Tjeckiens GP Brno

Dessutom behöver man en topp tre-förare. Jag undrar om Rossi är rätt man då.
Undra kan man ju göra men vad vi faktiskt vet är att Hayden inte är rätt man. Hur dåligt det än går för Rossi "lyckas" han vara före sin teamkompis. Ibland är det bra att vara amerikan.
Ryktets källa ?
Vet inte om det behövs någon källa. RC213V var tydligen klart snabbare än GP12:an så tillbaka till ritbordet lär det bli för Ducati.
 
<klipp från twitter> MarcoMelandri33 Marco Melandri
Kidding i said Rossi was looking for an honda and everyone write it all over.. Why i have to be always like a bad boy? Let me just race
</klipp från twitter>

Apropå Brno
1. Pedrosa
2. Stoner
3. Lorenzo
4. Rossi
6. Simoncelli
 
Undra kan man ju göra men vad vi faktiskt vet är att Hayden inte är rätt man. Hur dåligt det än går för Rossi "lyckas" han vara före sin teamkompis. Ibland är det bra att vara amerikan.
Ett tiotal poäng mer än Hayden på bara drygt halva säsongen är verkligen övertygande.
 
Undra kan man ju göra men vad vi faktiskt vet är att Hayden inte är rätt man. Hur dåligt det än går för Rossi "lyckas" han vara före sin teamkompis. Ibland är det bra att vara amerikan.
Det är riktigt att det står 7-3 i raceresultat, Rossi mot Hayden.

Resultaten 7, 5, 5, 3, 5, 6, 4, 6, 9, 6 (Rossi) mot 9, 3, 9, 7, 8, 4, 5, 10, 8, 7 (Hayden) indikerar dock att det inte är någon större skillnad i raceprestanda. Midpack, helt enkelt.

Jo, det skulle vara jävligt intressant att se vad Peddot och lillbögen Lorenzo kan prestera på Duccen.

Top 3..!!?? Knappast!!
Hur är detta relevant?
 
Last edited:
Vem har pratat om övertygande? Fakta är att Rossi är bästa Ducati och ligger 5:a i mästerskapet. Att Ducatin inte är bra är väl utom all tvekan med tanke på hur dåligt det går för alla Ducati-förare.

Hur är detta relevant?
För att försöka förtydliga för de som tänker lite långsammare att Ducatin suger, skulle jag tro.
 
Last edited:
Efter läst artikeln är sammanfattningen att
Ducatis L4 (längre motor tyngdpunkten längre bak) innebär lägre tryck på framdäcket än för Yamaha och Honda som har kortare motorer. Och därför kan flytta motortyngden lägre fram. För mer tryck på framdäcket.
Och det lägre trycket på framdäcket med Ducati L4 (hårda enhetsdäck från Bridgestone) i MotoGP innebär att Rossi & Co inte får upp temperaturen på framdäcket => dåligt fäste.
I SuperbikeVM är enhetsframdäcket från Pirelli, Pirellidäcket är mjukare (i stommen?), och gör att Ducatis Superbike kan få upp temperaturen i däcket. Trots L2 (lång motor, tyndpunkten längre bak än Honda Yamaha).
Så i SuperbikeVM går det bättre för Ducati än i MotoGP.
Och Ducatis misstag (som jag ser det) är att värva Rossi till MotoGP, inte till SuperbikeVM.
i SuperbikeVM hade Ducati, Pirelli och Rossi kunnat bli ett vinnande italienskt team.
Och bidragit till ökad försäljning av Ducati hojar och Pirelli hojdäck.
 
Last edited:
Efter läst artikeln är sammanfattningen att Ducatis L4 (längre motor tyngdpunkten längre bak) innebär lägre tryck på framdäcket än för Yamaha och Honda som har kortare motorer. Och därför kan flytta motortyngden lägre fram. För mer tryck på framdäcket.
Och det lägre trycket på framdäcket med Ducati L4 (hårda enhetsdäck från Bridgestone) i MotoGP innebär att Rossi & Co inte får upp temperaturen på framdäcket => dåligt fäste.
Plus att avsaknaden av en traditionell ram (alu) runt motorn gör att hela ekipaget flexar annorlunda.
 
Efter läst artikeln är sammanfattningen att
Ducatis L4 (längre motor tyngdpunkten längre bak) innebär lägre tryck på framdäcket än för Yamaha och Honda som har kortare motorer. Och därför kan flytta motortyngden lägre fram. För mer tryck på framdäcket.
Och det lägre trycket på framdäcket med Ducati L4 (hårda enhetsdäck från Bridgestone) i MotoGP innebär att Rossi & Co inte får upp temperaturen på framdäcket => dåligt fäste.
I SuperbikeVM är enhetsframdäcket från Pirelli, Pirellidäcket är mjukare (i stommen?), och gör att Ducatis Superbike kan få upp temperaturen i däcket. Trots L2 (lång motor, tyndpunkten längre bak än Honda Yamaha).
Så i SuperbikeVM går det bättre för Ducati än i MotoGP.
Och Ducatis misstag (som jag ser det) är att värva Rossi till MotoGP, inte till SuperbikeVM.
i SuperbikeVM hade Ducati, Pirelli och Rossi kunnat bli ett vinnande italienskt team.
Och bidragit till ökad försäljning av Ducati hojar och Pirelli hojdäck.
Lite overkill att ha någon av Rossis kaliber i superbike vm (och han lär nog inte vara så pigg på det heller).... där räcker det med föredettingar typ Checa (som leder vm).
 
Lite overkill att ha någon av Rossis kaliber i superbike vm (och han lär nog inte vara så pigg på det heller).... där räcker det med föredettingar typ Checa (som leder vm).
Du har rätt !
Men å andra sidan vad kommer Ducati och Rossi tjäna på att Rossi blir 4a eller 5a i MotoGP i år? Han är ju aldrig på pallen....
Säljer inte en VM-vinst i SuperbikeVM fler Ducati hojar till allmänheten än en 5e plats i MotoGP? I bästa fall.
Men det kan ju vara så att för Marlboro/Philip Morris som betalar för Ducatis MotoGP satsning
är MotoGP allt, SuperbikeVM inget.
 
Du har rätt !
Men å andra sidan vad kommer Ducati och Rossi tjäna på att Rossi blir 4a eller 5a i MotoGP i år? Han är ju aldrig på pallen....
Säljer inte en VM-vinst i SuperbikeVM fler Ducati hojar till allmänheten än en 5e plats i MotoGP? I bästa fall.
Men det kan ju vara så att för Marlboro/Philip Morris som betalar för Ducatis MotoGP satsning
är MotoGP allt, SuperbikeVM inget.
De kan ju vara så att innan säsongen när man värvade rossi så kunde man inte drömma om att de skulle gå såhär dåligt... ? Eller tror du själv att de tänkte; Vi pröjsar rossi massa miljåååner och sätter han på ett ekipage vi själva inte tror på, och räknar med att vara 30 sek efter täten konstant hela säsongen.
Och varför använda Rossi i sbk VM när man redan överlägset leder den serien ?
 
Har han inte varit pallen i år, han kom väl 3a i ett race:va
 
De kan ju vara så att innan säsongen när man värvade rossi så kunde man inte drömma om att de skulle gå såhär dåligt... ? Eller tror du själv att de tänkte; Vi pröjsar rossi massa miljåååner och sätter han på ett ekipage vi själva inte tror på, och räknar med att vara 30 sek efter täten konstant hela säsongen.
Och varför använda Rossi i sbk VM när man redan överlägset leder den serien ?

Du har rätt.
Vem (i varje fall inte jag) skulle för ett år sedan kunnat tro att det skulle gå så här "dåligt" för Ducati och Rossi.
Och det går ju inte dåligt. Det är bara att mina förväntningar var Rossi/Ducati på pallen i vartenda race. På vägen på titeln.
 
Han skulle säkert ta regelbundna pallplatser på exempelvis en Honda, men vinna? Jag tvivlar.

Han har bleknat lite kan jag hålla med om (han börjar kanske tvivla lite på sig själv med) men om de får ordning på duccen eller om han byter märke till nåt som fungerar bättre och resultaten börjar komma igen så kan han säkerligen vara dominant igen. Finns ingen som har sådan racecraft som Rossi när han är i form.
 
I agree.

Häftig bana

20081023130540.jpg
 
Som sagts tidigare så förgör Desmosedicin sina förare. Det är endast Stoner med sin "jag gasar helvetet redan i första böj" attityd som har lyckats tämja den. Jag är helt övertygad om att Stoner hade kunna hoppa över på Ducatin igen och inom två-tre lopp stå överst på pallen. Fan den pöjken kan köra hoj!!!
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top