Gasturbinhoj = JETeskoj!

Aha, det är därför...:hihi Är det någon ny variant av Zen-onani måntro?:va Du kanske kan sälja idén till stockholms hipsterkvarter som det nya new-age-tänket:banana

Jag känner att i det här sällskapet, bland norrländska vedbodtrimmare som handvevar fram jetmotorer i garaget och stockholmska Harleyknuttar med fler bakhjulshästar än gemene man kan räkna till, så står jag mig ganska slätt...:gnissla Men tack för förtroendet, kunde jag imponera på "the likes of you" så skulle man väl nästan kunna dö lycklig:D

Äh faen, ut och bygg med dig istället:mad: :hihi

Oroa dig inte, jag kan sätta min högra testikel på att du innan du fyller 40 kommer räknas till kategorin Märkliga Uppfinnande Kufar i din hembygd.:tummenupp

Will do, när fjällan kryper till kojs ska jag ut och byta ut aluminiumpopniten jag satte fast motorspännena med till stålnitar. Blir inte mycket till uppdatering av den operationen däremot...

tja, Tänker du satsa på en körning i Bonneville med detta blivande montster.
Jag säger go for it,,,, :tummenupp:
Ps: snygg skärm, påminner om min badtunna:hihi
imponerad av ditt kunnande:yoparty:yoparty

Målet är att köra på Bonneville en vacker dag, men innan dess ska jag tävla i Sverige och England för att testa ut hojen ordentligt. Lite för stora pengar i en resa till staterna för att åka dit med en hoj som inte är 100%, och jag vill ju helst veta att jag har en chans på rekordet för att det ska vara någon idé.

Visar den sig vara för klen får jag väl bygga en ny och starkare motor innan jag åker.:tummenupp
 
Last edited:
Oroa dig inte, jag kan sätta min högra testikel på att du innan du fyller 40 kommer räknas till kategorin Märkliga Uppfinnande Kufar i din hembygd.:tummenupp

Will do, när fjällan kryper till kojs ska jag ut och byta ut aluminiumpopniten jag satte fast motorspännena med till stålnitar. Blir inte mycket till uppdatering av den operationen däremot...

Tackar, återigen, för förtroendet:Bugar

Nu ska jag gå och vara dryg någon annanstans...:gnissla ;)
 
Du kan väl åka iväg och bygga lite hoj istället vettja.:7peta

Jag ska, imorgon om allt går enligt planerna!:) Lite sent att ta sig ut till verkstan nu när jag ändå bara kan jobba till sisådär 10 innan folk i huset börjar gå och lägga sig och vill att man håller tjeft:gnissla
 
Aerodynamiskt korrekta framskärmar ser seriöst ut.
Märks att man offrat estetiken för fart.
Det gillar jag.
Men jag hade nog gillat en handknackad, heltäckande aluminiumkåpa i förkrigsstuk ännu mer.
Det är ännu fulare.
Och snabbare.
Tror jag.
http://www.youtube.com/watch?v=r0uWEhz5RHE&feature=related


Med tanke på att de fick Guzzin att gå fortare än 290km/h -58 med cirka 85 hästar på bakhjulet ska man inte förakta deras aerodynamik.

Idag behöver en modern sporthoj cirka 180 bakhjulshästar för att göra 290km/h :va 100 hästar försvinner...
 
Med tanke på att de fick Guzzin att gå fortare än 290km/h -58 med cirka 85 hästar på bakhjulet ska man inte förakta deras aerodynamik.

Idag behöver en modern sporthoj cirka 180 bakhjulshästar för att göra 290km/h :va 100 hästar försvinner...

Njaae , Nog räcker det med 155 hjulhästar på en gammal busa för att nå 300
 
Njaae , Nog räcker det med 155 hjulhästar på en gammal busa för att nå 300

Just Hayabusa är väl iofs en av få högprestandahojar där man låtit utseendet få stå tillbaka till fördel för bättre aerodynamik? Det är ju närapå landspeed-storlek på den framskärmen och den ger ju verkligen uttrycket "plastraket" ett ansikte :D

Suzuki_GSX_1300_R_Hayabusa_2011_1600x1200_side_02.jpg



Jämför med R6.
2010-yamaha-yzf-r6a-white.jpg
 
Ursäkta för trådkapning. Hur mycket krävs för 360 km/h (100 m/s)? Det är en drömgräns för mig.

Jag höftar lite med miniräknaren och kommer fram till 268 hk, för Hayabusan som gör 300 vid 155 hk då.

