Korta framgaffel

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hej alla.

Jag behöver korta av min framgaffel (det räcker inte med att sänka den i kronan) för att få ett schysst chassie på min 70racer.

Hur göra, kapa fjädrarna och se glad ut? Vad händer med själva dämpningen? Ska man minska oljemängden?

Gaffeln är upsidedown ifrån en Aprilia AF1:a -90.

Tack på förhand /Sleven
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hej alla.

Jag behöver korta av min framgaffel (det räcker inte med att sänka den i kronan) för att få ett schysst chassie på min 70racer.

Hur göra, kapa fjädrarna och se glad ut? Vad händer med själva dämpningen? Ska man minska oljemängden?

Gaffeln är upsidedown ifrån en Aprilia AF1:a -90.

Tack på förhand /Sleven

Svarva distanser så att gaffeln inte kan åka isär lika mycket som orginal. Därefter kanske du behöver kapa fjädrarna, testa och se så att styvheten blir lagom.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Svarva distanser så att gaffeln inte kan åka isär lika mycket som orginal. Därefter kanske du behöver kapa fjädrarna, testa och se så att styvheten blir lagom.
Exakt. Fast du ska svarva distanserna så att de går innanför gaffelfjädern, men utanpå stötdämparstången. Den ska alltså ligga i botten. Så fjädern är inte hårdare än förut, bara mer komprimerad. Om du inte har en progressiv fjäder alltså...

Men oljemägden måste du justera, om du inte vill att den ska vara stummare. Det ska fortfarande vara samma luftgap. Då fungerar den precis som normalt, men har mindre fjädringsväg. Om den bottnar, häll i lite mer olja, kanske tjockare, på seriöst bonnmeck-vis :D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nån som har en ilustration o bra förklaring för jag har ej öppnat en gaffel på många år o förstår inte hur en distans ska kunna minska fjädringsvägen :va
 

njelger

Guest
nån som har en ilustration o bra förklaring för jag har ej öppnat en gaffel på många år o förstår inte hur en distans ska kunna minska fjädringsvägen :va

Jag har precis gjort det. busenkelt. (fast ej usd)
Du sätter distansen i botten på innerbenet så att "damper rod" håller ner den längre i underbenet. fast jag kortade distansen ovanpå fjädern för att få fjädring liknande original.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
nån som har en ilustration o bra förklaring för jag har ej öppnat en gaffel på många år o förstår inte hur en distans ska kunna minska fjädringsvägen :va

Ta isär gaffeln så förstår du nog. Det finns ett stopp som hindrar gaffeln att åka isär mer än till denna gräns.
Med distans här så flyttar du flyttar du den maximalt utfjädrade längden på gaffeln.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ta isär gaffeln så förstår du nog. Det finns ett stopp som hindrar gaffeln att åka isär mer än till denna gräns.
Med distans här så flyttar du flyttar du den maximalt utfjädrade längden på gaffeln.

ah.. där fatta jag hur de funka men vet ändå inte hur de ser ut..
som sagt.. får väl ta isär. :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tänkte va lat..
antar att hylsan ska va invändigt som gaffeldiamter? right?
sen kan man mäta sig till yttermått utan att ta isär skiten?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
va lite krångligt o fatta vart jag skulle sätta hylsan men de gick bra :tummenupp tackar för hjälp :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top