Hålla in kopplingen när man svänger?

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Får man hålla in kopplingen typ halvt och möta med gas när man svänger?
Jag brukar göra det för att då blir svängen mycket mjukare tycker jag.

Men jag vet att när man kör bil så SKA kopplingen vara upp innan svängen. Eller det är det jag gör iallfall.

Detta är säkert en riktigt nybörjar fråga och kanske man borde veta nu när man har körkortet.

Tack på förhand!

Menar du i hastighet eller vid krypkörning?

Vid krypkörning är det ok att "slira" som du beskriver...

Menar du vid krypkörning eller vanlig köra-ut-på-landsväg-sväng?
Vid det förstnämda så är ju kopplingskontroll rätt avgörande för att få till mjuk körning.
När du kör i trafiken är det ingen som kommer anmärka så länge du kör mjukt och kontrollerat.

Min hoj har ganska "lång" etta och är en högvarvig radfyra så man får slira rätt rejält när man ska iväg. Har gått bra hittills:)

EDIT: seg man är...:gnissla Du bör ju slira så lite som möjligt om du inte ägnar dig åt krypning. Precis som i bil. Om inte annat för att skona kopplingen. Sen är det ju självklart ok att slira till när du ska upp på slangen å BRASSA HELVET!!11!:yoparty:D

Last edited:
Det beror på vad du har för hoj ((dvs hur lågt den klarar utan att börja rycka), och hur skarpt hörnet är.
Men man ska eftersträva att inte slira på kopplingen. Dvs det är dåligt om man inte behöver det.

Last edited:
Låg fart runt hörn inne i stan som du skrev så beror det nog på hoj. Min nuvarande skulle jag aldrig göra det på. Men förra hojen (V-twin) gjorde typ 25 på tomgång på 1:an och var rätt ryckig på låga varv så där gjorde jag precis så för att "mjuka upp" som du säger.

I fart, på landsväg däremot.. No no, gas ska du ha. Inte avslag, inte slira koppling, utan stabil gas!

Allt under 60-70km/h är ju krypkörning på en sporthoj. Känns iaf som det.

Men annars är det oftast lättare att svänga med hjälp av gaskontroll utan att jiddra med kopplingen.

Som andra sagt, beror på vad du menar med "när det svänger"

Bäst är att ha en jämn oavbruten acceleration genom en kurva. Då får man lite extra vikt på bakhjulet som oftast har mer gummi i backen än vad framhjulet har, fjädringen belastas så att den fungerar optimalt och markfrigången blir bättre än om man bara rullar utan acceleration.

Behöver man använda kopplingen för att få till en jämn oavbruten acceleration så är det inget fel med det.

Men i praktiken pratar vi då om riktigt låg fart på 1:an eller möjligen 2:an beroende på vad man håller på med. Pratar vi hårnålen på tuvängens gocartbana så kan det ju vara till nytta på en del hojar.

Drar du in kopplingen så du tappar fart så tappar du även väggrepp och markfrigång så gör inte det om du inte har en bra anledning och marginaler kvar så du slipper gå omkull...

Min moppe börjar hosta under 50 om jag inte slirar med kopplingen.

Jag skulle säga att undvik att koppla i största möjliga mån, men behövs det har du ju inget större val.

I låg fart och sväva svängar på en högt drevad hoj kan det krävas. Hårnålskurvor på Alpvägarna i somras togs nog i 20-30 km/h på det sätt du beskriver. Tungt lastad hoj och tunn luft gjorde att svängen blev mjukare med lite koppling så att använda kopplingen är inte förbjudet men kanske bör undvikas om det går.

Jag kan tänka mig att det kan bli lite ryckigt med en stor enstånka ibland

I låg fart och sväva svängar på en högt drevad hoj kan det krävas. Hårnålskurvor på Alpvägarna i somras togs nog i 20-30 km/h på det sätt du beskriver. Tungt lastad hoj och tunn luft gjorde att svängen blev mjukare med lite koppling så att använda kopplingen är inte förbjudet men kanske bör undvikas om det går.

Jag kan tänka mig att det kan bli lite ryckigt med en stor enstånka ibland

Ja ryckigt blir det rätt mycket i låga hastigheter faktiskt, men annars är det en bra cykel tycker jag!

Min moppe börjar hosta under 50 om jag inte slirar med kopplingen.

Jag skulle säga att undvik att koppla i största möjliga mån, men behövs det har du ju inget större val.

Det är en ducces sätt att säga:

"Ta mig härifrån!" (Läs: ifrån stan) ;)

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back