Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Hur ser man skillnad på en GSX1100F och R motor enbart från utsidan av enbart motorn? Vad skiljer det sig mellan varandra invändigt då? Antar att åtminstånde topp coh cylinder är likadana, men resten då? det skall ju vara 1127cc i båda. Tror att hästar spelar lite roll också.

Enkelt, gå in i respektive reservdelsfish å kolla nr. på typ topplock, kolvar, kammar som kan skilja, samt så ser du att saker är lika...

http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm
 
Hur ser man skillnad på en GSX1100F och R motor enbart från utsidan av enbart motorn? Vad skiljer det sig mellan varandra invändigt då? Antar att åtminstånde topp coh cylinder är likadana, men resten då? det skall ju vara 1127cc i båda. Tror att hästar spelar lite roll också.

Det sitter olika förgasare på dom, cv34 på F-motorn och cv36 eller cv40 på R-motorn, så sitter insuggummina kvar på motorn så skall dom heta 13110-06B00, 13120-06B00, 13130-06B00 och 13140-06B00 på F-motorn.

Öppnar du kopplingskåpan så har F-motorn 4kopplingfjädrar medan Rén har en i centrum.

Och öppnar du ventilkåpan och den inte har justerskruvar är det en 91-92 R-motor

Och lyfter du cylinder ser du hur vevaxeln ser ut, F har snedskuret drev och R har rak.
 
Går det att få ut runda slängar 150hk från en F motor med relativt liten budget? Tex CV38 fuggar och kammar från en R eller något annat roligt man kan ha i bra att ha hyllan?
 
Hur ser man skillnad på en GSX1100F och R motor enbart från utsidan av enbart motorn? Vad skiljer det sig mellan varandra invändigt då? Antar att åtminstånde topp coh cylinder är likadana, men resten då? det skall ju vara 1127cc i båda. Tror att hästar spelar lite roll också.
Det är mycket enkelt. Motornumrets första tecken berättar vad det är för motor;
V710 = 1127 cc GSX-R
V706-708 = 1127 cc GSX-F
V719-720 = 1157 cc Bandit
U703-704 = 1052 cc GSX-R

Som sagts tidigare har 1100F annan insugskam, annan vev och koppling (med snedskurna drev), andra förgasare samt annan ECU.
 
Last edited:
tajmning

Kan inte nån lägga ut lite info om man vill testa och tajma kammar själv och inte gjort det förut...eller posta lite länkar om det finns några....ös på med info och "bra å tänka på tips" nu...........mvh pelle
 
OT:

Någon som har ett par extra gaffelben - 'upp-och-ner' - liggande till en GSX-R1100 1991 eller -92?

I så finns en köpare här...

0707-75 88 48
 
I garaget står en stackars 1100R -92 och gråter, det är totalt avstannat projekt och jag kommer aldrig bli färdig så någon kanske är intresserad.

Bakramen är avsågad och ligger på sidan.
Motorn sitter inte i chassiet, typ 7000 mil
inga kåpor finns kvar
V&H system
Fighterkrona från ABM
Ok däck tror jag
Det som är lite unikt är att det sitter specialbyggda stötdämpare på...
Öhlins TTX36 bak och Öhlins cartridge kit fram med komp i ena benet och retur i andra, styrdämpare finns också

PMa mig
 
Last edited:
Det är inte lyftet i sig som är problemet utan duration, hur många grader som kammen lyfter. Mer än 235 grader bör du inte ha om du inte fräser ut ventilfickorna 1.00 mm. Med originalstorleken på ventilerna ger det inte speciellt mycket mer flöde av högre lyft än .350". Det är 88-89 750-kammen som lyfter 0.350" som jag skulle montera, eller WEB CAMS insugskam #453. Det finns ju en nisse här i Sverige som fixar nya kamprofiler för 300 kronor per kamlob. Sök efter "Örjan" i någon tråd eller kontakta Dr.Bike så kan han förmedla. Men det förutsätter att du har en sunkig 750-kam som han kan använda som modell.

Är det bara insugs kammen som skiljer på 88-89-eller avgas med?
 
Hur mycket kan man få ur en 1216 1992 motor? Skall tåla långlopp och gata. Och inte dränkas i pengar för att få ut sista hästen. Vilka delar behövs(recept)?
 
Shimstoppen klarar inte av några vassare kammar än originalkammarna, det är vipporna som bryts av. Varva max 11k. 30/26 ventiler, plastad portad topp. 11:1 Holeshot eller 12:1 JE kolvar med RS38 förgasare. Bör ge ca 155 hästar på bakhjulet.
 
Finns det nått sätt att varva mer?
Tittar man på nyare hojjar så ligger nog hemligheten med mera effekt, via mera varv.
 
Mr.Steen. Tänk på att jag skall svänga med. Och köra lääänge. Och mina foder är nog för tunna. Vilket lätt bytes mot tjockare. Och turbon fixar nog effekten med mindre cc, och även mindre varv.
Får man snabb respons med turbo och CV fuggar? Eller är det RS3x(behöver nog inte vara så stora till turbo) som gäller.
 
Mr.Steen. Tänk på att jag skall svänga med. Och köra lääänge. Och mina foder är nog för tunna. Vilket lätt bytes mot tjockare. Och turbon fixar nog effekten med mindre cc, och även mindre varv.
Får man snabb respons med turbo och CV fuggar? Eller är det RS3x(behöver nog inte vara så stora till turbo) som gäller.

Går utmärkt att svänga med turbo, och skall det hålla länge så kör med med låga laddtryck

Responsen är bra med cv 34:or 200 vilda hästar vid 6000rpm
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top