm, jag kan ha missuppfattat dig.

Går bilen dåligt under tiden den "vibrerar" ?

Eller är det bara obalans?
Vibrerar den även om du står still och tomvarvar (vid sagda varvtal) ?
Manuell eller automat?

Det är en automatare, och den sjunker i varvtal samtidigt som den rapar/vibrerar, och då hugger den ju såklart till, eftersom varvet sjunker så svar ja, den går ytterst dåligt. Gör det inte på tomgång, utan enbart under belastning, och då bara vid samma belastning, vid samma varvtal.

Låta någon på en bra verkstad åka med dej i bilen när du visar felet? Svårt att gissa när man inte upplevt problemet.
Tyvärr så har våra bilverkstäder blivit oljefilterbytare, allt mer avancerat än det så kan dom inget om inte datorn talar om vilken del som är trasig. Kunden betalar ju glatt endå.

Sen finns det väldigt många bra mekar i vårat land, men oftast bara en på varje större verkstad.

De har både åkt med och kört själva, de jäklarna. :gnissla

Nja, mjukvaran har väl knappast degraderats över åren, när den väl är inläst ändras den ju inte.

Nu känner jag inte till BMW felkodsstretegi, men att ingen felkod finns kan ha med att felet är intermitent och ligger på "pending" och självraderas vid avstängning om förutsättningarna inte är nådda helt, eller så finns det helt enkelt ingen diagnos på felet.

Jodå, mjukvara kan definitivt ändras över tid, av en massa olika faktorer om man har otur.
Däribland spikar i elen som flyter genom hårdvaran, galaktisk strålning, statisk elektricitet, låg spänning.
Sedan beror det ju förstås på lagringsmediet, samt om systemet bara läser mjukvaran, eller kan skriva till den också.
Styrsystem för bilar är jag inte alls bra på, så har ingen aning om vad de skrämt in för hårdvara där. :D

Jodå, mjukvara kan definitivt ändras över tid, av en massa olika faktorer om man har otur.
Däribland spikar i elen som flyter genom hårdvaran, galaktisk strålning, statisk elektricitet, låg spänning.
Sedan beror det ju förstås på lagringsmediet.

Jag förstår ingenting. Hur kollar man sånt då?

Fan va mycket knas du haft med den bilen. Slidpruttar också nu :gnissla Får du snits på den får du sälja den efter detta.

Fan va mycket knas du haft med den bilen. Slidpruttar också nu :gnissla Får du snits på den får du sälja den efter detta.

Tycker du?

Jag är så trött på den att jag hade kunnat putta ner den i kalkbrottet, och skrattat högt medan jag såg den falla.. Men jag behöver pengarna till en annan bil ju... :gnissla

Vid vilket varvtal brukar bilen växla när du kör? Tänkte om det är lådan som fått frispel och tror den ska växla för tidigt/börjar bli sliten och växlar allmänt skit... men vad vet jag.

Vid vilket varvtal brukar bilen växla när du kör? Tänkte om det är lådan som fått frispel och tror den ska växla för tidigt/börjar bli sliten och växlar allmänt skit... men vad vet jag.

Det beror ju helt på hur mycket jag gasar på, men runt 2000/2500 vill jag tro.

Tycker du?

Jag är så trött på den att jag hade kunnat putta ner den i kalkbrottet, och skrattat högt medan jag såg den falla.. Men jag behöver pengarna till en annan bil ju... :gnissla

Känner igen detta från V70 jäkeln jag hade. Men tänk va bra bilen är efter man fixat alla fel.
Kostat en bra slant men en felfri bil har du.

Känner igen detta från V70 jäkeln jag hade. Men tänk va bra bilen är efter man fixat alla fel.
Kostat en bra slant men en felfri bil har du.

Lagade den för 17000 i somras, och det var inte första gången jag la ner en hyffsat rejäl summa på den. Den är inte värd någonting längre, och den kommer fortsätta gå sönder eftersom det är ett måndagsex, så så fort man kan provköra den utan att tro att det ligger en alien och låter någonstans så ska den väck, och det jäkligt fort. Finns säkert någon babbe som vill ha den, den är ju sänkt, har stora fälgar och baslåda... :gnissla

Det är en automatare, och den sjunker i varvtal samtidigt som den rapar/vibrerar, och då hugger den ju såklart till, eftersom varvet sjunker så svar ja, den går ytterst dåligt. Gör det inte på tomgång, utan enbart under belastning, och då bara vid samma belastning, vid samma varvtal.

Okej, det var märkligt.

Eftersom den inte reagerar så när du varvar den stillastående verkar det ändå vara något i drivlinan som spökar.

Det skulle kunnat vara tändningen som inte riktigt orkar med när du belastar den, men då skulle troligen problemet även vara i de högre varvtalsområdena.
Och då skulle du med stor sannolikhet fått en felkod vid felsökning (misfire el. dylikt)

Har det provats att köra bilen, med växel (D) i, på t ex. en billyft samtidigt som någon kikat under den?

Jag kan trösta dig med att det är fel även på de senare årsmodellerna.

Tyskarna kan det här med kvalité, eller hur var det nu igen..

/Jonathan med en 330Ci som går på fem burkar. Troligtvis fel på styrsystemet = obra :död

Okej, det var märkligt.

Eftersom den inte reagerar så när du varvar den stillastående verkar det ändå vara något i drivlinan som spökar.

Det skulle kunnat vara tändningen som inte riktigt orkar med när du belastar den, men då skulle troligen problemet även vara i de högre varvtalsområdena.
Och då skulle du med stor sannolikhet fått en felkod vid felsökning (misfire el. dylikt)

Har det provats att köra bilen, med växel (D) i, på t ex. en billyft samtidigt som någon kikat under den?

Jag kan trösta dig med att det är fel även på de senare årsmodellerna.

Tyskarna kan det här med kvalité, eller hur var det nu igen..

/Jonathan med en 330Ci som går på fem burkar. Troligtvis fel på styrsystemet = obra :död

Suck.. Ville ju det skulle räcka med att öppna tanklocket.. :tungan

Inte testat att köra den på lyft, får väl göra det. Ska byta vattenpumpen på den i veckan, så då kan vi ta det i samma veva, när vi ändå igång, i vanlig ordning.

Hmm, nu ska du inte klanka ner på BMW. Detta är inte den enda BMW:n jag ägt. Dock är det den enda som strulat så in i helvete.. De andra har funkat finfint. Jag vill ha en 530d, punkt slut.

Jag förstår ingenting. Hur kollar man sånt då?

Rent allmänt är det sett väldigt osannolikt fel, och man kollar det väl i princip med att testa med en annan databox, om man inte har tillgång till ett testlabb. ;) så försök eliminera alla andra problemkällor först. De är troligare. ;) och billigare.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!