Korta framgaffel

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hej alla.

Jag behöver korta av min framgaffel (det räcker inte med att sänka den i kronan) för att få ett schysst chassie på min 70racer.

Hur göra, kapa fjädrarna och se glad ut? Vad händer med själva dämpningen? Ska man minska oljemängden?

Gaffeln är upsidedown ifrån en Aprilia AF1:a -90.

Tack på förhand /Sleven
 
Hej alla.

Jag behöver korta av min framgaffel (det räcker inte med att sänka den i kronan) för att få ett schysst chassie på min 70racer.

Hur göra, kapa fjädrarna och se glad ut? Vad händer med själva dämpningen? Ska man minska oljemängden?

Gaffeln är upsidedown ifrån en Aprilia AF1:a -90.

Tack på förhand /Sleven

Svarva distanser så att gaffeln inte kan åka isär lika mycket som orginal. Därefter kanske du behöver kapa fjädrarna, testa och se så att styvheten blir lagom.
 
Svarva distanser så att gaffeln inte kan åka isär lika mycket som orginal. Därefter kanske du behöver kapa fjädrarna, testa och se så att styvheten blir lagom.
Exakt. Fast du ska svarva distanserna så att de går innanför gaffelfjädern, men utanpå stötdämparstången. Den ska alltså ligga i botten. Så fjädern är inte hårdare än förut, bara mer komprimerad. Om du inte har en progressiv fjäder alltså...

Men oljemägden måste du justera, om du inte vill att den ska vara stummare. Det ska fortfarande vara samma luftgap. Då fungerar den precis som normalt, men har mindre fjädringsväg. Om den bottnar, häll i lite mer olja, kanske tjockare, på seriöst bonnmeck-vis :D
 
nån som har en ilustration o bra förklaring för jag har ej öppnat en gaffel på många år o förstår inte hur en distans ska kunna minska fjädringsvägen :va
 
nån som har en ilustration o bra förklaring för jag har ej öppnat en gaffel på många år o förstår inte hur en distans ska kunna minska fjädringsvägen :va

Jag har precis gjort det. busenkelt. (fast ej usd)
Du sätter distansen i botten på innerbenet så att "damper rod" håller ner den längre i underbenet. fast jag kortade distansen ovanpå fjädern för att få fjädring liknande original.
 
nån som har en ilustration o bra förklaring för jag har ej öppnat en gaffel på många år o förstår inte hur en distans ska kunna minska fjädringsvägen :va

Ta isär gaffeln så förstår du nog. Det finns ett stopp som hindrar gaffeln att åka isär mer än till denna gräns.
Med distans här så flyttar du flyttar du den maximalt utfjädrade längden på gaffeln.
 
Ta isär gaffeln så förstår du nog. Det finns ett stopp som hindrar gaffeln att åka isär mer än till denna gräns.
Med distans här så flyttar du flyttar du den maximalt utfjädrade längden på gaffeln.

ah.. där fatta jag hur de funka men vet ändå inte hur de ser ut..
som sagt.. får väl ta isär. :)
 
tänkte va lat..
antar att hylsan ska va invändigt som gaffeldiamter? right?
sen kan man mäta sig till yttermått utan att ta isär skiten?
 
va lite krångligt o fatta vart jag skulle sätta hylsan men de gick bra :tummenupp tackar för hjälp :)
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top