Vuxenmobbing

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
För att göra en lång historia kort. Jag har ett litet dilemma som jag behöver lite input med. Jag har under x antal år gått på en högskolelinje som kantas av stora problem med vuxenmobbing. Anledningarna till detta är många, den största anledningen är att det inte finns någon utsedd ledare, det finns en programchef, men han är inte så närvarande.

Mobbarna riktar in sig på diverse elever och trycker, det handlar oftast om falsk ryktesspridning och förtal. Men även verbala påhopp händer.

Nu till dilemmat:

Jag har haft planer på att gå till denna programchef, problemet är att : vad exakt ska han göra åt saken? För det första finns det en risk att jag blir ifrågasatt och får rådet att: "söka hjälp". För det andra så: OM han nu göra något åt saken och tar upp det, så kommer det bedrivas en häxjakt på vem det är som tjallat, och eftersom programchefen knappast visar sig mer än nån gång i månaden kan ju inte han direkt stävja detta.

Mina kompisar är inte precis världens änglar, och vänder kappan dit vinden blåser. Om någon försvarar sig mot mobbarna och verkar vinna ställer man sig på dennas sida, annars väljer man alltid mobbarnas sida.

Jag känner mig stark och vill göra något åt saken, men med kappvändarkompisarna så tryter min motivation.

Jag ska gå kvar på det här stället i x antal år, så något måste göras, frågan är vad och hur.

Välj dina ord noga när du försöker avsluta mobbningen.

Det kanske är så att dina vänner hjälper dig när du börjat att argumentera med mobbarna eller vad man nu ska säga.

Jag brukar oftast vara tyst och lyssna och sedan slå tillbaka med deras egna ord.

"Vuxen"?

Tycker det låter sandlåda jag...

Såna där spån slutar inte av sig själva. Dem behöver fysisk tuktning för att förstå.

Ett par rediga rapp över tänderna med ett stålrör gör nog susen.

"Vuxen"?

Tycker det låter sandlåda jag...

Såna där spån slutar inte av sig själva. Dem behöver fysisk tuktning för att förstå.

Ett par rediga rapp över tänderna med ett stålrör gör nog susen.

Sandlåda är det definitivt, problemet är att mobbarna är smarta och gör det aldrig fysiskt. Därför kan inte jag göra det fysiskt, vi går ju inte direkt på högstadiet längre.

Sandlåda är det definitivt, problemet är att mobbarna är smarta och gör det aldrig fysiskt. Därför kan inte jag göra det fysiskt, vi går ju inte direkt på högstadiet längre.

Har du några exempel på vad dom gör?

Har du några exempel på vad dom gör?

Sprider rykten med varierande innehåll, riktade mot olika människor(oftast samma grupp):
- Bögrykten, rykten om att han/hon är sitzofren, rykten om att han/hon har haft hemliga förhållanden, rykten om att han/hon är ovänner osv. Listan kan göras lång.

Vidare går man ibland runt och skriker saker på platsen vi håller till på, oftast totalt befängda/löjliga saker, som i en vuxens öron är rent dravvel, exempel:

- Fy fan, jag ska smörja in mig i olja och dra mig mot "Åsa" idag, hahaha.

Åsa svarar inte.

- Haha, kolla där går ju Olle och Lisa, kollar på Östen som varit kär i Lisa, ska du inte nita Olle nu då Östen? Du har ju pratat om det så länge!

Sprider rykten med varierande innehåll, riktade mot olika människor(oftast samma grupp):
- Bögrykten, rykten om att han/hon är sitzofren, rykten om att han/hon har haft hemliga förhållanden, rykten om att han/hon är ovänner osv. Listan kan göras lång.

Vidare går man ibland runt och skriker saker på platsen vi håller till på, oftast totalt befängda/löjliga saker, som i en vuxens öron är rent dravvel, exempel:

- Fy fan, jag ska smörja in mig i olja och dra mig mot "Åsa" idag, hahaha.

Åsa svarar inte.

- Haha, kolla där går ju Olle och Lisa, kollar på Östen som varit kär i Lisa, ska du inte nita Olle nu då Östen? Du har ju pratat om det så länge!

Hmm, är det säkert att det inte är högstadiet du börjat på :va

Är det någon som ens bryr sig? Den sortens mobbing funkar under förutsättning att någon tar illa vid sig och visar det öppet. Det lättaste sättet är att tiga ihjäl de mobbande. Får de ingen respons är det inte kul längre.

Är det någon som ens bryr sig? Den sortens mobbing funkar under förutsättning att någon tar illa vid sig och visar det öppet. Det lättaste sättet är att tiga ihjäl de mobbande. Får de ingen respons är det inte kul längre.

Håller med till hundra procent, det fungerar därför att folk bryr sig. Jag tror den största anledningen till att människor bryr sig är att vi är under stor press. Att då lägga till sandlådebeteende i klass med hur det var på högstadiet gör ju inte folk mindre stressade.

Dock så kan ju inte jag eller någon annan få folk att sluta bry sig, folk kommer alltid få välja att bry sig eller inte bry sig. Vidare kan ju jag välja att bara skita i det också, men mitt samvete tryter när jag ser sånna här pajjasar få styra och ställa.

Håller med till hundra procent, det fungerar därför att folk bryr sig. Jag tror den största anledningen till att människor bryr sig är att vi är under stor press. Att då lägga till sandlådebeteende i klass med hur det var på högstadiet gör ju inte folk mindre stressade.

Dock så kan ju inte jag eller någon annan få folk att sluta bry sig, folk kommer alltid få välja att bry sig eller inte bry sig. Vidare kan ju jag välja att bara skita i det också, men mitt samvete tryter när jag ser sånna här pajjasar få styra och ställa.

Säg till den tuffaste av vuxenmobbarna att lägga ner annars får de tjefftsmäll. :)
Eller nåt liknande. Helst i förtäckta ordalag och säg det lite hotfullt. Det funkar garanterat.

En teoretisk produkt.

Alltid kul för mobbarn att fälla dråpliga kommentarer, och alltid terror för objektet att höra dråpliga kommentarer 4ggr om dagen året om, år efter år.

Försök att få till en pratstund på tu man hand med huvudmobbaren, utan några kompisar som han måste visa sig tuff inför.

Försök sedan att snacka med honom, förklara hur hans beteende faktiskt får människor att må dåligt. Det handlar inte om att hota eller skälla ut honom, utan om att få honom att inse hur fånigt det är att hålla på så och att det bara leder till att han själv betraktas som en dålig människa.

Människor med en smula intelligens och empati kan faktiskt fås att ändra sitt beteende om man resonerar med dom. Det viktiga är att göra det vid ett tillfälle där personen inte behöver hävda sig för polarna, och att själv föra sitt resonemang på en vuxen nivå utan att trycka ner personen eftersom det kan leda till att han vägrar lyssna vidare.

Ersätt han/honom med hon/henne vid behov, i jämställdhetens tecken.

En teoretisk produkt.

Alltid kul för mobbarn att fälla dråpliga kommentarer, och alltid terror för objektet att höra dråpliga kommentarer 4ggr om dagen året om, år efter år.

Ja, att ignorera funkar ju bara om den som blir mobbad inte tillmäter mobbaren något värde. Dvs, om det är en person som man ser ner på så skiter man i vad den har att säga, men om det är någon som är på jämbördig nivå som en själv är det lättare att ta åt sig.

Vid tillfälle säga något i stil med;
Väx upp för fan och håll käften

Verkar ju väldigt larvigt. Antagligen är personen själv väldigt svag men försöker visa sig stark.

Om du har tillräckligt stora bollar, dvs kan ta att fuckona kanske vänder sig mot dig, så ta det helt offentligt. Ställ dig upp under lektionen och läs lusen av dom, tala om att du ser vad dom håller på med och att det är förbannat lågt av vuxna människor att dels bete sig som dagisbarn, dels göra sig själva större på nån annans bekostnad. Mobbare är fega jävla f*ttor och brukar inte trivas med att få sitt beteende uppvisat till allmän beskådan. Givetvis pratar du till dom med namn, så ingen kan gömma sig och låtsas oskyldig.

Last edited:
Svårt att ge vettiga råd över nätet för en sån här sak..

Men STOR eloge till TS som försöker, vill och vågar nysta i en lösning!

Börja spela in rasterna och polisanmäl sedan satarna?

Sen är frågan om de själva uppfattar det som mobbing, I visa miljöer försigår rätt hårda skämt och glirringar. Med en diskution kanske man kan få folk att ändra sin beteénde?

Kör som lorden säger, då kommer dom som inte vågade ta tag i det själva att se att det finns någon annan som vågade och förmodligen ställa sig på din sida.

Om det inte funkar så har du iaf försökt och får försöka igen eller leva med det.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret