Bättre broms Yamaha xj 900

Trycket verkar alltid lika på alla ytor som vätskan exponeras för.
Däremot kan ju flexande slangar ge lägre bromsverkan hos oket än styva, om flexet är så stort att handtaget bottnar innan man låser upp hjulet.

Hursom kan vi nog alla enas om att stumma bromshandtag är skönast.

Visst kan vi enas om det!

Men vi bör ju kunna enas om att om en slang ger vika för tycket och blir en ballong så blir trycket i slangen aldrig högre än vad slangen orkar hålla emot.
Och bromsverkan blir sämre!
För även om vi har en pump som kan pumpa hur mycket bromsvätska och tryck som helst så kommer det ju aldrig bli något tyck i systemet om slangarna inte håller emot.

För att förtydliga ytterligare så om man tar bort slangen så det blir fritt flöde ut i atmosfären så blir trycket noll och med en cyckelslang blir det något bättre och med en trädgårdsslang lite bättre ändå osv....

Eller hur?

Visst kan vi enas om det!

Men vi bör ju kunna enas om att om en slang ger vika för tycket och blir en ballong så blir trycket i slangen aldrig högre än vad slangen orkar hålla emot.
Och bromsverkan blir sämre!
För även om vi har en pump som kan pumpa hur mycket bromsvätska och tryck som helst så kommer det ju aldrig bli något tyck i systemet om slangarna inte håller emot.

För att förtydliga ytterligare så om man tar bort slangen så det blir fritt flöde ut i atmosfären så blir trycket noll och med en cyckelslang blir det något bättre och med en trädgårdsslang lite bättre ändå osv....

Eller hur?

Ja då menar vi samma sak, kommer man inte upp i det tryck /bromsverkan man önskar innan handtaget bottnar, ja då begränsar flexet trycket/bromskraften.

Xj 900:an hade väl ventilerade skivor?

Kan man bara beställa vanliga skivor från t.ex. ISR? Blir de inte för "smala" för orginaloken att greppa om?

Om man nu skulle byta skivor, alltså.

Amazonsport,
glöm nu inte bort Boris JR råd om rengöring av bromsskivorna. Det anser kommer på 1a, 2a och 3e plats i råd för bättre broms.
Använde själv biltema aceton
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengorning/Aceton-36154/
och hushållspapper på Triumphen och låste framhjulet vid första bromsningen efter rengöring.
Sedan blev jag försiktigare....
och körde enfingerbromsningar ett tag innan jag lärt mig att det är liten risk låsa i högre hastighet.

Last edited:
Exakt vad menar du? :va
Hehe,
jo jag undrar om inte ventilerade skivor är tjockare (inkl. "luftspalten") än vanliga "oventilerade" skivor?

Om det är så, och man beställer nya oventilerade skivor,måste ju alltså kolvarna tryckas längre ut, räcker kolvarnas "slaglängd" till?

Hoppas jag var tydlig nog?

Hehe,
jo jag undrar om inte ventilerade skivor är tjockare (inkl. "luftspalten") än vanliga "oventilerade" skivor?

Om det är så, och man beställer nya oventilerade skivor,måste ju alltså kolvarna tryckas längre ut, räcker kolvarnas "slaglängd" till?

Hoppas jag var tydlig nog?
Du tänker nog på ventilerade bilbromsskivor, som har en luftspalt mellan bromsytorna så att säga. Det har inte hojar, utom möjligen Yamaha GTS1000. Ventilerade hojskivor är borrade, som tex originalskivor på dom flesta hojar efter -90, inkl alla eftermarknadsskivor, i synnerhet ISR :) Men tjockleken är i princip alltid densamma, sånär som på någon halv mm hit eller dit.

Du tänker nog på ventilerade bilbromsskivor, som har en luftspalt mellan bromsytorna så att säga. Det har inte hojar, utom möjligen Yamaha GTS1000. Ventilerade hojskivor är borrade, som tex originalskivor på dom flesta hojar efter -90, inkl alla eftermarknadsskivor, i synnerhet ISR :) Men tjockleken är i princip alltid densamma, sånär som på någon halv mm hit eller dit.
Vissa årsmodeller av xj900 har ventilerade skivor ;)
Dock var de inte direkt lätt att hitta någon bra bild på det.. :död

http://xj-forum.de/cpg133/displayimage.php?pid=2534&fullsize=1
http://xj-forum.de/cpg133/index.php?cat=10004

Amazonsport,
glöm nu inte bort Boris JR råd om rengöring av bromsskivorna. Det anser kommer på 1a, 2a och 3e plats i råd för bättre broms.
Använde själv biltema aceton
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengorning/Aceton-36154/
och hushållspapper på Triumphen och låste framhjulet vid första bromsningen efter rengöring.
Sedan blev jag försiktigare....
och körde enfingerbromsningar ett tag innan jag lärt mig att det är liten risk låsa i högre hastighet.

Jadå, detta står på listan att göra i samband med byte av bromsslangarna.. Har bara torkat av dom förut från spill av bromsvätska vid luftning, inget annat.. Ska bli kul att se resultatet..

OK!

Just i XJ 900:ans fall VET jag att skivorna är ventilerade på samma vis som vissa bilar har det.
Står bl.a. här: http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_xj900r 83.htm
Jag vet inte hur man markerar just den meningen, men kolla i texten, 16:e stycket uppifrån(tror jag).

Jag förstår ändå vad du menar, ventilerade skivor är alltså inte mycket tjockare än vanliga skivor.

När nu detta diskuteras så måste jag passa på att fråga lite om antidiven som sitter på min hoj. Den verkar inte fungera speciellt bra så man borde väl kunna koppla bort den?
Eller är jag helt ute o reser. Men pluggas den så kanske bromskraften förbättras också? En gissning eftersom jag inte vet exakt hur den fungerar.

Hoztic: Jo, ett par äldre Yammor hade faktiskt ventilerade skivor a´la bil på åttiotalet. Trodde faktiskt endast att det var RD500:n tills jag kikade i den här tråden.

Det är inga problem att byta ut de ventilerade originalskivorna på XJn. Sitter samma skivor på RD500:n, och eftermarknadsskivorna är inte ventilerade.

När det gäller antidiven kan jag bara tala för hur det är på RD500, och på den är det bara till att plocka bort hydraulslangen som går till enheten.
Blir inte någon jätteskillnad i bromsverkan, men känslan i fronten under inbromsning förbättras ett par snäpp.

anti-dive: http://www.youtube.com/watch?v=sHj7gVOCyxU

Hade något sådant på min gamla cbr1000f som inte funkade nåt vidare, den var av enklare modell som satt endast på ena gaffelbenet och påverkades av en bromsokets rörelse vid bromsning. Bytte en o-ring som var kass och vips så funkade den kalasfint. Bromssen blev inte sämre men gaffeln bottnade inte vid bromsning som den gjort innan. Kanske värt att renovera?

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back