360 km/h är 20 % snabbare än 300. Om nödvändig effekt ökar med kubiken på hastighetsökning (som jag tror man brukar säga?) så krävs det 155 * 1.2^3 = 268 hk för 360. Rent teoretiskt och ganska förenklat alltså, men visst låter det hyfsat rimligt..? Rätta mig om jag har fel. :brinnerup
 
Last edited:
Det är inte omöjligt att det blir en sån helkåpa på turbinhojen i slutändan, eftersom det är mer eller mindre omöjligt att klämma ut mer än 150hk ur den här motorn blir det ju luftmotståndet jag måste fila på när det inte går åka fortare med de kåpor jag har nu.

Rent spontant borde det inte bli speciellt mycket sämre luftmotstånd på den än på busan, busan liknar ju en stadsbuss i jämförelse. (jag är medveten om att mindre frontarea inte tvunget betyder mindre luftmotstånd, men ändå.)
 
:huvet
Jag höftar lite med miniräknaren och kommer fram till 268 hk, för Hayabusan som gör 300 vid 155 hk då.

360 km/h är 20 % snabbare än 300. Om nödvändig effekt ökar med kubiken på hastighetsökning (som jag tror man brukar säga?) så krävs det 155 * 1.2^3 = 268 hk för 360. Rent teoretiskt och ganska förenklat alltså, men visst låter det hyfsat rimligt..? Rätta mig om jag har fel. :brinnerup

Är det inte kvadraten?

155*1.2^2 = 223hk.
 
:huvet

Är det inte kvadraten?

155*1.2^2 = 223hk.

Nepp. Kubiken.
Kraften som krävs för att upprätthålla hastigheten ökar med kvadraten på hastigheten. Dvs. om du dubblar hastigheten så krävs dubbelt så stor kraft för att hålla hastigheten. Dvs 2*2=4ggr.
Docjk är det så att du på samma tid då också färdas dubbelt så långt.

Och effekt är ju som bekant kraft gånger sträcka.
Det ger att effekten för att hålla dubbla hastigheten är 4*2= 8 gånger så stor vilket råkar vara samma sak som 2*2*2. Dvs kubiken på hastigheten.

Om du räknar på Newton som krävs så funkar kvadraten men om du räknar på effekt så blir det kubiken.
 
Nu är väl inte en gammal hajabusa en modern sporthoj :krama

Effekten ökar för varje år men toppfarten ändras högst marginellt, och kåporna blir mindre och mindre och häftigare och häftigare.

Superb utveckling :va

Inte konstigt alls.
Det är lättare att sälja hojjar som är snygga och manöverdugliga, än enbart snabba.
Det skulle förmodligen inte vara några problem att tillverka hojjar som gör 100 m/s.
Men då får man räkna med ordentligt inbyggd förarplats, smala däck och gigantisk hjulbas.
Allt annat offras för en toppfart man ytterst sällan kan använda.
 
Hörru Johansson, hur går det?

Sitter här i den östra rikshalvan (Finland) och följer bygget med stort intresse. Skriv gärna en rad om framgångar eller motgångar den senaste veckan. Hur går det med bygget av själva ramen?

Är väldigt imponerad av dina kunskaper! Går det få praktikplats som 27-åring? :tungan

Lycka till!
 
Tjenare Arnoldsson, klart det ska komma en uppdatering!

Jag har inte fått något gjort i helgen av den enkla anledningen att jag varit i Åre med 12 polare och supit in trettioårsdagen, en gasturbin och en polares nybyggda kukrunkarmaskin följde med så det blev en lyckad helg!:D

kukqvarna.jpg


Hur som helst så har jag köpt en sats planförsänkare och försänkt hålen till bultarna som håller fast turbinhuset mot lagerhuset idag, tidigare var insexbultarna försänkta med en borr men då får man ingen plan anliggningsyta för insexskallarna.

JU-01626.jpg


Så här tjusigt blev det.

JU-01627.jpg


Sen plockade jag isär motorn och kollade upp lagringen, den såg som tur var fin ut så min lösning på oljesmörjningen verkar fungera bra.

JU-01628.jpg
 
Tjenare Arnoldsson, klart det ska komma en uppdatering!

Jag har inte fått något gjort i helgen av den enkla anledningen att jag varit i Åre med 12 polare och supit in trettioårsdagen, en gasturbin och en polares nybyggda kukrunkarmaskin följde med så det blev en lyckad helg!:D

kukqvarna.jpg



snygg kukrunkar maskin:rofl:rofl, uppdatera den så att den lägger barnen och lagar mat så kan man kasta ut frugan:D skulle tror
att du kunde rull dig i pärninga då:tummenupp
 
Tjenare Arnoldsson, klart det ska komma en uppdatering!

Jag har inte fått något gjort i helgen av den enkla anledningen att jag varit i Åre med 12 polare och supit in trettioårsdagen, en gasturbin och en polares nybyggda kukrunkarmaskin följde med så det blev en lyckad helg!:D

kukqvarna.jpg

Ni är fan inte kloka:rofl :D
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top