Använder ni STA-BIL? " Röda annonsen till höger"

Status
Ej öppen för fler svar.
Eftersom lagringstider beror på förvaringsförhållanden av bränslet i fordonet, mm är det tillverkarna som anger rekommendationer.
Jag har inte laglig rätt att gå ut med interna sevice meddelanden så därför kan jag inte publicera dessa dokument.
(Sevicemeddelande / Service Bulletin + STA-BIL om ni vill googla själva, lättare att hitta engelska dokument på nätet).

Vid uppställning / långtidsförvaring sitter bränslet länge nog för att fasseparation ska äga rum, vilket leder till korrosion om etanolen har sköljt bort skyddande oljefilm från inre motorkomponenter. Använd STA-BIL® eller liknande bränslestabilisator i de fall bränslet inte används inom 30 dagar.

För övrigt - om fasseparation sker, sjunker etanol/vatten till botten och bensin/olja flyter ovanpå. Även om man bara har en liten droppe etanol/vatten kan det bli svåra komponentskador i bränslesystemet.

För övrigt nr 2 - precis som att din MC normalt sett inte pajar om du inte följer tillverkarens oljebytes rekommendationer (bara mer slitage och ökad risk för motorhaveri) - så gäller samma sak med bränslesystemet.
Att göra fel innebär för de allra flesta alltså inte att motorn pajar utan "bara" mer slitage och ökad risk för motorhaveri.

Vänta här nu....

Hur menar ni att er produkt förhindrar bränslerelaterade problem?

Som citerat ovan från Shell så är där främst två problem vid lagring av bränsle: 1. Förångning av de lättaste komponenterna 2. Kondens och upptag av vatten.

Sta-Bil verkar enl er MSDS innehålla 95% 2-Propanol dvs samma sak som K-sprit och 5% av hemlig ingrediens vars CAS nummer börjar på 1002 vilken indikerar att det är en halvlång kolkedja med -oh grupp.

Förångningen av de absolut lättaste kolvätena finns där ingen bot mot förutom att försegla behållaren något som dock inte stoppar att crackade komponenter är instabila.
Förhindra upptag av vatten förhindras givetvis bäst av ett slutet system i första hand och i andra hand genom att inte ha etanol i soppan. Men nu har vi det och jag är väldigt intresserad av hur er produkt förhindrar detta upptag.

När man läser den här tråden kommer man att tänka på "motaloy" som såldes på typ tidigt åttiotal, detta var några tabletter som man la i tanken och då skulle motorn renovera sig själv medans man körde.:D:D:D

När man läser den här tråden kommer man att tänka på "motaloy" som såldes på typ tidigt åttiotal, detta var några tabletter som man la i tanken och då skulle motorn renovera sig själv medans man körde.:D:D:D

de funka ju skitbra jue... :D

Hittade detta svaret från Shell på nätet

Ska försöka med förtydliganden för att undvika missförstånd (svårt att få med alla detaljer utan att bli för långdragen):

1. Lagring i gastäta bränsledunkar är en helt annan sak än lagring i mc-tank och bränslesystem. Fråga bensinbolagen om lagring MC-tank, på mc som lagras i de förhållanden din mc vinterförvaras.

2. De antal dagar som tillverkarna anger är generella och inte "i bästa fall". Som tillverkare läggar man i princip alla service rekommendationer med viss säkerhetsmarginal.
Så säger en tillverkare 30 dagar som ska täcka in att mc'n står i ett kallgarage är det inte motsatsen till att bensinleverantören säger 3-5 månader i en bil med ventil/filter i varmgarage och låg luftfuktighet.

3. Många tömmer förgasarna, och tycker det är bra. Det hjälper inte mot rost i tank, utfällningar i bränsleledningar, mm, men visst slipper man problem med förgasaren.

Att använda STA-BIL är dock ett i många fall bättre alternativ då man slipper all korrosion inklusive tank, bränslepump, mm. Dessutom rengörs bränslesystemet och bensinen är fräsch när man ska använda hojen igen. Kort sagt + bättre för bränslesystemet + enkelt + kostar bara ca 25 kr per tank.

4. De flesta moderna hojar har idag INSPRUTNING. Man kan inte tömma insprutningssystemet (utan att paja bränslepumpen eller flera timmars mek). Så då är det STA-BIL, liknande produkt eller akrylatbensin som gäller.

Vänta här nu....

Hur menar ni att er produkt förhindrar bränslerelaterade problem?

Som citerat ovan från Shell så är där främst.....

Det är sunt att vara skeptisk då det finns massor av bluff produkter på marknaden, och många kan vara direkt skadliga. Om en produkt lovar mycket men ingen stor tillverkare rekommenderar den är det med stor sannolikhet en "bluffprodukt".

