Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Tack för svar angående gaffel, köpte Jabbens Öhlinspaket.

Är nu ute efter en gammaldags mekanisk bensinkran med AV, PÅ och RESERV som helst inte kostar som en svensksåld Pingel.

Moppen - 1992 1127:a snikportad av A. Brink (original ventiler och kammar) med Mikuni RS36 och V&H SSR - går riktigt bra men jag tycker den är lite klen nära toppvarv - kan det vara så att originalkranen inte flödar tillräckligt?
 
Är nu ute efter en gammaldags mekanisk bensinkran med AV, PÅ och RESERV som helst inte kostar som en svensksåld Pingel.

Moppen - 1992 1127:a snikportad av A. Brink (original ventiler och kammar) med Mikuni RS36 och V&H SSR - går riktigt bra men jag tycker den är lite klen nära toppvarv - kan det vara så att originalkranen inte flödar tillräckligt?

Om du får tag på en gammal kran som inte styrs av vacuum så är den säkert dimensionerad för en motor med mycket mindre hk än din trimmade 1100. Det kan alltså bli så att du får samma ev. problem som du har nu.
En Pingelkran tex har stora slanganslutningar och flödar en hel del soppa.
Köp en kran som flödar ordentligt direkt så behöver du inte vara orolig för brända ventiler. Du kan även stryka kranen från listan om ditt problem kvarstår.
 
Vilka drev skall man ha om man skall köra 530 kedja? 1992 1100 motor. 1986(1100 18") och/eller 1988(750 17") bakhjul
 
Tack för svar angående gaffel, köpte Jabbens Öhlinspaket.

Är nu ute efter en gammaldags mekanisk bensinkran med AV, PÅ och RESERV som helst inte kostar som en svensksåld Pingel.

Moppen - 1992 1127:a snikportad av A. Brink (original ventiler och kammar) med Mikuni RS36 och V&H SSR - går riktigt bra men jag tycker den är lite klen nära toppvarv - kan det vara så att originalkranen inte flödar tillräckligt?

Finns det PRI-läge på kranen så prova med det innan du gör nåt annat,har för mig att det är dåligt vacccum sug på RS förgasarna!!!
 
2012-04-19 16.48.59.jpg :va Kan den tappa mycket effekt om den drar tjuvluft då luftburken inte sluter tätt runt förgasarna? Eller måste jag börja bestycka. Är grön på sånt här kan jag tillägga.....:3freak
 
Kan den tappa mycket effekt om den drar tjuvluft då luftburken inte sluter tätt runt förgasarna?

Jepp jupp japp. Gör om, gör rätt. Din effekt slutar ganska precis efter varvtalet för maxvridet 8k5 istället för vid 10k5. Hade den gått för fett hade du fått en jämnare kurv runt 10k - nu går den våldsamt klent.
 
Ok. För runt luftburken sitter det som några järntrådsstag, som då ska hålla det tätt antar jag. På ena sidan, dvs 2gasare, var dom borta så det håller på att fixas nu... Klent? Menar du att den får för lite bensin, eller för mycket luft jämtemot bensinen? Om inte det hjälper att sätta dit nya "stag", behövs det större munstycken då? Tack för svar.
 
Räknas väl kanske inte som nån direkt trimning men tänkte det kunde va intressant i den här tråden. :)
Bandit 97'a original 1157cc

Blå - Slipon och K&N filter endast
Röd - GSXR kammar, 2" mod (132.5 munstycken), slipon och K&N filter.

Har inte provat nåt med tändförställning än...


dyno_tsd724.jpg
 
Nya stag och burken borde sluta tätt. Provkörde och tittade på varvräknarn medans jag drog på. Effekten stangerade inte vid 8,5-9k, inte som det kändes iaf. Samt att tomgången gick ner en aning. Borde gå renare nu. Får se vad en bromsning säger.
 
Hojen går betydligt bättre idag, lamda-mätning visar att den går magert på topp, kan vara att det är strax över 0-sträcket ute nu. Men blir nog att införskaffa ett snäpp större munstycken.. gsxrdyno.jpg
 
Snarlika siffror som jag fick med likadan setup.

Har inte provat nåt med tändförställning än...

...och det behöver du inte ens prova. Jag har gjort en back-to-back-undersökning på dynobänk och tjänade 0,5 hästar vid varvtalet för maxvridet dvs 7200 rpm - det var allt. Effekten blev oförändrad från 1000 rpm över och under 7200 rpm.
 
