Sälja Mc till Norge?

Erlandzon

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2011
Hoj
R1-00 & FZ 600-88
Hej!
Är på gång att sälja min gamla Fz till Norge och undrar om någon här har erfarenhet det.
Mc,n ska bli donator till en likvärdig, alltså inte reggas i Norge!

Är det bara kryssa i export på regbeviset å skicka in skylten?

/Julle

Om jag minns rätt så måste du även skicka in tull pappren som personen får när den förs in i norge.. men kan ju minnas fel.

jap nya ägaren måste tulla in den när han kommer till norge o skicka dej tullpapparen. annars kan du inte ta bort den i registret. alternativt skroter du den i sverige innan han köper den. har såld flera mc till norge utan problem

Har en bekant som sålde en bil till norge som skulle bli en donator. Norrmannen struntade i att tulla in den så nu står han med en bil(på papper) som han inte blir av med. Tydligen får norrmannen betala skatt om han tullar in den. Min bekant har provat allt men blir inte av med att han står som ägare. Enligt polisen är det inget brott & transportstyrelsen kan inget göra. :död

Jag höjer definitivt ett varningens finger!
Sitter i samma situation som Jonnys kompis. Sålde en hoj till Norge.
Man kan inte avregga den i Sverige utan papper ifrån införtullning eller inreggningsbevis ifrån Norge.
Det är tydligen vanligt att norrmännen köper fordon i Sverige och helt enkelt skiter i att sända kopior på dessa handlingar till den svenska säljaren:mad:

Vad som händer sedan är att man sitter med apan och står kvar som ägare.

Så sälj inga fordon till bergstomtarna i väst!

Det var det första jag tänkte kommer hända(streetfighterGBG och Jonny) om en hoj blir donator i grannlandet i väst.

StreetfighterGBG: Undrar om man inte kan bara ställa av fordonet och sen skippa betala avgiften för reg.hållningen. Innebär väl att fordonet blir automatiskt avreggat? Tar ju tid men......

Man är som sagt skyldig att betala avgiften men, beställ ett nytt reg.bevis då Ni fortfarande äger fordonet. Åk till närmsta skrot, skriv på ägarbyte och ge dom det. Dom får betalt om dom står som ägare och skrotar fordonet. Verkar vara lätt förtjänta kronor för skrotaren som inte gör något fel. Annars får Ni skriva intyg på att hojen endast används som gårdsmoppe, bana och inte behöver vara registrerad och regga ur den på det viset.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Avregistrering-och-skrotning/
/A

Kan du inte sälja delarna, eller en skrotad mc som delar?
Om du skrotar den i Sverige så är den väl i praktiken bara en hög med delar, förutsatt att inte ramen skall användas. Kan vara en lösning, jag hade nog velat ha en påse pengar i förväg bara...

Man är som sagt skyldig att betala avgiften men, beställ ett nytt reg.bevis då Ni fortfarande äger fordonet. Åk till närmsta skrot, skriv på ägarbyte och ge dom det. Dom får betalt om dom står som ägare och skrotar fordonet. Verkar vara lätt förtjänta kronor för skrotaren som inte gör något fel. Annars får Ni skriva intyg på att hojen endast används som gårdsmoppe, bana och inte behöver vara registrerad och regga ur den på det viset.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Avregistrering-och-skrotning/
/A

Ja, då har man ju problem.
Sålde i februari ett parti mopeder och motorcyklar till Härnösand. Fyra hojar står fortfarande på mig och han skulle skicka in ägarbytena.
Jag kommer inte ihåg vad han hette. Jag har dessutom bytt både mobiltelefon och dator. Skrev ett kvitto till honom, men tog ingen kopia. Vet bara att han bor i Härnösand.....hmmm :)

Svårt?
Nja, svårt är det väl inte, men.....har märkt att det är mer noggrannt söderut att man går tillsammans o postar. Var senast för ett par månader sedan o köpte privat en bil i Göteborg och vilken cirkus runt en jävla bilaffär. Avslutades med att hela familjen skulle promt ha med mig och titta på när dom skulle posta ägarbytet. Jag vägrade!

Den gula delen är ju dessutom en värdehandling, som köpare för ett fordon, så är väl minimikravet åtminstone att han får den med sig. Sen är ju en annan sak om jag som säljare vill se att den också blir postad.

Frågan är också......vem har mest att förlora om den inte postas?

Har en bekant som sålde en bil till norge som skulle bli en donator. Norrmannen struntade i att tulla in den så nu står han med en bil(på papper) som han inte blir av med. Tydligen får norrmannen betala skatt om han tullar in den. Min bekant har provat allt men blir inte av med att han står som ägare. Enligt polisen är det inget brott & transportstyrelsen kan inget göra. :död

Anmäl den stulen.... :hihi

Behåll skylten!!!!

Jag talar av egen erfarenhet.

Även om den blir inregad i Norge kan du inte bli av med den ur registret tan att skicka in skylten.

Rätta mig om jag har fel. Men är det inte alltid säljaren som ha mest att förlora på en opostad ägarbyteshandling, så länge ett köpekontrakt har skrivits. Då kan ju alltid köparen visa att denne faktiskt köpt fordonet, eller hur?

Det som kan hända är väl att den nye ägaren drar på sig en massa P-böter eller andra förseelser som faller under ägarens(på pappret den gamla)ansvar. Det är vad jag har läst mig till i alla fall.

Svårt?
Frågan är också......vem har mest att förlora om den inte postas?

det är den fd ägaren.

En vän bosatt i Nacka sålde sin bil till några glada ynglingar. Ynglingarna skickade inte in papperna. Och namnet på vad de hette var svårt att minnas. För henne.
Asmed, Mamud, Istvan, Begovic, Ocan osv fastnar ju inte så hemskt lätt när man heter Britta Andersson. Och bara talar svenska och engelska.

Så parkeringsböterna började strömma in. Tror lösningen blev att hon avregistrerade bilen.

Gissa vem som skickade in papperna när jag sålde min moped !

Behåll skylten!!!!

Jag talar av egen erfarenhet.

Även om den blir inregad i Norge kan du inte bli av med den ur registret tan att skicka in skylten.

Är han ägare på bilen/hojen så kan han beställa en ny skylt så det behövs inte.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back