XS 400 the project

Intressant information ni har. =)

En fråga.... Kan man använda 22x2mm hydraulrör till ramkonstruktioner?
 
Nja, chopperstuket var fortåkarmodifikationer på standardhojjar från början.
Samma bakgrund som hot-rodkulturen.
Längre framgaffel var ett sätt att få mer frigång=Större nedläggningsvinkel.
Så egentligen är det rättare med sjuttiotalsstuk.

Jättehöga sissybars berode på att staten krävde avramlingsskydd på motorcyklarna, och det passade icke räjsstuket, så då överdrev man in absurdum.
Tanken bakom aphängarstyre/armpitventilators har dock undgått mig.

Då är denna typ av styre betydligt bekvämare.
TrueStyre.jpg

Ett av mina byggen i yngre år.

Och, jo det funkar förträffligt med crossgaffel.:yoparty
 
Så, det står lite still med mitt bygge just nu, mycket med jobbet och annat som kommer i vägen.
Damp ner en 98ans Ducati monster 900 i garaget igår, det får vara min Café till nästa sommar. =)
Nå, bygget går vidare troligen nästa vecka, sitter och funderar om jag ska förlänga svingen eller inte, vi får se hur det blir med den saken.
 
Har några funderingar..
Första frågan:
Går det att förlänga svingen på ett lagligt sätt, blir den hållbar eller ska jag låta tillverka en ny med godkänt material?
Det handlar om runt 7cm som jag vill förlänga.
Andra frågan är:
får man bygga styren själv?
Vill göre en typ av Texas styre som ingen verkar ha....

Tredje frågan:
Bakfälg 18" med ryck utjämnare finns det?
 
Last edited:
Har kollat på lite däck till saken som håller på att växa...
Om jag ska ha 21" fram och 18" bak så lutar det år ett par Pirelli traildäck
http://www.dexon.se/pub_images/medium/mt43protrail_fb_55.jpg( undra om dom är gatlagliga?)

Om det blir original så hittar jag inga fin däck, vill absolut inte ha breda däck.
Fram är det 18" och bak 16", helst med vit sidorand.:yoparty
Men det hittade jag inte.....
Fram vill jag ha 100/18 bak 120/16....

Kom gärna med förslag.
 
Liten uppdatering.
Har kapat bort onödiga fästen m.m..:tummenupp
Centralstöd och startmotor är ett minne blott.
Ska kolla om jag hittar mig ett 12v mini batteri så man kan ersätta stor klumpen jag har nu, eller konding är ju ett alternativ.

Har även funderat på nya tändspolar, är inte så insatt på el sidan, Går det att ta från en annan hoj bara sådär?:va
Mina tändspolar har fasta tändkablar så dom går inte att byta och dom ser ju inte allt för nya ut.
Har även funderat på brytarlöst, vet någon om det finns färdigt till denna modell?

Tipps till mina funderingar mottages gärna. :Bugar
 
Liten uppdatering.
Har kapat bort onödiga fästen m.m..:tummenupp
Centralstöd och startmotor är ett minne blott.
Ska kolla om jag hittar mig ett 12v mini batteri så man kan ersätta stor klumpen jag har nu, eller konding är ju ett alternativ.

Har även funderat på nya tändspolar, är inte så insatt på el sidan, Går det att ta från en annan hoj bara sådär?:va
Mina tändspolar har fasta tändkablar så dom går inte att byta och dom ser ju inte allt för nya ut.
Har även funderat på brytarlöst, vet någon om det finns färdigt till denna modell?

Tipps till mina funderingar mottages gärna. :Bugar

Om du inte skall ha batteri så gissar jag att du borde ha ett motstånd eller en lämplid Zenerdiod med kylfäns istället. Zenerdiod körde man i allafall på gamla Bonneville när man tog bort batteriet.
 
hur funkar de på offroadhojar då? min xr600 har ju inget batteri, vad ersätter det? kanske går o ta från en sån.
 
Lite inspiration, så du glömmer 21 tummarn fram, lägg pengar på ett par motad hjul!

KEDO-1.7.klein.jpg.scaled.1000.jpg

Ursäkta för ovidkommande känsloyttring: men vilken snygg sving!!!
 
Det där såg intressant ut, plus in på bulten antar jag, men hur gör man med dom två sladdarna?
Plus ut, minus in???
 
Typiskt!

Suits to motorcycles with a breakerless ignition system (6V or 12V). Attention: No safety light after an engine breakdown - for racing only!
 
En sån som jag fixade till min typ kommer att funka fint på min har ju seperat tändning & lysförsörning på min.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top