Min bil "rapar"!

Suck.. Ville ju det skulle räcka med att öppna tanklocket.. :tungan

Inte testat att köra den på lyft, får väl göra det. Ska byta vattenpumpen på den i veckan, så då kan vi ta det i samma veva, när vi ändå igång, i vanlig ordning.

Hmm, nu ska du inte klanka ner på BMW. Detta är inte den enda BMW:n jag ägt. Dock är det den enda som strulat så in i helvete.. De andra har funkat finfint. Jag vill ha en 530d, punkt slut.

Det är ju inte säkert såklart, men för mig låter det som ett sådant fel. :)

Jag har ägt en BMW, och den har strulat ovanligt mycket måste jag säga. Hoppas det inte fortgår efter jag fixat detta bara.

Rent allmänt är det sett väldigt osannolikt fel, och man kollar det väl i princip med att testa med en annan databox, om man inte har tillgång till ett testlabb. ;) så försök eliminera alla andra problemkällor först. De är troligare. ;) och billigare.

Det är inte bara att byta box på en sån här bil.
Till min E46a kan man t ex. inte använda en begagnad box.
Den måste programmeras till min bil med immobolizer och diverse skit. Och sånt gör såklart inte BMW, dom säljer bara nytt.

Till de äldre kan det gå bra däremot, det är lite olika.

Det sitter en spjällmotor till variabla insuget på din bil.
Vet att detta har orsakat att bilen hickar vid gas på lägre varvtal.

BMW kallar spjället för Disaspjäll och det sitter på insuget.

Jodå, mjukvara kan definitivt ändras över tid, av en massa olika faktorer om man har otur.
Däribland spikar i elen som flyter genom hårdvaran, galaktisk strålning, statisk elektricitet, låg spänning.
Sedan beror det ju förstås på lagringsmediet, samt om systemet bara läser mjukvaran, eller kan skriva till den också.
Styrsystem för bilar är jag inte alls bra på, så har ingen aning om vad de skrämt in för hårdvara där. :D
Spikar etc. är "mekaniska" fel, inte mjukvarufel.
Och vist skrivs det till mjukvaran i bland, alla adaptiva värden är ju dynamiska och ändras över tid beroende på körsätt och yttre förutsättningar.
Exakt vad det lagras på vet jag inte riktigt, men att det är någon form av stabilt skriv/läsbart minne(EPROM antagligen) är inte så långsökt att gissa på.

Nu har jag läst och läst vad du skrivit som symtom.

Om du kör bilen på 3an i samma varv är fortfarande felet där? Jag börjar misstänka drivlina och ev knas i automaten.
Olja i den? Spolat lådan? Jordning till den/motor?
När min generator på V70in dog så var lådan den första att säga ifrån. Förutom lite mätare och annat onödigt då.
Den hacka i lådan vid taskig spänning och tillslut la den inte i högsta växel. För att sen dö och jag fick lägga i neutralen.

Nu tror ja inte att detta e felet men min 850 turbo betedde sej sådär när tänddelarna sjöng på sista versen i kombo me att den fick fullt laddtryck samt belastning som uppförslut å hög växel...
Den släckte cylindrar å gick som en påse nötter... Ja bytte stift, kablar, fördelarlock å rotor å va på banan igen...
I mitt fall fick ja för mej att stiften slocknade p.g.a de höga cylindertrycket...
Kan iaf va nåt å ha i bakhuvudet "if all else fails"

Lyser det en liten blå lampa på instumenteringen?

Hejsan
Siten http://www.autopower.se/ har ett jättebra forum. Där får du garantera hjälp med felsökningen:)
Ett tipps är att hitta någon som har en likadan bil nära dig. Då kan ni göra en enkel komponentbytar-felsökning.
En fundering går det att välja växelläge på automaten eller har du bara drive? om det går att åka på olika växlar i lådan så prova om du får samma fenomen vid samma varv/olika växlar. Om fenomentet är lika på alla växlar borde automaten vara ok.

Det går att välja läge själv, och den gör likadant även då ja.

Är inte hemma på BMWs elektronik, men när jag var på Scania så var det styrenheter mest överallt, ingen standard på val av processorer och tre CAN-bussar. Skulle inte vilja grotta i mjukvara i en bil...:va:3freak

Om jag förstått problemet rätt så är symptomen oroväckande lik de jag fick på min gamla Saab. Märkliga ljud och vibrationer vid ett visst varvtal, på en viss vx (3:an i mitt fall), och om jag höll jämn fart. Gasade jag eller släppte av så försvann det. Blev värre med tiden. Hoppas att du inte har något liknande. Killarna på märkesverkstan var bra (det här är länge sedan), de sa direkt att det var växellådan. Hade tänkt dra på semester med den bilen, men det var bara att glömma. De sa att den kunde gå när som helst. Fixade beg låda från en årmodell senare och andra Saabkunniga killar fick jobbet att byta. Sedan gick den hur bra som helst.:tummenupp

Ser inte hur drivlinan kan få den att gå sämre utan att den skulle rasa lådan ganska omgående.

Kolla tps-givaren med en multimeter, ganska enkelt och en person klarar det på några minuter.

Är inte hemma på BMWs elektronik, men när jag var på Scania så var det styrenheter mest överallt, ingen standard på val av processorer och tre CAN-bussar. Skulle inte vilja grotta i mjukvara i en bil...:va:3freak

Om jag förstått problemet rätt så är symptomen oroväckande lik de jag fick på min gamla Saab. Märkliga ljud och vibrationer vid ett visst varvtal, på en viss vx (3:an i mitt fall), och om jag höll jämn fart. Gasade jag eller släppte av så försvann det. Blev värre med tiden. Hoppas att du inte har något liknande. Killarna på märkesverkstan var bra (det här är länge sedan), de sa direkt att det var växellådan. Hade tänkt dra på semester med den bilen, men det var bara att glömma. De sa att den kunde gå när som helst. Fixade beg låda från en årmodell senare och andra Saabkunniga killar fick jobbet att byta. Sedan gick den hur bra som helst.:tummenupp

Det är ju de symptomen du beskriver, men jag vet inte. Är lite inne på det där disa.. vad det nu hette.

Går det att få med på en film tro?

Man kan misstänka allt möjligt utan att höra det själv. Kan vara hur enkelt som helst, eller det är det säkert för en sådan bil är allt annat än komplicerad!

Spikar etc. är "mekaniska" fel, inte mjukvarufel.
Och vist skrivs det till mjukvaran i bland, alla adaptiva värden är ju dynamiska och ändras över tid beroende på körsätt och yttre förutsättningar.
Exakt vad det lagras på vet jag inte riktigt, men att det är någon form av stabilt skriv/läsbart minne(EPROM antagligen) är inte så långsökt att gissa på.

JApp, men en topp eller dal i spänningen över en CPU får den att göra konstiga saker, vilket i sin tur påverkar mjukvaran. Och om den sedan skriver konstigheter till minne kan det få som effekt att den fortsätter göra konstigheter. Men men, som sagt är det väääldigt låg sannolikhet att det är något sånt, och det är oftast det man gör när man redan bytt allt annat som kan strula. ;)

På film? Menar du det man ser i instrumentpanelen?

Ja, det låter.. Bakifrån.. Men visst, kan ge det ett försök.

Det är ju de symptomen du beskriver, men jag vet inte. Är lite inne på det där disa.. vad det nu hette.

Prova att ta bort kontakten till spjället så märker du om det gör någon skillnad, gjort på 1 minut.
På autopower.se under mektips finns det lite info om den.

Disa, känd för att fisa..

Om inte det hjälper/gör skillnad, se om du kan få fram om och i så fall när olja och filter byttes på växellådan. Låga varv och liten belastning kan ge dåliga växlingstryck och allmänt lustiga fenomen.

Nu vet jag inte om det är en E46 du har, men placeringen skiljer sig inte så detta klipp kanske va till viss vägledning
http://www.youtube.com/watch?v=s82CIF28zhU

Last edited:
Back