XS 400 the project

undra om den går o köra sådär el om den blir mysko egenskaper.

Som det ser ut och utan att ha några mått så ser det ut som om försprånget blir längre..... du får nog mäta och kolla..... kan bli lte jobbigt annars...:död:död
 
Så är det nog, den är sänkt max i kronan.
Ska börja kolla efter en annan gaffel tror jag, är någon sugen på att byta?
Söker även en sportster tank, har missat 4st i veckan. Varje gång med, den är just såld..... Surt!

Tipps på gaffel med ekerhjul som är grövre och med bättre bromsar är välkomna.
 
Söker....
Söker delar till bygget för fullt, lite dött på byggandet annars.
17" blir det, sportstertank blir det(dock den med lite större volym)
Bak blir det nog hemma bygge tror jag.
Ska lägga upp lite saker till salu av Xs.en original saker, bara jag får ändan ur vagnen och tar lite bilder.
Pm.a om nu behöver något, alla delar är i bra skick.
 
Tanken är hittad, är på väg uppåt.
Kan ingen ge tipps på framgaffel, grövre är ett krav, behöver inte vara usd.
 
Last edited:
japp, det är en sportstertank. fick byggas om en men den var redan ombyggd för sk. friscomontering, dvs helt flat undersida så jag fick öppna upp tunneln igen

Fick hem ett paket med en sportstertank idag. :tummenupp
Har testmonterar och ska nu, troligen skära upp den och bredda lite samt göra plats för tändspolarna som göms under.
Den ska sänkas ner ungefär 5cm fram samt breddas runt 5cm.
Kom gärna med tipps innan jag sätter vinkelslipen i den. :gnissla

Söker ännu grövre framgaffel till biken.
 
Du kommer ju ha kapat upp den innan du hinner att posta en bild på den i orginalutförande på tanken ändå..... :)
 
Så, då har man väll börjat på riktigt nu, kapade bort baken och test monterade crossgaffeln.
Ser coolt ut, men den ser kort ut.:va
Ska testa hitta mig en sportster tank och kolla hur det skulle se ut.:tummenupp

Så där gjorde man ofta på sjuttiotalet för att tuffa till hojarna.Satte en förlängd framgaffel på en i princip annars original hoj.En del japsare som på den tiden stukades på detta vis för att få fram ett chopperstuk.Hur det såg ut, njaaa.
 
Så, drog ut kraftpaketet och la dit ny tanken.
Har åter monterat original gaffeln men med 21" framhjul.
Har original hjulet på några så man ske skillnaden.
Tanken ska ner runt 5 cm i framkant, och hittar jag en annan plats för tändspolarna så breddas inte tanken desto mer.
Låt höra vad ni tycker.
 

Bifogat

  • IMAG0358.jpg
    IMAG0358.jpg
    242.5 KB · Visningar: 252
  • IMAG0360.jpg
    IMAG0360.jpg
    230.8 KB · Visningar: 208
  • IMAG0362.jpg
    IMAG0362.jpg
    246.7 KB · Visningar: 240
  • IMAG0365.jpg
    IMAG0365.jpg
    240.5 KB · Visningar: 252
  • IMAG0363.jpg
    IMAG0363.jpg
    248.5 KB · Visningar: 202
Kommer bli skitfräckt, ja tycker nästan att orginal framhjulet funkar bättre, kanske med ett ännu fetare gummi på bara:tummenupp
 
Skulle ju helt klart vara billigaste alternativet. =)
Har lite problem och hitta en bra avslutning på baken om man nu skulle bygga brat/bobber.
Bakdämparna sitter som fel på något sätt, får inte ihop det riktigt med linjerna i huvudet.
Finns så många byggen var man bara kapat av bak och sedan lämnat det så, inte riktigt min stil.
Om jag behåller 21" fram så kommer jag nog byta till mindre skivam bara det att det är ett tvåkolvs ok fram gör ju bromsen bättre. :)

Suttit och funderat på om man skulle förlänga svingen en 7cm, då tror jag att det ska bli rätt linjer.
Är det någon som ligger på en original sving för en mycket billig peng??
 
Last edited:
Den ska alltså täcka ramen antar jag & då blir det nog kanon. Men om du ska bygga bobber är det väl bättre att göra en stel bakram å ha fjädrad sadel.
 
Lite inspiration, så du glömmer 21 tummarn fram, lägg pengar på ett par motad hjul!

KEDO-1.7.klein.jpg.scaled.1000.jpg
 
Fy på dig Dust Buster....
Nu fick jag ju nya idér...
Motard hjul är på G ändå. :arsele Så där vara jag före. =)
Nå, vi får se vad det blir i slut ändan. =)

Kan ingen köpa Xrv modd Gaffeln??
 
Vet någon om det går att korta en cross framdämpare?
Har ju en Cr250-03 gaffel liggandes som dom flesta vet, skulle spara en del pengar om man skulle kunna göra något av den.

Nu har jag äntligen bestämt mig vad det ska bli av med denna hoj. =)
Inte tracker iaf, tyvärr...

Kanske nästa bygge. =)
 
Last edited:
Vet någon om det går att korta en cross framdämpare?
Har ju en Cr250-03 gaffel liggandes som dom flesta vet, skulle spara en del pengar om man skulle kunna göra något av den.

Nu har jag äntligen bestämt mig vad det ska bli av med denna hoj. =)
Inte tracker iaf, tyvärr...

Kanske nästa bygge. =)

Jag frågade killen i den här tråden hur han kortat gaffeln:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=219534

Tyvärr förstod jag inte svaret :-) han verkar rätt skicklig och jag har några tummar mitt i näven... Kunskapsglappet var för stort!

Hur som helst, han påstod att det var enkelt. Möjligen är det svårare eftersom din cr-gaffel är USD?
 
Så där gjorde man ofta på sjuttiotalet för att tuffa till hojarna.Satte en förlängd framgaffel på en i princip annars original hoj.En del japsare som på den tiden stukades på detta vis för att få fram ett chopperstuk.Hur det såg ut, njaaa.

Nja, chopperstuket var fortåkarmodifikationer på standardhojjar från början.
Samma bakgrund som hot-rodkulturen.
Längre framgaffel var ett sätt att få mer frigång=Större nedläggningsvinkel.
Så egentligen är det rättare med sjuttiotalsstuk.

Jättehöga sissybars berode på att staten krävde avramlingsskydd på motorcyklarna, och det passade icke räjsstuket, så då överdrev man in absurdum.
Tanken bakom aphängarstyre/armpitventilators har dock undgått mig.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top