LED-TV 40-42 tum?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Har äntligen beslutat att kasta ut min 70kg tjock-tv o inhandla en LED.
40-42 tum o maxpris 10000:- Samsung har ju många modeller som verkar bra men tycker att designen på Philips apparater är snyggare med borstad alu. LG verkar också bra men ack så fula.
Synpunkter o tips mottages tacksamt

I den prisklassen ska du inte titta på "LED"-tv. Antingen skall du hålla dig till vanlig lcd eller helst plasma.

Edit.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=40

Äh, skitsnack. Vill han köpa en LCD-tv förpackad som en LED-tv så ska han göra det. En del köper tv även efter design och inte bara efter hur bra de är. Som jag till exempel, jag föredrar en något sämre tv som är betydligt snyggare än en som är bättre men fulare.
Och vadå helst plasma :va Det är ju samma sak där, högst en smaksak.

Ts; Philips kommer med en ännu tunnare och snyggare modell under/efter sommaren och ska vi hårddra det så är ingen av dem direkt dåliga i prisklass runt 10k, inte ens en LED.

Äh, skitsnack. Vill han köpa en LCD-tv förpackad som en LED-tv så ska han göra det. En del köper tv även efter design och inte bara efter hur bra de är. Som jag till exempel, jag föredrar en något sämre tv som är betydligt snyggare än en som är bättre men fulare.
Och vadå helst plasma :va Det är ju samma sak där, högst en smaksak.

Ts; Philips kommer med en ännu tunnare och snyggare modell under/efter sommaren och ska vi hårddra det så är ingen av dem direkt dåliga i prisklass runt 10k, inte ens en LED.

Jo är det enda man bryr sig om hur den ser ut och inte bryr sig om att bilden ser ut som skit. :död

Edit:
Tänker du likadant när du köper hoj?
Det viktiga är att den ser bra ut i garaget eftersom du ändå aldrig kör med den annat än ner till korvmojjen?

Sluta bråka nu! Givetvis är bilden det viktigaste, men den ska hänga på väggen o då är väl LED det bästa med tanke på tjockleken, Samsung har en ny som är vit, lite retero nästan. måste det vara FULL HD eller HD READY, vad är skillnaden? kör med HD READY Sagem box (Boxer)

Råd o Rön rekommenderar Sony KDL40EX500, en utgående modell som de tyckte var bäst, en senare modell heter EX720, verkar bra i alla test som jag hittat men inte vidare snygg design! Samsung verkar ha problem med fläckar i bilden vid långvarigt tittande. Grundig vet jag inget om men det kanske är ett alternativ.

Jo är det enda man bryr sig om hur den ser ut och inte bryr sig om att bilden ser ut som skit. :död

Edit:
Tänker du likadant när du köper hoj?
Det viktiga är att den ser bra ut i garaget eftersom du ändå aldrig kör med den annat än ner till korvmojjen?

Snälla du, uppenbarligen vet du inte vad du pratar om. Har du ens sett någon LED-tv som inte håller måttet för tv-tittande/dvd-tittande och kanske till och med BD-tittande? Trodde inte det heller.

Sluta bråka nu! Givetvis är bilden det viktigaste, men den ska hänga på väggen o då är väl LED det bästa med tanke på tjockleken, Samsung har en ny som är vit, lite retero nästan. måste det vara FULL HD eller HD READY, vad är skillnaden? kör med HD READY Sagem box (Boxer)

Det måste inte vara full-hd men jag tror inte det finns så många icke full-hd när det kommer till LED.
Skillnaden är allt som oftast upplösningen, det måste vara 1080x1920 för att få kallas full-hd.

Råd o Rön rekommenderar Sony KDL40EX500, en utgående modell som de tyckte var bäst, en senare modell heter EX720, verkar bra i alla test som jag hittat men inte vidare snygg design! Samsung verkar ha problem med fläckar i bilden vid långvarigt tittande. Grundig vet jag inget om men det kanske är ett alternativ.

Flera vänner har köpt samsung-LED och hittills har ingen haft något problem. De har dessutom vettiga garantier som kan vara värt att kolla upp.
Själv kör jag vidare på gammal hederlig plasma tills tekniken har blivit bättre men med det menar jag inte att det är dåligt nu utan det är fullkomligt dugligt, och mer än det, till vanligt tittande. Men är man en THX-nörd så väntar man med LED.