1. STA-BIL innehåller garanterat ingen alkohol/K-sprit!
alltså ingen K-sprit eller något liknande i flaskan.
Vad jag känner till finns ingen tillsats med alkohol/K-sprit som rekommenderas av stora tillverkare då man av flera skäl absolut inte vill tillsätta mer alkohol i soppan via tillsatser.

2. Hur menar ni att er produkt förhindrar bränslerelaterade problem?

STA-BIL är rekommenderas av över 130 stora tillverkare (t.ex. Triumph, Suzuki, Kawasaki och svenska Volvo Penta), därför att STA-BIL ger ett komplett skydd av bränslesystemet vid långtidsförvaring:
> STA-BIL är helt säker att använda i alla bensinmotorer
> STA-BIL har additiver som bromsar åldrandet av bränslet (inkl. additiver som bromsar förångning av de lättaste komponenterna och och upptag av vatten)
> STA-BIL har additiver som skyddar mot korrosion
> STA-BIL har additiver som rengör bränslesystemet

3. Innehållet i STA-BIL.

Vanlig bensin består till huvuddelen av kolväten som huvudsakligen kommer från råolja. Massor av olika sortes kolväten, som kallas t.ex. Aromatiska kolväten, Olefiner, Naftener, mm.
För att bensinen ska få de egenskaper som krävs för att den ska få säljas måste det dessutom tillsättas kostsamma additiver.
Finns massor av olika additiver med olika egenskaper, t.ex. additiver för att
> förhindra korrosion
> agera som smörjmedel
> öka oktantalet
> bromsa oxidationen
> mm, mm, mm
dessa additiver som bensinbolagen tillsätter finns alltså alltid redan med i den bensin ni tankar på macken.

STA-BIL innehåller också dessa kostsamma additiver, men i koncentrerad mängd och exakt rätt inbördes förhållande.
För att på ett enkelt sätt transportera dessa additiver finns de i en lösning bestående av vissa typer kolväten som har som egenskap att de snabbt och lätt kan bära med additiven. Dessa kolväten kallas på kemispråk "nafta" eller "petrolium" och förekommer i vanlig bensin. Beroende på vilken STA-BIL produkt det rör sig om varierar Nafta-% något men ligger på 65-95%. Huvuddelen av innehållet i STA-BIL är alltså samma sak som finns i vanlig bensin.

Additiverna i STA-BIL är inte heller något hokus pokus utan liknande additiv som redan finns i bensinen du tankar - fast här i mycket högre koncentration och i exakt rätt inbördes förhållande.

Resultatet av STA-BIL är därför att du får de positiva egenskaperna av additiven som bensinbolagen redan haft i bensinen - fast mer. Som ger längre hållbarhet, längre tid innan oktantalet sjunker, mer korrosionsskydd och mer rengörand förmåga.

Att attitiven sen är lösta i utvald petrolium/nafta gör bara att när man använder produkten behöver du inte skaka om tanken utan additiven blandas av sig självt snabbt ut i hela tanken.

- många brukar fråga sig varför inte bensinbolagen stoppar i alla dessa additiv redan från början.
Nästan all bensin/diesel som säljs används inom några veckor och då behövs inte mer additiv. Min personliga gissning är att bensinbolagen därför gör avvägningen att de tar inte mer additiv än nödvändigt för att uppfylla lagstadgade krav - istället för att ta mer additiv och då också höja bensinpriset med 80 öre/liter. V-Power har mer additiv än 95/98 och V-Power står gissningsvis inte för huvuddelen av försäljningen i Sverige.

Så de som ska långtidsförvara bränslet kan ju vi de tillfällena lätt hälla i STA-BIL® bränslestabilisator så är det inga problem.

Blev ytterligare ett långt inlägg men jag hopps du fått svar på dina frågor. Här är länk om additiv för den intersserade:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_additive

Last edited:

Så de som ska långtidsförvara bränslet kan ju vi de tillfällena lätt hälla i bränslestabilisator så är det inga problem.

alltså det är ju inte funktionen vi tvivlar på... iaf inte jag, det funkar säkert skitbra...

utan det är mer det att det funkar lika bra utan... :hej

alltså det är ju inte funktionen vi tvivlar på... iaf inte jag, det funkar säkert skitbra...

utan det är mer det att det funkar lika bra utan... :hej

Om bensin höll sig fräsch över vinterförvaringen skulle inte alla förr i tiden (och vissa fortfarande) ha tömt förgasarna. Man tömde förgasarna för att man kunde få problem annars (som många fått erfara under -70, -80 och -90 talet).

Idag har vi mer sofistikerade insprutningsmotorer som drar mindre bensin och ger mer effekt bl.a. tack vare mer exakt bränsle/luft-blandning. Dessa insprutningsmotorer är också känsligare för föroreningar i bränslesystemet.

Bensinen är miljövänligare (vilket jag tycker är kanon), men tyvärr ännu mindre åldrings-stabil.

Detta gäller i synnerhet etanolinblandad bensin som fungerar jättebra, i USA har de kört med E10 länge och går nu upp på E15 (där "alla" känner till STA-BIL och det är inte mycket problem).

I Europa är det många som klagar på just etanolinblandad bensin därför att de lagrat bensinen för länge och fått problem. (sök på nätet, finns hur mycket som helst om detta).
Som vanligt - gör rätt = inga problem, gör fel = problem.

Slutligen - över 130 seriösa tillverkare rekommenderar STA-BIL. De gör det därför att den behövs.

Eftersom lagringstider beror på förvaringsförhållanden av bränslet i fordonet, mm är det tillverkarna som anger rekommendationer.

Som jag angav ovan kommer siffrorna från generalliseringar av vad stora motor och fordonstillverkare anger.
Olika tillverkare ger olika tider - oftast angivna från 14-60 dagar (uppdelningen båt/mc/bil typ av tank är en förenklad sammanfattning av mig utifrån tillverkarnas rekommendationer).

Jag har inte laglig rätt att gå ut med interna sevice meddelanden så därför kan jag inte publicera dessa dokument.
(Sevicemeddelande / Service Bulletin + STA-BIL om ni vill googla själva, lättare att hitta engelska dokument på nätet).

I Sevicemeddelande kan det stå något i stil med följande (detta är skrivet av mig, men återspeglar ungefär innehållet i service meddelande):

Vid användning av bensin som innehåller etanol (t.ex. 95-oktan) ska förvaring av bensin i bränsletanken under lång tid undvikas. Långa förvaringsperioder skapar unika problem.
Etanolblandade bränslen förbrukas normalt innan de kan absorbera tillräckligt med luftfuktighet för att orsaka problem.
Vid uppställning / långtidsförvaring sitter bränslet länge nog för att fasseparation ska äga rum, vilket leder till korrosion om etanolen har sköljt bort skyddande oljefilm från inre motorkomponenter. Använd STA-BIL® eller liknande bränslestabilisator i de fall bränslet inte används inom 30 dagar.

För övrigt - om fasseparation sker, sjunker etanol/vatten till botten och bensin/olja flyter ovanpå. Även om man bara har en liten droppe etanol/vatten kan det bli svåra komponentskador i bränslesystemet.

För övrigt nr 2 - precis som att din MC normalt sett inte pajar om du inte följer tillverkarens oljebytes rekommendationer (bara mer slitage och ökad risk för motorhaveri) - så gäller samma sak med bränslesystemet.
Att göra fel innebär för de allra flesta alltså inte att motorn pajar utan "bara" mer slitage och ökad risk för motorhaveri.

Igen - länkar - för dig som vill läsa mer om moderna drivmedel
> Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet - www.spi.se/
> Wikipedia om bensin - http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

Edit - Googlade själv och hittade en länk till Volvo Penta som skriver om etanolblandad bensin. Inte helt relevant text men något i alla fall. Där anger Volvo Penta 14 dagar vind användning av E10.
> http://www.volvopenta.com/volvopent...ines/parts_service/faq/pages/faq_ethanol.aspx

Självklart är det väl helt omöjligt att många bolag har gemensamma ägare och intressen...?

Kom igen nu och sluta vara så naiv!

Aldrig funderat på varför en mjölkliter håller flera dagar efter datummärkningen gått ut?

Shell V-Power is an unleaded gasoline meeting the requirements according to "Miljöklass 1" and Swedish Standard SS-EN228 and SS-15 54 22. The unique formulation has been developed to offer improved power and acceleration from the first refuelling. V-Power is formulated to reduce the internal friction of the engine to provide optimum performance. It is formulated to remove the build up of deposits in the inlet system and on inlet valves and also prevents surface corrosion.The gasoline contains max 5% ethanol. V-Power is solely for refuelling internal combustion engines and should not be used for other purposes.

Tankar man detta bränsle (som många sporthojsägare gör) så behövs ju inga extra tillsatser. Minimalt med oxiderande/korroderande/vattenupptagande etanol dessutom :tummenupp

Vi fattat för länge sen, att det är du som kränger produkterna. Här får du lite extra reklam, när vi ändå håller på...

WakePower AB Exklusiv Distributör för STA-BIL® Sverige, Norge, Danmark & Finland

Westmansgatan 37
582 16 Linköping
Sweden

Froggy Vattensport
Westmansgatan 37
582 16 Linköping
www.froggy.se

Last edited:
Tankar man detta bränsle (som många sporthojsägare gör) så behövs ju inga extra tillsatser. Minimalt med oxiderande/korroderande/vattenupptagande etanol dessutom :tummenupp

Minimalt? Skulle snarare påstå maximalt. Man får ju inte bland in mer än 5% etanol i bensin.

Vill man ha minimalt så får man köra på 98 oktan, som hos de flesta (alla?) bolag än så länge är helt fritt från etanol.

Fr.o.m. 1 maj 2011:

-Blyfri 95 ersätts av E10, upptill 10% etanolhalt.

-Blyfri 98 innehåller upptill 5% etanol.

-V-Power (>98.2Oktan) max 5% etanolinnehåll.

Notera: Däremot så skulle jag använda rengörande/smörjande/skyddande bränsletillsatser om jag bodde i USA, där dom har som tradition med dålig/billig mackbensin som sönderfaller/dunstar snabbt = mkt kortare lagringstid, än vad vi är vana med här i Swe. Jag gissar på STA-BIL är framtaget för USA-marknaden först o främst o därför rekommenderas den även av Europatillverkarna att användas (just där). I USA har jag själv haft div. uppstartsproblem/driftstörningar pga. kondensvatten i bensinen med olika insprutningsbilar (med o utan turbo) men först efter att de stått 3-6 månader i ökenvärme ute i solen med E15 i tanken.

Last edited:
Fr.o.m. 1 maj 2011:

-V-Power (>98.2oktan) max 5% etanolinnehåll.

1 maj blev det tillåtet med E10, hittills har dock inget bensinbolag infört det i praktiken.

Fr.o.m. 1 maj 2011:

-V-Power (>98.2oktan) max 5% etanolinnehåll.

95 oktan måste innehålla 5% etanol men from 1 maj får de gå upp till 10%. 98 oktan får innehålla max 5%.

Men ingen har väl infört 10% ännu så vitt jag vet.

Se tex Statoil http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Statoil&state=Statoil_dynamic&viewid=2112553&showMenu=2_0_0

Kika sedan på deras produktblad så ser du att 98 oktan inte innehåller etanol, och 95 oktan innehåller 5%.

Preem har inte heller etanol i sin 98 oktan.

OkQ8 tycks dock ha det numera.

Hur länge har STA-BIL funnits? och vad gör den så mycket bättre än andra tillsatser eftersom att det är så många tillverkare som rekomenderar just den produkten?

Last edited:
Jag har aldrig någonsin under mitt liv hällt i några tillsatser vare sig i bensin eller olja.

Vinterförvaring av mina båtar.
Större Kontrollera att sötvattensdelen av kylsystemet är fullt och har tillräckligt med glykol. Skölj ur saltvattensdelen med sötvatten genom att köra motorn. Slå i glykol mot slutet och stäng av. Töm vattenavskiljaren i bränslesystemet. Spruta 5-56 eller ännu bättre läg på polfett på känsliga elanslutningar.

Mindre. Kör tills dom fryser fast, fortsätt som vanligt när dom tinat loss. Hållbarhet E85 14 dagar, yeah right.

Vinterförvaring av hoj
Tvätta av hojen. Smörj kedja, vajrar, kopplings och bromshantag. Dränera luftfiltret. Lägg på ett kapel om du kommer ihåg det.

Till våren. Kolla igenom hojen dagen innan du tänker börja köra. Ladda batteriet om det behövs (har råkat ut för det en gång). Kolla oljan. Kör och njut.

Bilar. Vadå vinterförvaring ?

2 gånger i mit liv har jag sett problem med avlagringar i bränslesystemet.

I somras hjälpte jag en kompis att fixa en 35Hp suzuki utombordare. Flottörhusen var fulla av gele. Den båten sjönk förrförra hösten och togs bara upp och användes utan några som helst åtgärder. Tilläggas bör att den fungerade bra trots gelen utom på tomgång.

Den andra gången var så där 30 år sedan. En Ockelbo T17 med trimmad B20 som använts mycket flitigt för långturer och vattenskidor började dö när man gav stålet. Efter mycket svärande upptäckte vi att en bit gummi och delar af en tröja (?) hade avlagrats i en vinkel. Vid högre flöden trycktes tröjbiten ihop och gummibiten täppte till. Undrar om STA-BIL hade rensat bort tröjan och gummibiten ?

............
Slutligen - över 130 seriösa tillverkare rekommenderar STA-BIL. De gör det därför att den behövs.

Och tjänar pengar på att sälja det. ?

Det är inte första gången i världshistorien någon säljer billig lacknafta skitdyrt i små förpackningar och kallar det bränslesystemsrengörare.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...