Avskedad pga att jag utförde ett svartjobb utanför arbetstid

Vad VILL du göra? Kan du tänka dig att jobba kvar där efter vad som hänt?

Personligen skulle jag också bli rätt pissed som arbetsgivare, men 1500 är inga pengar och knappast en orsak att avskeda någon för.

Problemet är nog inte att du jobbat på egen hand utan att du (vad jag förstått) gjort det i arbetsgivarens lokaler och stoppar samtliga slantar i egen ficka.

Det är lite som att sno skithuspapper för det är slut hemma...

Du kan endera lösa det (om du trivs med jobbet, chefen osv) genom att företaget fakturerar dig för vad det kostat+35% i täcknignsbidrag, om nu chefen kan tänka sig att hantera det...

Annars är det ris för egen rygg.

Last edited:
Har ni haft någon form av överenskommelse att du får ta på dig "svartjobb" är det ju lite svårt av honom att avskeda dig för det.

Det bästa vore ju att reda ur saken och förklara att det var ett "missförstånd" från din sida om vad du fick ta på dig för jobb.

Oavsett så är det ju lite klantigt att plocka företagets kunder i porten.

Vad VILL du göra? Kan du tänka dig att jobba kvar där efter vad som hänt?

Personligen skulle jag också bli rätt pissed som arbetsgivare, men 1500 är inga pengar och knappast en orsak att avskeda någon för.

Fast det finns väl ingen gräns pga av summan i sig.

Finns ju kassörskor på ICA som blivit avskedade för att det har "lånat" nån hundring ur kassan.

Och nä, som arbetsgivare skulle även jag bli väldigt tveksam till någon som snor kunder. 1500 vore tillräckligt för mig och även om det var mindre skulle man undra hur många andra jobb som personen har snott.

Många firmor gör ju småjobb vid sidan om, men det är ju stor skillnad på om det är vedertagen praxis att alla får göra småjobb vid sidan om, eller om pengarna går till den gemensamma fikakassan. Tex några cm svetsfog eller urpressning av ett lager och en hundring till fikakassan. Med bara 3 anställda på två "siter" så kan man ju anta att firman inte direkt har mångmiljonomsättning och täljer guld med smörkniv?

Det är kört, då du de facto stal en kund från din arbetsgivare. Kunden kom ju till din arbetsgivare och frågade om arbetet.

Uppsägning av personligaskäl kräver ett antal notifikationer som arbetsgivaren måste delge dig. Men vid avsked tror jag inte det..

Sedan skiter det ju sig då du inte är med i facket samt att arbetsgivaren saknar KA. Då måste ha en jäkla massa slantar undanlagda om du vill driva en process! Som på sin höjd ger dig lön under uppsägningstiden, X-antal månader beroende på hur länge du har haft tillsvidare anställning.

Du är körd, det är ditt fel och du har ingen rätt att tycka synd om dig.

Varje sund arbetsgivare hade gjort som din, och inte varit öppen för diskussion.

Scenariot är att du stulit en kund och intäkt från företaget som du har ett åtagande och en ställningsfullmakt för.

Hade "kunden" varit en polare till dig, eller nån du raggat upp nån annanstans, så hade situationen varit annorlunda. Nu kom en kund till företagets lokaler, och du stal denna rakt av.

Skäms och börja sök jobb!

Låter inte alls konstigt i mina öron... Hade det vart min verkstad och en anställd hade nyttjat verktyg och lokal till svartjobb åt en kund som kom in till min verkstad, utan att höra sig för med mig innan, så skulle inte jag heller ha någon pardon med den anställde..

Pengen i sammanhanget har ju inget med detta att göra. Om det var 10kr eller 50k spelar ingen roll.
Rätta mej gärna om jag har fel.
Du tar en kund från företaget och tjänar pengarna själv. Dvs du bedriver en konkurrerande verksamhet som din chef bekostar med marknadsföring, läge, lokal, lack, spackel eller vad du nu använde för matrial. Sen är din verksamhet inte på samma villkor som din chefs så du slår dessutom sönder marknaden för honom.
Sparken direkt om du frågar mej.

Men hade du pratat med chefen innan och klarställt vad du skulle göra så hade läget varit annat. Fast då hade han nog vetat om vems spoiler det var som låg där och skräpa.

Nej jag vill inte jobba kvar och det var "kunden" som frågade mig om jag inte ville ha lite egna pengar. Jag har aldrig gjort nått sådant tidigare!

MEN SJÄLVA FRÅGAN ÄR: HAR HAN RÄTT ATT AVSKEDA MIG MED OMEDELBAR VEKAN ELLER ÄR DET UPPSÄGNING SOM GÄLLER?

Ursäkta caps men bara så att folk förstår :)

MEN SJÄLVA FRÅGAN ÄR: HAR HAN RÄTT ATT AVSKEDA MIG MED OMEDELBAR VEKAN ELLER ÄR DET UPPSÄGNING SOM GÄLLER?

Dom gångerna jag varit med om att anställda stulit från arbetsplatsen, eller gjort liknande saker som dej så har dom fått gått på dagen.
Rätt eller fel vet jag ej, men jag har sett 4 pers. Ingen av dessa har försök överklaga. Då har inga fackpampar varit inblandade med kollektivavtal eller så precis som i ditt fall.

Låt det gå någon dag eller två, så hans ilska hinner lägga sig.
Prata med chefen be om ursäkt och säg att du förstår nu att du handlat fel och ska aldrig mer göra om det. Säg att du trivs på ditt jobb men förstår hans handlande och accepterar det. Fråga sen snällt om du får köra en månad som uppsägningstid pga din privata ekonomi får sig ett hårt slag(något du bör ha haft med i beräkningen). Är han snäll och bryr sig så kanske...

Jag skulle påstå att detta är illojalt. Och om jag minns rätt är det grund nog för att kunna avskeda personal.

Tveksamt om han har rätt att göra så, uppsägningstiden kan han nog inte bråka om eftersom det är LAS som går in. Du har inte stulit något i och med att du betalar för materialet och gör det på egen tid. Dessutom om du gjort sådana arbeten till vänner och bekanta tidigare utan problem så kan han ju inte komma och ändra reglerna helt plötligt. Han vet ju egentligen inte hur du känner "kunden" ifråga. Kolla med facket...man kan faktiskt kolla med dom även om man inte är medlem och bråka om du vet att du har rätt.

Tveksamt om han har rätt att göra så, uppsägningstiden kan han nog inte bråka om eftersom det är LAS som går in. Du har inte stulit något i och med att du betalar för materialet och gör det på egen tid. Dessutom om du gjort sådana arbeten till vänner och bekanta tidigare utan problem så kan han ju inte komma och ändra reglerna helt plötligt. Han vet ju egentligen inte hur du känner "kunden" ifråga. Kolla med facket...man kan faktiskt kolla med dom även om man inte är medlem och bråka om du vet att du har rätt.
Fast att dra in facket och börja bråka för att man får sparken för att man har jobbat svart, dvs gjort något olagligt, känns lagom listigt? Lite som att göra inbrott och anmäla husägaren till polisen för att man hittade en hembränningsapparat i källaren.

Svar på CAPS frågan!

LAS §§18-20

"Avskedande får ske, om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren" -http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm

Du kanske kan få komma dit någon kväll och plocka på dig fõrbrukningsmaterial till hobbyverksamheten?

Eller så kanske arbetsgivaren inte vill bjuda på det...

TS, du skriver att du betalade för det du använt (spackel, grund, färg och klarlack.)

Hur betalade du för det? Lite pengar på chefen skrivbord? En hundring i kaffekassan?
Eller betalade du kanske först när chefen kom på dig?

Låt det här bli en dyrköpt läxa.......

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...