Använder ni STA-BIL? " Röda annonsen till höger"

Status
Ej öppen för fler svar.
Fyll upp tanken och sätt på underhållsladdaren så fixar det sig:tummenupp
Precis !
Tänk dock på att är det en mer avancerad underhållsladdare som måste programmeras för att starta (tex val mc 1A, bil 4A osv) ta och titta till den minst varje månad för blir det ett avbrott på 230V så går de inte igång, igen. Utan måste programmeras på nytt !
För lite snopet ifall hojen inte startar på våren.....efter stått med underhållsladdare under vintern.

Jag brukar byta olja och oljefilter också så den står med ren olja
(inga korroderande syror, typ kolsyra i oljan) under vintern.

Last edited:
Läste svaren ovan, och känner att jag vill tillföra fakta och ge mer bakgrundsinformation.

1. Det bränsle som säljs på vanliga svenska bensinstationer är av bra kvalitet, men det är tillverkat för att användas - inte för att lagras.
Läs gärna mer på sidorna jag länkar till längst ner.

2. Eftersom bensinen inte klarar lagring bra, rekommenderar i princip alla tillverkare användandet av bränslestabilisator vid långtidsförvaring av motorn.

3. Det som normalt händer i bränslesystemet på din MC om du inte använder bränslestabilisator vid vinterförvaring är:

> det bildas utfällningar i bränslet (kan bildas klumpar, slem och lackliknande film).
Dessa utfällningar fastnar normalt i bränslefiltret men kan även sätta sig i förgasare / insprutare och vanligtvis förstörs då munstyckenas förmåga att finfördela bränslet. Detta leder till marginellt minskad effekt och lite ojämn gång - vilket åtgärdas med ultraljudstvätt av munstyckena.
Utfällningarna kan även minska flöde eller täppa till munstycken, förstöra bränslepump, mm men det är ovanligare.

> Vatten kommer in i bränslesystemet via kondens eller vattenattraktion. Vattnet orsakar korrosion och andra problem i bränslesystemet. Ofta ser man lite rost i tanken vilket inte är så illa, värre är att insprutare/förgasare och bränslepump förstörs.

> Dessutom tappar ofta bränslet oktantal och får högre flampunkt vilket leder till svårstartad motor, ojämn gång och mer sot när man kör upp bränslet.

Precis som med det mesta kan man göra på rätt sätt och då funkar allt som det ska och slits minimalt.
Eller så kan man göra fel men det funkar oftast ett tag i alla fall, men med ökad slitage och minskad driftsäkerhet.

RÄTT sätt vid vinterförvaring är:
> Fyll på luft i däcken
> Fyll bensintanken till 95% full med fräsch bensin. Tillsätt STA-BIL och kör hojen 10 minuter så det stabiliserade bränslet når hela bränslesystemet.
> Byt olja och filter
> Underhållsladda batteriet

FEL sätt är:
Skit i allt och hoppas att hojen funkar i vår. Normalt startar hojen på våren, men med korrosion och avlagringar i bränslesystem och motor. Har du otur startar inte hojen och det blir dyra reparationer.

För övrigt - det finns massor av bränslestabilisatorer på marknaden. STA-BIL® är världens mest rekommenderade och betrodda bränslestabilisator. STA-BIL® har i oberoende tester visat sig överlägset bäst och rekommenderas av över 130 stora tillverkare som t.ex. Suzuki, Kawasaki, Triumph Motorcycles, Ski-Doo, Polaris, Bombardier, Volvo Penta, Ford, Holley Carburetor, Bombardier, Briggs & Stratton m.fl.
Dessutom är STA-BIL billigt så varför inte använda den bästa produkten? En flaska för 139 kr räcker till 100 liter bensin = ca 25 kr per tank.

För den som undrar - jag har i 20 års tid jobbat med motorer, och jag är auktoriserad mekaniker för flera märken. Dessutom jobbar jag med STA-BIL därför att jag tycker det är en riktigt bra produkt.

För dig som vill veta mer länkar -
> Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet - www.spi.se/
> Wikipedia om bensin - http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline
> www.STA-BIL.se

Last edited:
Har aldrig använt tillsatser och kommer inte göra heller. Varken i båten, bilarna eller hojjen.

Diesel är det lite värre med men inte ens där har jag några problem när bilen elller grävmaskiner har stått över vintern.

vad räknar som långtids förvaring av bränsle?

vad räknar som långtids förvaring av bränsle?

Vad som är långtidsförvaring beror på många faktorer, t.ex. typ av bensin (etanolinblandad=kortare livslängd), temperatur/luftfuktighet, hur ventilerad tanken är, mm.

Generellt brukar de stora tillverkarna ange mellan 14-60 dagar (från det man tankar på macken) beroende på bränsle, mm som den lagringstid varefter tillsats av STA-BIL eller liknande bränslestabilisator behövs för att säkerställa att inte få problem med bränslesystemet.

Generellt:
> 14 dagar Båt, Snöskoter (öppen ventilerad tank, hög luftfuktighet)
> 30 dagar MC, skoter, gräsklippare, mm (öppen ventilierad tank)
> 60 dagar Bil, samt vissa MC, Båt, mm med ventil/filter till tank (ventil/filter till tanken)

OBS. under gynsamma förhållanden kan bränslet hålla sig fräscht betydligt längre.

Last edited:
Det fungerar lika bra med 2% tvåtakts olja i bränslet över vintern, Oljan förhindrar all koridering och rost bildning i tank, förgasare eller insprut.

oljan påverkar heller inte katalysatorer när den används samtidigt smörjer den insprutnings ventiler samt i dom fallen det finns elpump även denna.

och det är ännu billigare samt att det finns säkert 50-75 olika val av 2T olja att ta till.

mvh

Vad som är långtidsförvaring beror på många faktorer, t.ex. typ av bensin (etanolinblandad=kortare livslängd), temperatur/luftfuktighet, hur ventilerad tanken är, mm.

Generellt brukar de stora tillverkarna (t.ex. Suzuki, Yamaha, Honda, Kawasaki, Triumph, Aprillia, Ski-Doo, Volvo Penta, Mercruiser, Briggs & Stratton m.fl) ange mellan 14-60 dagar som den lagringstid varefter tillsats av STA-BIL eller liknande bränslestabilisator behövs.

Generellt:
> 14 dagar Båt, Snöskoter (öppen ventilerad tank, hög luftfuktighet)
> 30 dagar MC, skoter, gräsklippare, mm (öppen ventilierad tank)
> 60 dagar Bil, samt vissa MC, Båt, mm med ventil/filter till tank (ventil/filter till tanken)

Var har du fått de siffrorna ifrån? Och snälla svara inte vår egen marknadsföring.

I de SS/ISO standarder för bensin jag funnit krävs lagringsstabilitet på minst ett år. Och ser man lite nyktert på saken så är det knappast så att tiden från raffinaderi till motor i genomsnittsfallet skulle vara så kort att 14-60 dagars extra lagring i våra garage skulle innebära ett problem.

Jag skulle säga att 98% av alla problem folk får på våren är för att de låter soppan stå kvar i flottörhusen och ger fan i att underhållsladda batteriet. Tomma flottörhus och en smart batteriladdare från Biltema för 249kr så är man vinterrustad......

Så om jag tankar min bil max en gång i månaden betyder det att jag nästan ständigt åker runt med för gammalt bränsle?

/A

Så om jag tankar min bil max en gång i månaden betyder det att jag nästan ständigt åker runt med för gammalt bränsle?

/A

nej det innebär att sta-bil tycker du borde ha sta-bil i din tank så dom tjänar ännu mer pengar.

Var har du fått de siffrorna ifrån? Och snälla svara inte vår egen marknadsföring.

I de SS/ISO standarder för bensin jag funnit krävs lagringsstabilitet på minst ett år. Och ser man lite nyktert på saken så är det knappast så att tiden från raffinaderi till motor i genomsnittsfallet skulle vara så kort att 14-60 dagars extra lagring i våra garage skulle innebära ett problem.

Jag skulle säga att 98% av alla problem folk får på våren är för att de låter soppan stå kvar i flottörhusen och ger fan i att underhållsladda batteriet. Tomma flottörhus och en smart batteriladdare från Biltema för 249kr så är man vinterrustad......

mycket bra inlägg som jag håller med till fullo.

har aldrig nånsin haft problem med maskiner som stått länge utan STA-BIL och jag har jobbat som mekaniker jag med... :tummenupp

Last edited:
så här tycker/tyckte Shell...

Hittade detta svaret från Shell på nätet_

"Hej
Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp. "

Och Statoil:
Bensin kan lagras länge (flera år) om den förvaras svalt, mörkt och i ett väl tillslutet kärl. Man kan förlora en del ångtryck hos bensinen under förvaring, vilket kan göra motorn svårstartad, genom att tillsätta en liten mängd färsk bensin åtgärdar man detta problem. Bensin som innehåller etanol är något mer vattenkänslig än bensin utan etanol, det är därför viktigt att förvara bensin på ett torrt ställe.

Last edited:
Var har du fått de siffrorna ifrån?

Eftersom lagringstider beror på förvaringsförhållanden av bränslet i fordonet, mm är det tillverkarna som anger rekommendationer.

Som jag angav ovan kommer siffrorna från generalliseringar av vad stora motor och fordonstillverkare anger.
Olika tillverkare ger olika tider - oftast angivna från 14-60 dagar (uppdelningen båt/mc/bil typ av tank är en förenklad sammanfattning av mig utifrån tillverkarnas rekommendationer).

Jag har inte laglig rätt att gå ut med interna sevice meddelanden så därför kan jag inte publicera dessa dokument.
(Sevicemeddelande / Service Bulletin + STA-BIL om ni vill googla själva, lättare att hitta engelska dokument på nätet).

I Sevicemeddelande kan det stå något i stil med följande (detta är skrivet av mig, men återspeglar ungefär innehållet i service meddelande):

Vid användning av bensin som innehåller etanol (t.ex. 95-oktan) ska förvaring av bensin i bränsletanken under lång tid undvikas. Långa förvaringsperioder skapar unika problem.
Etanolblandade bränslen förbrukas normalt innan de kan absorbera tillräckligt med luftfuktighet för att orsaka problem.
Vid uppställning / långtidsförvaring sitter bränslet länge nog för att fasseparation ska äga rum, vilket leder till korrosion om etanolen har sköljt bort skyddande oljefilm från inre motorkomponenter. Använd STA-BIL® eller liknande bränslestabilisator i de fall bränslet inte används inom 30 dagar.

För övrigt - om fasseparation sker, sjunker etanol/vatten till botten och bensin/olja flyter ovanpå. Även om man bara har en liten droppe etanol/vatten kan det bli svåra komponentskador i bränslesystemet.

För övrigt nr 2 - precis som att din MC normalt sett inte pajar om du inte följer tillverkarens oljebytes rekommendationer (bara mer slitage och ökad risk för motorhaveri) - så gäller samma sak med bränslesystemet.
Att göra fel innebär för de allra flesta alltså inte att motorn pajar utan "bara" mer slitage och ökad risk för motorhaveri.

Igen - länkar - för dig som vill läsa mer om moderna drivmedel
> Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet - www.spi.se/
> Wikipedia om bensin - http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

Edit - Googlade själv och hittade en länk till Volvo Penta som skriver om etanolblandad bensin. Inte helt relevant text men något i alla fall. Där anger Volvo Penta 14 dagar vind användning av E10.
> http://www.volvopenta.com/volvopent...ines/parts_service/faq/pages/faq_ethanol.aspx

Last edited:
Precis !
Tänk dock på att är det en mer avancerad underhållsladdare som måste programmeras för att starta (tex val mc 1A, bil 4A osv) ta och titta till den minst varje månad för blir det ett avbrott på 230V så går de inte igång, igen. Utan måste programmeras på nytt !

Näe, om det är en minsta lilla intelligent laddare (eller minsta lilla intelligent konstruktör bakom laddaren kanske) så går laddaren igång på precis samma läge som den var inställd på innan strömavbrottet.

Det gör alla mina Ctek, däremot brukar korkade kopior inte starta om i rätt läge, det har du rätt i.

Jag har i alla fall tankat fullt på hösten, låtit hojen stå över vintern och när jag tryckt på startknappen på våren har det gått igång direkt. Varenda gång. Både kall och varmgarage.

Detta utan STA-BIL.

Jag har väl haft tur och fått tag på bensin som tål lagring (sarkasm).
Fuggarna tömde man ju med skruven innan man ställde av.

Exakt och sen slår de igång motorn med den sura snapsen i fuggen, surar ner stiften och drar ut det lilla sista som är i batteriet tills startreläet låter som en hackspett och startar en "varför startar inte min mc"-tråd på sporthoj.com.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna