Eftersom lagringstider beror på förvaringsförhållanden av bränslet i fordonet, mm är det tillverkarna som anger rekommendationer.
Jag har inte laglig rätt att gå ut med interna sevice meddelanden så därför kan jag inte publicera dessa dokument.
(Sevicemeddelande / Service Bulletin + STA-BIL om ni vill googla själva, lättare att hitta engelska dokument på nätet).
Vid uppställning / långtidsförvaring sitter bränslet länge nog för att fasseparation ska äga rum, vilket leder till korrosion om etanolen har sköljt bort skyddande oljefilm från inre motorkomponenter. Använd STA-BIL® eller liknande bränslestabilisator i de fall bränslet inte används inom 30 dagar.
För övrigt - om fasseparation sker, sjunker etanol/vatten till botten och bensin/olja flyter ovanpå. Även om man bara har en liten droppe etanol/vatten kan det bli svåra komponentskador i bränslesystemet.
För övrigt nr 2 - precis som att din MC normalt sett inte pajar om du inte följer tillverkarens oljebytes rekommendationer (bara mer slitage och ökad risk för motorhaveri) - så gäller samma sak med bränslesystemet.
Att göra fel innebär för de allra flesta alltså inte att motorn pajar utan "bara" mer slitage och ökad risk för motorhaveri.
Vänta här nu....
Hur menar ni att er produkt förhindrar bränslerelaterade problem?
Som citerat ovan från Shell så är där främst två problem vid lagring av bränsle: 1. Förångning av de lättaste komponenterna 2. Kondens och upptag av vatten.
Sta-Bil verkar enl er MSDS innehålla 95% 2-Propanol dvs samma sak som K-sprit och 5% av hemlig ingrediens vars CAS nummer börjar på 1002 vilken indikerar att det är en halvlång kolkedja med -oh grupp.
Förångningen av de absolut lättaste kolvätena finns där ingen bot mot förutom att försegla behållaren något som dock inte stoppar att crackade komponenter är instabila.
Förhindra upptag av vatten förhindras givetvis bäst av ett slutet system i första hand och i andra hand genom att inte ha etanol i soppan. Men nu har vi det och jag är väldigt intresserad av hur er produkt förhindrar detta upptag.