Vad är det för årsmodell på XJn? Är kanske blind, men hittar inget i tråden. De nyare jar ju fyrkolvsok så jag misstänker starkt att det inte är en sådan du har.
De gamla åttiotalarna ser ju, som redan nämnts, ut att ha samma ok som bla. RD350/500. Vet att många bytt ok på dessa.
De har bytt till fyrkolvsok från FZR400 eller någon nyare Triumph som jag inte minns beteckningen på. Dessa passar rakt av på RDs, och jag misstänker därför att det kan vara ett lika enkelt jobb på din gamla XJ.
Enligt någon bild jag hittat på en tidig XJ900, så ser den ut att ha samma skivor som RD500.
Om detta är fallet kan det vara så att man måste byta de ventilerade skivorna mot ett par vanliga, tunnare, för att bromsoken skall passa.
Det finns mer info om detta att hitta på RD-forum. Först måste vi ju få bekräftat att det verkligen är samma bromsdelar som sitter på din XJ.
..och ja, stålspunna slangar gör stor skillnad, framförallt på 25 år gamla slangar. Spunna slangar, begagnade fyrkolvsok och ev. renovera huvudbromscylindern är mitt recept.