Last edited:
Full HD: upplösning 1920*1080
HD-Ready: Upplösning 1280*720

Beror på hur bra syn du har och hur nära du sitter din tv, och självklart storleken också, men för en 42" tv på 3-4m avstånd ska du ha bra syn för att märka skillnad.

Pixelstorlek Full-HD, 42": 0,48mm
Pixelstorlek HD-Ready, 42": 0,73mm
:mattias

Med det så får du avgöra själv om du tycker det spelar så stor roll.. :)

Snälla du, uppenbarligen vet du inte vad du pratar om. Har du ens sett någon LED-tv som inte håller måttet för tv-tittande/dvd-tittande och kanske till och med BD-tittande? Trodde inte det heller.

Är du på riktigt? :va

Om det finns alternativ i prisklassen som har betydligt bättre bild än vad de så kallade LED-tv har hur *** kan du börja gnälla på en rekommendation om att satsa på något av de andra alternativen?

Sen vet jag inte vad du menar med "håller måttet" eftersom det är en helt personlig åsikt efter vilka krav man ställer på sin tv. Så för att svara på din fråga har jag sett LCD-LED som inte håller måttet för mig gällande tv-tittande/BD-tittande.

Samsung, Lg, sanyo, osv. osv. är bara att lägga ner.

Satsa på en grundig eller sony. typ http://www.pricerunner.se/pi/2-2562420/TV/Grundig-FineArts-LED-40-N-produktinformation

Lägger du på en tusing på din budget så når du en 46".

Min Samsung 50" Plasma är 30mm tjock (tunn) så inte behöver man LED för att få en tunn tv.

Jag skulle satsa på en vanlig LCD, lite tjockare kanske men bra mycket bättre bild, särskillt från sidorna. Matt skärmyta så man slipper se rummet och sig själv, ger också bättre bild från sidorna. Matt ram så man slipper dom grymt störande "animationerna" runt tv bilden så fort man eller någon annan rör sig i rummet. Helst bara en skärm utan högtalare och "TV" eftersom man ändå vill kunna byta ut dessa utan att behöva slänga allt då.

Lägger du på en tusing på din budget så når du en 46".

Varför förutsätter alla att man vil ha en större tv?

Jag vill inte ha större TV ens om den är en tusenapp billigare, jag är nöjd med 32-36"

Kompisar jag har sitter 2meter ifrån sina skitbilliga 52" som har pixlar stora som spyflugor och tycker att det är höjden av njutning att se en fotboll ryckigt förflytta sig över skärmen...

Varför förutsätter alla att man vil ha en större tv?

Jag vill inte ha större TV ens om den är en tusenapp billigare, jag är nöjd med 32-36"

Kompisar jag har sitter 2meter ifrån sina skitbilliga 52" som har pixlar stora som spyflugor och tycker att det är höjden av njutning att se en fotboll ryckigt förflytta sig över skärmen...

Naturens lag, vad annars.:D

Men det var mest för att påpeka prisläget OM han var intresserad av en större.

Jag skulle satsa på en vanlig LCD, lite tjockare kanske men bra mycket bättre bild, särskillt från sidorna. Matt skärmyta så man slipper se rummet och sig själv, ger också bättre bild från sidorna. Matt ram så man slipper dom grymt störande "animationerna" runt tv bilden så fort man eller någon annan rör sig i rummet. Helst bara en skärm utan högtalare och "TV" eftersom man ändå vill kunna byta ut dessa utan att behöva slänga allt då.

Jämför du inte med plasma nu?

För jag kan svära på att du aldrig skulle kunna avgöra om det var en LED eller LCD.

Last edited:
För jag kan svära på att du aldrig skulle kunna avgöra om det var en LED eller LCD.

Jag har en plasma, några polare till mej LED och några med LCD. Jag tror mej kunna se skillnad på LED och LCD. Inbillning eller ej men jag tror att jag prickar 9/10 rätt.
Men då jämför jag med något år eller mer i LCD Vs LED. Utvecklingen har nog gått frammåt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon