2-taktare som dör

Om du har kvar orginal ljuddämpare, luftburk , isåfall sätt tillbaka och testa om det blir skillnad
 
Hur kollar jag detta?

Enklast är ju att ta bort förgasaren och skruva bort flottörhuset, på med soppaslangen och kolla hur mycket som rinner ut ur den.

Sen trycker du upp flottören med fingrarna och ser när det slutar rinna.

Lite svårt att beskriva, men jag brukar syfta så att plåten som håller flytkropparna skall vara parallell med förgasarhusets yta där flottörhuset skall täta mot.
 
En sak som ev kan fungera om det är stopp någonstans i förgasare, är att hälla i en flaska STP injektioncleaner, har fått trilskande motorsågar, trimmers att börja funger efter en sådan "Kur" det kan vara värt att prova även om det troligtvis kommer andra svar att det bara är Bluff och båg produkter :rolleyes::tummenupp
 
Äh, jag blir tokig!

Har nu provar olika munstycke:

300 -ingen skillnad
290 -ingen skillnad
280 -ingen skillnad
270 -bättre! Men precis när raksträckan tog slut så uppstod samma problem igen. Dessutom hade jag inte styrdämparen monterad så den vobblade så in i helvete.
Testade en gång till, (med styrdämpare monterad), och det kändes helt klart som den gick bättre men ändå samma problem.
Skulle prova 260, men det var tydligen för komplicerat för någon att lägga rätt munstycke i påsen, för jag fick ett 260 och ett 250.
Så jag kunde aldrig prova 260.
Ska jag prova att sänka ännu mer? Eller är det bara dumt? Stiften ser fina ut och den går bra tills den börjar hacka -på alla munstycke.
 
Ingen som har någon idé?

Körde precis, och den går bra upp till 6an. när man ligger i 6an på kanske 7-8000 rmp och gasar fullt så dör den.
Måste väl vara ett tecken på att den får för mkt? eller för lite???:va
 
Ingen som har någon idé?

Körde precis, och den går bra upp till 6an. när man ligger i 6an på kanske 7-8000 rmp och gasar fullt så dör den.
Måste väl vara ett tecken på att den får för mkt? eller för lite???:va

Du vet väl att du kör den i sank om du fortsätter att magra.

Kollat flottörnivån/flödet än?
 
Ang. flottörnivån.

Sätt dit slangar på avtappningen till flottörhuset som är så långa att du kan vika upp dom på sidan av förgasaren (högre än flottörhuset).

När du nu öppnar avtappningarna så ser du nivån i dessa slangar.
 
Hur kan jag göra det om den tar sig lite när jag släpper lite på gasen? måste väl tyda på att den får för mkt?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Har för mig att just det är symtomet för för litet huvudmunstycke. Den tappar andan på fullgas, men hämtar sig om man släpper lite, till 3/4 kanske.
 
Har fått höra nu att det kan vara org. kranen som inte räcker till.

Ska därför köpa en PINGEL High Flow soppakran.
Någon som vet vart man kan få tag på dom till bra pris?
 
Har fått höra nu att det kan vara org. kranen som inte räcker till.

Ska därför köpa en PINGEL High Flow soppakran.
Någon som vet vart man kan få tag på dom till bra pris?

Ganska bortkastade pengar, orginalkranen räcker långt
 
Ganska bortkastade pengar, orginalkranen räcker långt

Det är precis detta som gör en osäker: folk som säger helt olika saker.

Det var Ebbe på Ebos i Malmö som sa det och han kan ju verkligen sin sak.

Har även hört om folk som måste byta ut org. kranen på gamla GSX-R, eftersom dom går bra i första, andra och tredje växeln, men sen är inte flottörhusen fyllda längre och kranen pallar inte leverera tillräckligt med soppa. Detta resulterar i att den får för lite och dör på högre växlar.

Precis så brukar det beskrivas och det är ju precis så min uppför sig.

Kanske är det så att just min flödar inte riktigt så mycket som behövs?

Måste ju vara lite individuellt också, så jag tror inte man kan säga: det är inte problemet. Kan väl skiljas lite från hoj till hoj.

Säger absolut inte att detta är problemet, men det stämmer iallafall på beskrivningen som sagt.
 
Det är precis detta som gör en osäker: folk som säger helt olika saker.

Det var Ebbe på Ebos i Malmö som sa det och han kan ju verkligen sin sak.

Har även hört om folk som måste byta ut org. kranen på gamla GSX-R, eftersom dom går bra i första, andra och tredje växeln, men sen är inte flottörhusen fyllda längre och kranen pallar inte leverera tillräckligt med soppa. Detta resulterar i att den får för lite och dör på högre växlar.

Precis så brukar det beskrivas och det är ju precis så min uppför sig.

Kanske är det så att just min flödar inte riktigt så mycket som behövs?

Måste ju vara lite individuellt också, så jag tror inte man kan säga: det är inte problemet. Kan väl skiljas lite från hoj till hoj.

Säger absolut inte att detta är problemet, men det stämmer iallafall på beskrivningen som sagt.


Har du haft loss kranen och blåst rent den?
 
Har fått höra nu att det kan vara org. kranen som inte räcker till.

Ska därför köpa en PINGEL High Flow soppakran.
Någon som vet vart man kan få tag på dom till bra pris?

Jag brukar beställa Pingelprylar direkt från Pingel i USA. Dollarn är ju låg nu dessutom.
En anna tillverkare av high flow-kranar är Golan. http://www.golanproducts.com/fuel_valves.html

Lika bra som Pingel, men har dessutom klicklägen. Men är Pingel är ju förstås coolare :)

Kolla även avluftningen, inte alltid det är kranen som är problemet. Det är oftast först vid rekorderliga effektökningar som man brukar få byta ut originalkranarna till Pingel eller liknande.
 
Last edited:
Det är precis detta som gör en osäker: folk som säger helt olika saker.

Det var Ebbe på Ebos i Malmö som sa det och han kan ju verkligen sin sak.

Har även hört om folk som måste byta ut org. kranen på gamla GSX-R, eftersom dom går bra i första, andra och tredje växeln, men sen är inte flottörhusen fyllda längre och kranen pallar inte leverera tillräckligt med soppa. Detta resulterar i att den får för lite och dör på högre växlar.

Precis så brukar det beskrivas och det är ju precis så min uppför sig.

Kanske är det så att just min flödar inte riktigt så mycket som behövs?

Måste ju vara lite individuellt också, så jag tror inte man kan säga: det är inte problemet. Kan väl skiljas lite från hoj till hoj.

Säger absolut inte att detta är problemet, men det stämmer iallafall på beskrivningen som sagt.

OK! köp gärna en kran, men du ska se att problemet kvarstår,en orginal kran som fungerar räcker till.
(Ebos säljer även pingel kranar, såklart rekomenderar han det)
 
Last edited:
Har du haft loss kranen och blåst rent den?

Nej det har jag inte, men i somras fixades den till med nya packningar osv.

Jag brukar beställa Pingelprylar direkt från Pingel i USA. Dollarn är ju låg nu dessutom.
En anna tillverkare av high flow-kranar är Golan. http://www.golanproducts.com/fuel_valves.html

Lika bra som Pingel, men har dessutom klicklägen. Men är Pingel är ju förstås coolare :)

Kolla även avluftningen, inte alltid det är kranen som är problemet. Det är oftast först vid rekorderliga effektökningar som man brukar få byta ut originalkranarna till Pingel eller liknande.

När problemet uppstod så skruvade jag av tanklocket - ingen skillnad.
 
Last edited:
Hej:)

Den här tråden är intressant pga jag fattar inte varför din RD 350
uppför sig så bara på 6:ans växel???Om du har möjlighet åk ut i
morgon tidigt o prova när det finns mer syre i luften och se hur
den uppförsig.Normalt kör man på större munstycken på morgonen
om din går fet på dan så kan det vara perfekt på morgonen.Prova!!!
En tvåtaktar som är lite fel bestycka går bara lite sämre än normal(ev varvar lite mindre)
det är allt,inte att den dör så där.
När jag hadde köpt ny förgasare till min 50cc hoj så provade jag med
det munstycket som satt i,den dog rejält vid ett visst varv.Sen byte
jag till större o då varvade den mera böt till ännu större:tummenupp
det blev ännu bättre då..
Nu har jag inget mer råd att ge för stunden.Lycka till:)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top