Min bil "rapar"!

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jaha, nu får vi se om jag lyckas beskriva detta så folk förstår. :gnissla

Det är som rubriken lyder, bilen "rapar", och samtidigt som den gör det sjunker den i varv, och hugger således till. När den rapar så vibrerar det i bilen, och den gör det alltid vid samma varvtal, samt vid lika gaspådrag. Motorn är felsökt, och där är inga felkoder. Den har varit inlämnad på inte mindre än 7 ställen, varav det ena stället en auktoriserad BMW-verkstad, (ja, det är en BMW) och ingen hittar felet på den. Får mest bara höra "Där är ingen felkod, så det är inget fel" My ass att där är fel på den! Sådär gör inte en bil bara!

Så, nu vänder jag mig till eliten. Vad fan är fel? Kan det vara något med lådan? Det är en automatare.

Eller något med drivlinan?

Det är en helt vanlig 328, från antiken (99), alltså bakhjulsdriven i vanlig BMW-anda.

Help me, please. Blir galen på detta! :huvet

Händer det strax efter att du har tankat?

Det skulle kanske kunna vara att du får vacuum i tanken.

Den rapar förvisso bakifrån, men varför bara vid ett visst varvtal? (1500) Och inte om jag accar på, bara när jag ligger och segdrar tex, eller om jag hanar på det varvet, vilket är i ca 80.

Att bilen vibrerar beror nog på att den tappar en cylinder under en kort stund.

Detta felet är alltså konstant och alltid vid samma varvtal?

Den rapar förvisso bakifrån, men varför bara vid ett visst varvtal? (1500) Och inte om jag accar på, bara när jag ligger och segdrar tex, eller om jag hanar på det varvet, vilket är i ca 80.

Det kan ha att göra med soppapumpen och hur/när den skickar soppa.

Om du nu har ett intervall då du vet att den fuckar så skulle jag skruva upp / öppna tanklocket å testa.

Sitter det stödlager till kardanen?
Utslitet stödlager eller obalans i kardanen (brukar det inte bli om man inte byggt om) brukar göra att den får spel ibland och ruskar till en kort stund.

Att bilen vibrerar beror nog på att den tappar en cylinder under en kort stund.

Detta felet är alltså konstant och alltid vid samma varvtal?

Ja alltså, det är alltid vid samma varvtal OCH samma tryck på pedalen. Trycker jag mer eller mindre gör den det inte.

Sitter det stödlager till kardanen?
Utslitet stödlager eller obalans i kardanen (brukar det inte bli om man inte byggt om) brukar göra att den får spel ibland och ruskar till en kort stund.

Det tror jag? Det står "stödlagergummi/hardyskiva" om man söker på regnumret på tex autoexperten.

Det kan ha att göra med soppapumpen och hur/när den skickar soppa.

Om du nu har ett intervall då du vet att den fuckar så skulle jag skruva upp / öppna tanklocket å testa.

Det är ju ett billigt test, så helt klart värt att testa.

Lambdasonden som kan vara dålig

TPS-givare, fast något fel borde den registrerat.

Hur tätt kommer felet, kan du provocera fram det?

TPS-givare, fast något fel borde den registrerat.

Hur tätt kommer felet, kan du provocera fram det?

Typ 2-4 sekunder mellanrum om jag håller kvar samma tryck på gasen, och ja, jag kan provocera fram det.

Lambasonden är kollad på en av de sju inlämningarna.

Typ 2-4 sekunder mellanrum om jag håller kvar samma tryck på gasen, och ja, jag kan provocera fram det.

Lambasonden är kollad på en av de sju inlämningarna.

Be någon med multimeter mäta så att tps-givaren är linjär. Eller byt den och prova.

Tps-givare? Är det till något spjäll av något slag? Eller nu är jag ute och cyklar? :va

Throttle Positioning Sensor. Som skickar en signal hur mycket spjällen är öppen. Så ja. :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!