Snarlika siffror som jag fick med likadan setup.



...och det behöver du inte ens prova. Jag har gjort en back-to-back-undersökning på dynobänk och tjänade 0,5 hästar vid varvtalet för maxvridet dvs 7200 rpm - det var allt. Effekten blev oförändrad från 1000 rpm över och under 7200 rpm.

Okej, tack för bra info :tummenupp
 
Jag bänkade som sagt hojen till 125,5hk på bakhjulet. 1216cc, portad topp med 30/26 ventiler, original förgasare samt V&H SS2R. Hur mycket kan jag räkna med på bakhjulet med rätt bestyckning? Lamdavärdet visade nästan 1,1 vid topp. Kan hojen komma upp till 140hk eller måste jag byta till RS gasare? Helst skulle man vilja ha 150hk, då börjar det väl likna ngt :crash

Edit CV 36or på nu har jag för mig.
 
Last edited:
Jag bänkade som sagt hojen till 125,5hk på bakhjulet. 1216cc, portad topp med 30/26 ventiler, original förgasare samt V&H SS2R. Hur mycket kan jag räkna med på bakhjulet med rätt bestyckning? Lamdavärdet visade nästan 1,1 vid topp. Kan hojen komma upp till 140hk eller måste jag byta till RS gasare? Helst skulle man vilja ha 150hk, då börjar det väl likna ngt :crash

Edit CV 36or på nu har jag för mig.

Nordman's B12 här på SH, portad 1216 och RS eller om det är FCR och helrör lämnar runt 170 i bänken.
 
Bohlin som har bänkat min cykel, gissar på att med en portning och RS36'or bör den lämna 145+, det med original grenrören och original 1157... så en frisk 1216 rätt inställd bör väl iaf ge 160+
 
Vad tror ni att min b12 motor (2002) kommer lämna som sugmotor?
31/27mm ventiler, 60lbs ventilfjädar och kammar med grind nr 453/223 Web cams samt en racing portning

Hornad cylinder och uppmätta foder, men nya Total seal kolvringar

Kommer köra orginal borr på 79mm för att ha mycket gods kvar i fodret

Insprutning med Gsx-r 1000 brygga
 
453/223 är turboprofilen .362" och .330". Insugskammen liknar gsxr750 88-89 och avgaskammen 89-90 gsxr1100. Din ventilstorlek är egentligen för stor för kammarna. För att optimalt nyttja ventilernas storlek bör du ha minst .410" på insug och .390" på avgas. En 31/27 topp (med tillhörande kammar) bör gå med minst 1340cc motor. Din 1157'a bör landa runt 150-155 hästar. Min 1371'a (med bara 8:1 i komp och utan turbo) gav 173 hk med snarlik uppsättning med samma vrid vid 4k som vid 11k dvs traktorvrid. Numera laddas det 1 bar.

Vad tror ni att min b12 motor (2002) kommer lämna som sugmotor?
31/27mm ventiler, 60lbs ventilfjädar och kammar med grind nr 453/223 Web cams samt en racing portning

Hornad cylinder och uppmätta foder, men nya Total seal kolvringar

Kommer köra orginal borr på 79mm för att ha mycket gods kvar i fodret

Insprutning med Gsx-r 1000 brygga
 
453/223 är turboprofilen .362" och .330". Insugskammen liknar gsxr750 88-89 och avgaskammen 89-90 gsxr1100. Din ventilstorlek är egentligen för stor för kammarna. För att optimalt nyttja ventilernas storlek bör du ha minst .410" på insug och .390" på avgas. En 31/27 topp (med tillhörande kammar) bör gå med minst 1340cc motor. Din 1157'a bör landa runt 150-155 hästar. Min 1371'a (med bara 8:1 i komp och utan turbo) gav 173 hk med snarlik uppsättning med samma vrid vid 4k som vid 11k dvs traktorvrid. Numera laddas det 1 bar.

Tack för svaret Anders, tänkte först köra med högre lyft men det verkar gå hårt på prylarna , Så jag valde lite snällare kammar. Men dom är ett snäppt bättre än orginal b12 kammarna

Tänkte lägga varvstoppen på 9500rpm för att spara på matrialet, Hur mycket laddtryck tror du att det behövs för att nå 250hp?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top