Custom Caféracer bygge

Bubblorna beror väl mest troligt på att kolfibern inte fått andats färdigt innan du drog på lacken. Kan ta flera veckor innan färg och lim har luftat ut ordentligt.
 
Funkar det med vanlig Butan-brännare? Har ju ingen gassvets.
Vars får man tag i silverlod?

Det jag kunde hitta på nätet såldes i förpackningar om 5 för 400-500 bagis. Känns saftigt då jag bara behöver 1.

Bubblorna beror väl mest troligt på att kolfibern inte fått andats färdigt innan du drog på lacken. Kan ta flera veckor innan färg och lim har luftat ut ordentligt.

Kuken...
Då hjälper det väl inte ett skit att polera på ovansidan?
 
Last edited:
Kuken...
Då hjälper det väl inte ett skit att polera på ovansidan?

Svårt att säga. Kan ju ligga små gasbubblor innuti lacken också.

Men prova polera och se om det hjälper. Annars är väl slipa ner och lacka om enda lösningen om du inte kan leva med bubblorna.
 
Jag snodde från förra jobbet jämt så jag vet inte vart man köper men det borde finnas på många verkstäder. Hårdlödning kallas det & jag tror npg att det ska räcka med vanlig brännare när det är så smått annars så kan du ju plock med vajern & be dom att löda när du hittat nåt ställe som har.
 
Svårt att säga. Kan ju ligga små gasbubblor innuti lacken också.

Men prova polera och se om det hjälper. Annars är väl slipa ner och lacka om enda lösningen om du inte kan leva med bubblorna.


Fanatiskt roligt.. Tips på polermedel?

Jag snodde från förra jobbet jämt så jag vet inte vart man köper men det borde finnas på många verkstäder. Hårdlödning kallas det & jag tror npg att det ska räcka med vanlig brännare när det är så smått annars så kan du ju plock med vajern & be dom att löda när du hittat nåt ställe som har.

Tackar.

Får försöka jaga runt. Problemet är ju att alla dylika ställen har öppet när man jobbar och stängt när man har slutat jobbet.. :huvet
 
Last edited:
Fanatiskt roligt.. Tips på polermedel?

Ja... :rolleyes:


Vad gäller polermedel så har jag tyvärr inga direkta rekommendationer. Jag skulle börja med något lite grövre medel som tar lite mer på djupet och se om bubblorna / ojämnheterna försvinner, sen gå på med fint.
 
Taget.

Jag ringer Kenneth imorgon (han som lackar Trajan) och kollar om han kan hjälpa till med att lösa detta. Han torde ju ha mer polerkompetens än mig.
 
Angående Barnet lameller , Njee

Stooor försiktighet då dessa bara brukar bli geggamojja som sätter igen oljesilen
med elakt resultat
 
Se där ja.. Det hade jag inte en susning om.
Fick tyvärr inget svar tidigare när jag ställde frågan om någon hade erfarenhet av dessa. :död

Nu är iaf skiten monterat, får väl köra ett tag och göra ett tätare oljebyte. Var deras kevlarförstärkta historia jag köpte, vet inte om detta är bättre eller av samma jox?
 
Last edited:
Får bli ny klarlack på Betty. Enligt Kenneth är det inte mycket att be för om det har börjat strula. Åker in med prylarna imorgon :(
 
Får bli ny klarlack på Betty. Enligt Kenneth är det inte mycket att be för om det har börjat strula. Åker in med prylarna imorgon :(

Gött mos å god Juice som Glenn skulla ha sagt !
 
Yepp, bara att bita i det sura äpplet och lätta på lädret.
Kommer bli ruinerad denna månad med tanke på all deg som går åt lack :glömdet

Rivit hela hojen ikväll och torkat rent det värsta. Sket i de små kåporna som ändock inte syns. Där var man tvungen att stå i direkt solljus och glo toknära för att se ngt. Passade även på att svetsa igen ett litet microhål på undersidan av tanken som hade börjat läcka soppa. Självklart så brändes lacken av en radie på 1,5 cm runt hålet. Går dock att lägga igen och jag tror inte att en käft kommer att veta om det bortsett från mig.

Svart färg är ett helvete, så är det bara. Alla smårepor syns överallt. Måste fan ta en grundkurs i ollonpolering :D + köpa maskin och polermedel. Bling bling!
 
Hojen är monterad, provkörd och nästintill klar :)
Snidade till en ny insats häromdagen. Hade dock dåligt med däpull hemma så funktionen får testas senare. Coatade fästen m.m. igår med keramisk coating från Wierd Performance. Satan så dyr färg. 500 bagis för 125 ml.. Dryg var den dock.
Köpte den för att laga en skada på trajan avgas (som coatades i vintras).

Premiärracet körs på Kjula den 28:e :tummenupp
 

Bifogat

  • 227874_10150601258330314_550720313_18558855_5163163_n.jpg
    227874_10150601258330314_550720313_18558855_5163163_n.jpg
    45.8 KB · Visningar: 174
  • IMG_1695.jpg
    IMG_1695.jpg
    239.8 KB · Visningar: 348
  • IMG_1696.jpg
    IMG_1696.jpg
    242.7 KB · Visningar: 257
@Andersson Turbo
Körde tiktiga provturen igår med hojen (på väg mot Götlaborg).
Kom 5 mil innan kopplingen började slira rejält! Sen fick jag ett elfel som satte stopp på resan helt. Fick bärga hem hojen med hjälp av Lasse Gladh. Evigt tack!
Ut i garaget nu och riva kopplingskåpan för att se hur myket (lite) av skitlamellerna från helvetet som finns kvar. Verkar som att du hade rätt = Barnett är ren jävla dynga
Har org lamellerna kvar. Skall bli intressant att se om det blir någon skillnad.

Batteriet (idiottema) pajade för övrigt på Trajan igår. Känns bra att man satsar på kvalitet! :huvet
 
Efter gårdagens fiasko ned mot Götlaborg rev jag kopplingen ikväll. Den nyrenoverade kopplingen slirade duktigt + elfel som förhindrade start med startmotor. Lyckades lösa bärgning hem sista biten :huvet
Vad jag kunde finna var att:

- Stålskivorna = OK, ej slagit sig.
- Friktionslamellerna (nya barnett) såg oslitna ut, men jag kunde finna vissa spår i kopplingskorgen efter slitage (se bild).

Frågan är nu:
- Vill minnas att jag adderade en bricka som jag hade glömt vid byte av kopplingskorgen sist. Någon som vet om den skall ligga utanpå rullagren eller ej? Det känns som om korgen glappar vid urtagna fjädrar och lameller, men inte om jag tar bort brickan. Då ligger lagret å andra sidan direkt mot tryckplattan.
- Skall stålskivan längst in bytas (följde ej med kitet med stålskivor) den som är fastlåst med en stålring.

Får väl pröva med att byta tillbaka till gamla lamellerna igen.. :(

Bild 1: Friktionsmaterial
Bild 2: Nya kopplingsfjädrarna, ännu hårdare än de jag satte dit sist
Bild 3: Barnett friktionslameller
Bild 4: Tryckplatta
Bild 5: Rullager utan bricka
Bild 6: Rullager med bricka
Bild 7: Stålskiva med "låsring", ej bytt
 

Bifogat

  • panzaa_betty11_6.JPG
    panzaa_betty11_6.JPG
    118.3 KB · Visningar: 90
  • panzaa_betty11_5.JPG
    panzaa_betty11_5.JPG
    106 KB · Visningar: 87
  • panzaa_betty11_4.JPG
    panzaa_betty11_4.JPG
    82.7 KB · Visningar: 83
  • panzaa_betty11_3.JPG
    panzaa_betty11_3.JPG
    49.3 KB · Visningar: 91
  • panzaa_betty11_2.JPG
    panzaa_betty11_2.JPG
    91.3 KB · Visningar: 86
  • panzaa_betty11_1.JPG
    panzaa_betty11_1.JPG
    61.2 KB · Visningar: 89
  • panzaa_betty11_7.JPG
    panzaa_betty11_7.JPG
    61.6 KB · Visningar: 85
Mät stackhöjden = alla lameller samt stålskivor på varandra

Jämför höjd med dina gammla orginal

Ett par tiondelar per lamell gör mycket på hela höjden
 
När jag bytte lameller på mitt gamla as så låg brickan utanpå rullagret precis som du har på bilden...
 
Last edited:
Brickan ska sitta under muttern bild 6 men obs. så har brickan en sida märkt "out"!!! Allt enl. Haynes. Jag antar att det är samma på Barnett.
 
Skit. Såg era svar först nu.

Kopplingen är ihopatt med org. lamellerna igen, kan dock inte prova då startmotorn fortfarande gäckar mig. Den gamla startknappen funkar inget vidare när jag mätte med multimetern. Körde "pipläge" på den med får ingen signal, endast utslag om högt motstånd.
Testade att mäta direkt på kablarna, men ingen 12 volt. Soppapumpen + all annan el funkar, men får ingen kräm till startknappen. Märkligt...
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top