Triumph Speed Triple-tråden

När jag tagit bort tanken har jag sätt att slangen går från bränsletrycksregulatorn till luftburken på höger sidan. Den regleras väll av vakuumet i luftburken på något vis?

Så dofilus, kolla/känn under luftburken ca 5cm från bakkant ca 2-3cm in på höger sida om det inte sitter en liten plastnippel där. Om man tar ur luftfiltret och lyser med en lampa på undersidan av nippeln ser man att det lyser nere i luftburken. Så är det iaf på min hoj. Jag vet inte va du har för årgång men borde vara liknande fram till -05?
 
Nu finns de i metall (alu) som tredjeparts, men då måste du köpa 10 pack, kanske TCL kunde kosta på sig det :confused:
eller sa lägger dom investeringarna på sitt internet som är nera varje gång man ringer :gnissla

/D

Finns även honorna nu som sitter i tanken??? nu i metall.
 
Några frågor från en ny med Speed 3´a dock gammal Trajja nörd:)

Gick presis från en D675 som jag började tycka var lite liten, var inne på en Super Duke men bestämde mig i sista stund för en Speed 3 SE som handlaren hade kvar.

Allt som är bra går att förbättra:) så moddningen började redan vid köpet, beställde ett arrow 3-1 helsystem och undrar om någon har kläm på hur mycket som behöver demonteras när det ska på, räcker det att släppa kylet eller behöver jag ta bort det helt?

Har även planerat ny bakstöta och styrdämpare för att göra den lite mer banorienterad, har tittat på Öhlinare bak och LSL styrdämpare någon som har erfarenhet av dito eller finns det bättre alternativ
 
Några frågor från en ny med Speed 3´a dock gammal Trajja nörd:)

Gick presis från en D675 som jag började tycka var lite liten, var inne på en Super Duke men bestämde mig i sista stund för en Speed 3 SE som handlaren hade kvar.

Allt som är bra går att förbättra:) så moddningen började redan vid köpet, beställde ett arrow 3-1 helsystem och undrar om någon har kläm på hur mycket som behöver demonteras när det ska på, räcker det att släppa kylet eller behöver jag ta bort det helt?

Har även planerat ny bakstöta och styrdämpare för att göra den lite mer banorienterad, har tittat på Öhlinare bak och LSL styrdämpare någon som har erfarenhet av dito eller finns det bättre alternativ
Har pratad med Kumlin i Sala om att kitta upp min orginaldämpare vid den kommande servicen av den. Verkar som det finns en del RACETECH-prylar som gör den bra mycket bättre än orginal men dock inte i klass med en Öhlinare. Billigare blir det i alla fall.
 
......
Har även planerat ny bakstöta och styrdämpare för att göra den lite mer banorienterad, har tittat på Öhlinare bak och LSL styrdämpare någon som har erfarenhet av dito eller finns det bättre alternativ

Jag har en LSL styrdämpare på min racehoj (iofs inte en Trajja)
Den fungerar helt OK men Öhlinaren som jag har på racehoj #2 är betydligt bättre.
Framförallt har LSL bara 7 (eller 9) läge och det är inte förrän på läge 5-6 man börjar märka den ordentligt.
Jag hade nog lagt på nån lapp till och köpt av mer erkänt märke om jag hade kunnat göra om mitt köp.
 
  • Gilla
Reaktioner: EST
Har även planerat ny bakstöta och styrdämpare för att göra den lite mer banorienterad, har tittat på Öhlinare bak och LSL styrdämpare någon som har erfarenhet av dito eller finns det bättre alternativ

Bättre än Öhlins kan man väl knappast köpa. Men det kostar ju en del. Själv sitter jag o suger på om jag inte ska investera i en Nitron dämpare till min 07'a. Dels för att det inte verkar finnas någon Öhlinare som passar min årsmodell o sedan så är ju priset väldigt attraktivt nu när pundet är så lågt.
 
Tror det, hittar inte sidan jag ville nu.

Men kolla vidare här
http://tigertriple.com/forum/viewtopic.php?t=5521

eller här

http://www.triumphrat.net/tiger-workshop-archive/100515-fuel-fittings-2.html

Fick dit min i helgen, och Speedyn har aldrig gått så bra som nu, med ny bränsle slang och koppling. :yoparty

/D

Kollade & i Svenneland så verkar dessa finnas dock så vet jag inte om man kan köpa styckvis därifrån..
http://www.collyflowtech.se/Templates/CollyFlowtech/Product.aspx?content=72&item=70
 
När jag tagit bort tanken har jag sätt att slangen går från bränsletrycksregulatorn till luftburken på höger sidan. Den regleras väll av vakuumet i luftburken på något vis?

Så dofilus, kolla/känn under luftburken ca 5cm från bakkant ca 2-3cm in på höger sida om det inte sitter en liten plastnippel där. Om man tar ur luftfiltret och lyser med en lampa på undersidan av nippeln ser man att det lyser nere i luftburken. Så är det iaf på min hoj. Jag vet inte va du har för årgång men borde vara liknande fram till -05?

Nja, det verkar faktiskt som att det ska vara atmosfärtryck dvs inget alls. Läste en hel del triumphrat om detta igår. Hojjen funkar fint så det ska nog vara så.
 
WP s dämpare ligger ju okså prisvärt till, får nog läsa på lite innan jag bestämmer mig.
http://www.moto-racing.co.uk/cat--Triumph-Speed-Triple-Performance-Rear-Shocks--All+Speed+Rr+Suspension.html

Det blir många justeringar att skruva på ... :D

•Rebound damping adjustment
•Damping High / Low speed seperately adjustable, each 16 times (256 possibilities in total)
•Spring preload continuously adjustable (Hydraulic preload adjuster optional)
•Adjustable length as standard
och den ligger ju bättre till i pris jämfört med en Öhlinare som kostar 12tkr.

Jag tycker att fjädringskomponenterna är tillräckligt bra för både gata och bankörning. Mitt statiska sag är 40mm fram och 30mm bak vilket också är OK.
 
WP s dämpare ligger ju okså prisvärt till, får nog läsa på lite innan jag bestämmer mig.
http://www.moto-racing.co.uk/cat--Triumph-Speed-Triple-Performance-Rear-Shocks--All+Speed+Rr+Suspension.html

Jo det finns ju några märken att välja mellan så att läsa på lite extra skadar ju inte. :)

Det blir många justeringar att skruva på ... :D


och den ligger ju bättre till i pris jämfört med en Öhlinare som kostar 12tkr.

Jag tycker att fjädringskomponenterna är tillräckligt bra för både gata och bankörning. Mitt statiska sag är 40mm fram och 30mm bak vilket också är OK.

Komponenterna är ju inte direkt dåliga. I mitt fall så går jag i bytastankar då dämparen bak börjat ställa om sig själv...kan ställa compen på 2 varv o 2 veckor senare få ställa den igen då den skruvat ut sig ett halvt varv. :va

Sedan så får jag inte till "hänget" riktigt heller. Antar att jag e för fet för fjädern som sitter där orginal :D
 
Last edited:
Senaste Bulletinen..... Det var fjädern till kedjespännaren som hade tackat för sig. Detta gjorde att kedjan hade slagit emot spännaren och till slut givit upp. Kedjan gick inte av utan blev tillslut orörlig i lederna och rev runt dreven och ställde till det. Detta har tydligen hänt ett ytterst fåtal trajor (955 or åxå) och det är på de som har gått över 4000 mil. (min har gått drygt 4k mil). Som sagt är det väldigt ovanligt och man kan kanske kolla upp spännaren när man ändå gör 4k service med ventiljustering. Tjong!

Speedy Lever! Blir nog helt klar imorgon.... Man blir nästan religiös.
 
och den ligger ju bättre till i pris jämfört med en Öhlinare som kostar 12tkr.

Betalar du det så har du blivit lurad.

Jag köpte från Dan Kyle Racing i mars och gav 8500:- för en TR807 och två fjädrar för gaffeln...ink frakt.
Tull och moms tillkom, fast inte så där jätteblodigt, de hade inga problem att justera värdet lite.
 
Betalar du det så har du blivit lurad.

Jag köpte från Dan Kyle Racing i mars och gav 8500:- för en TR807 och två fjädrar för gaffeln...ink frakt.
Tull och moms tillkom, fast inte så där jätteblodigt, de hade inga problem att justera värdet lite.

Det låter ju intressant. Priset 12 tkr är ju förstås vad man ser på Triumphs tillbehör eller på Motospeed.

Speedy Lever! Blir nog helt klar imorgon.... Man blir nästan religiös.

It's alive. :tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=W8GRQHsAVjI
 
Last edited:
hejsan. Är nybliven ägare av en speed triple 955i. Gick till garaget o skulle spänna kedjan idag. Tyckte allt gick bra och drog åt låsningen igen efter att ja hade ca 25 mm slack på den. Men sen när jag rullade den frammåt så vart den mer spänd i ett läge sedan slackare igen när man rullade den lite till. Är det något jag har missat att det ska vara så? känns ju som en omöjlighet att man skulle kunna fått däcket snett? tacksam för svar då de är mctur på g såfort vädret tillåter.
 
Speedy Lever! Blir nog helt klar imorgon.... Man blir nästan religiös.

Fick äntligen tillbaka Speedy efter service :tummenupp. Ventilkåpspackningen hade tydligen läckt så att tändstiftsbrunnarna var fulla med olja, dom byter tydligen inte packningen när dom kollar ventilerna och hade ingen ny packning hemma :huvet:

Med ditt problem i färskt minne bad jag dom byta kamsträckarfjädern när dom ändå hade den isär, gick på 1300:-. Känns i alla fall tryggare, om än lite fattigare:D.

hejsan. Är nybliven ägare av en speed triple 955i. Gick till garaget o skulle spänna kedjan idag. Tyckte allt gick bra och drog åt låsningen igen efter att ja hade ca 25 mm slack på den. Men sen när jag rullade den frammåt så vart den mer spänd i ett läge sedan slackare igen när man rullade den lite till. Är det något jag har missat att det ska vara så? känns ju som en omöjlighet att man skulle kunna fått däcket snett? tacksam för svar då de är mctur på g såfort vädret tillåter.

Tänk på att kolla slacket när du tryckt ihop fjädringen (sitter på den) annars blir det för spänt. Speedy vill ha ganska sladdrig kedja obelastad.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top